Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wortkoeler in combinatie met pomp

Gestart door n-postma, 25-12-2014 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

n-postma

Beste brouwers. Na 2 jaar "blik" bier te hebben gebrouwen ben ik bezig mijn installatie te verbeteren. Ik ga nu de stap maken om met recepten te brouwen op basis van hop en moutextract (poeder).  Wat momenteel ontbreekt aan mijn brouwproces is een wortkoeler. Nu wil ik een dompelkoeler of platenkoeler gaan gebruiken echter ben ik er nog niet over uit welke.

Na het brouwen gaat het hete wort direct het gistvat in. De hitte steriliseert het gistvat. Deze wordt dan ook direct afgesloten.

Ik heb de volgende situatie in gedachten:
1 - koelwater circuit gesloten houden. dus:
--- koeler -> pomp -> radiator -> koeler
2 - hete wort rondpompen in een gesloten circuit. dus:
--- gistvat -> pomp -> koeler -> gistvat

Mijn voorkeur gaat uit naar een platenkoeler. Om 2 redenen.
1 hoge koel capaciteit. Ik zit te denken aan 50 platen omdat ik in 1x 50 liter kan brouwen.
2 Geen koelspiraal in het gistvat. Lastig om op die manier het gistvat gesloten te houden.

Nu is mijn vraag:
Kan er door z'n platenkoeler gepompt worden? Ik ben in het bezit van 2 hittebestendige, voedselwaardige pompen met een capaciteit van 1600 liter per uur. Deze wil ik dan ook gaan inzetten voor het koelcircuit. De 2e pomp om de hete wort rond te pompen. Ik zie niet dat dit een probleem is voor een spiraalkoeler. Hier kan gerust veel water doorheen gepompt worden.

Graag hoor ik jullie mening!

Groeten en een fijne kerst,

Nick

bierhenkie

Je zou in het deksel van je gistvat de twee uiteinden van een bierspiraal kunnen monteren. Meekoken om te ontsmetten en klaar.
Water erdoor en koelen maar, de spiraal kan tijdens de vergisting blijven zitten.

n-postma

@bierhenkie Ziet er goed uit! Mijn gistvaten zijn van plastic. (2 x 30 liter). Deksel is ook van plastic. Hoe zou ik daar een doorvoer in kunnen maken?

Afbeelding toont de hoe ik de aansluiting in gedachten had met het gebruik van een platenkoeler. Gebruikmakende van dop als aanzuigpunt en invoer van koude wordt via het aansluitpunt van de kraan.

Brouwers

Ik denk dat deze manier van werken kan leiden tot infecties. Je gistvat heeft kopruimte nodig, tot wel 100% met bepaalde gistsoorten. Je kan dus met het hete wort niet je hele gistvat steriliseren. Nu moet je voor gebruik alsnog je volledige vat steriliseren. Dan lijkt mij het beter om je wort gekoeld in je gistvat te pompen zoals eigenlijk bijna alle brouwers doen. Zorgt er ook voor dat je gistvat simpel blijft waardoor de kans kleiner is dat je iets vergeet schoon te maken en dat het systeem geïnfecteerd raakt. Niet voor niets raden verschillende brouwers gistvaten met kraantje al af. Het naar mijn idee een ingewikkelde oplossing voor een simpel probleem.

Welke voordelen zie jij in dit systeem?

Verder zou ik als ik 50 liter bier zou gaan brouwen niet voor moutextract gaan. Het is een vrij duur oplossing. De meer kosten van een walsenmolen heb je er na een aantal brouwsels al uit. Je bent op de brouwdag een uur of 2-3 meer kwijt. Heel veel moeilijker als extract brouwen is het niet echt plus je hebt veel meer mogelijkheden in je recepten.

n-postma

Ik wil met extract gaan brouwen om het steeds iets verder uit te breiden. Zelf schroten en maischen verijst al wat meer kennis & kunnen/ plus meer apparatuur. Dit komt vanzelf zodra het "vertrouwen" er is.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik maak alle apparatuur en onderdelen schoon met de daarvoor bestemde middelen. (sulfiet+citroenzuur en Chemipro OXI) Zodra het heet in het gistvat gepompt is wordt het vat gesloten. Vervolgens schut ik de hete wort een tijd goed door het vat zodat deze de evt. nog aanwezige bacteriën dood. Normaal moet ik het dan zeker 24 uur laten staan wil het op 20C graden zitten. Daarom wil ik gaan koelen. Echter wil ik dit koelen niet open en bloot doen om vervolgens de koude wort in een gistvat te pompen. Risico lijkt mij te hoog, hoe meer ik kan uitsluiten des te beter.

William

Op het moment dat het wort heet is moet je zo min mogelijk schudden. Door te schudden neemt het hete wort zuurstof op. Door de hoge temperatuur krijg je heel snel oxidatie van allerlei componenten in het wort.

Als het wort koud is mag je wel schudden om te beluchten zolang er actieve gist aanwezig is. Deze gist verbruikt de dan ingebrachte zuurstof snel.

Als je het vat van te voren hebt schoongemaakt / gedesinfecteerd is het schoon genoeg. Het is niet erg als het vat even openstaat om bv het wort er in te brengen.

n-postma

Bedankt voor de tip! Ik heb daar laatst ook wat over gelezen, wort beluchting. Nooit bij stil gestaan dat het schudden in een vat al een negatief effect kan hebben.

Nu ik die foto van het koelspiraal heb gezien nijg ik toch naar die methode. Koper buigen en met een huiddoorvoer in de deksel een aansluiting maken voor siliconen slangen. en daar de pomp weer op aan sluiten. Omdat ik geen idee heb wat het effect is als ik een platenkoeler ga gebruiken en een pomp die 1600L per uur kan pompen. Mijn werkruimte is beperkt. Daarom gebruik ik pompen en geen hevels. Mijn ervaring is ook een stuk prettiger werkt met een pomp dan een hevel.

William

Als je niet echt een pomp nodig hebt zou ik die niet gebruiken. Het is een potentiële infectiebron (hoewel je die ook goed kunt schoonmaken). Daarnaast is een pomp met een capaciteit van 1600 l/hr nogal een overkill voor volumes van rond de 20 liter (aanname). Bij zulk snelheden zou een standaard platenkoeler niet voldoende kunnen koelen.

n-postma

Pomp is zeker wat overkill. Ketel is geschikt voor 50 liter. Die is met 90 seconden leeggepompt. De stroom is vrij rustiger. Mede door de 20 mm slang diameter. het wort komt er dus rustig uit.  Gelukkig maar, anders zit je weer met kans op oxidatie. De pomp is foodgrade pomp van het merk Novax. Speciaal voor hete vloeistoffen.

Brouwers

Je kan beter je spiraal buigen en deze 20 min boor einde koken in je pan doen. Hier tuinslang op aansluiten. Uiteinde kan je slang op aansluiten en het water in een speciekuip laten lopen. Heb je warmwater voor het schoonmaken van je pannen. Als het wort 20 graden is kan je dit in je gistvat laten lopen. Je zou hiervoor je pomp kunnen gebruiken maar is een beetje overkill. Op dit moment gebruik ik mijn automatische hevel maar heb al een pan met een kraantje.

Wat betreft moutbrouwen, als je je niet zeker erover voelt zou je eens met een andere brouwer mee kunnen kijken. En wat materialen heb je naast een schrootmolen verder een filter en thermometer nodig. Ik gebruik daarvoor een filterkuip met filterheks (40 e) en fantst thermometer van de Ikea (8 e). Maar als je liever eerst met extract aan de gang wilt moet dat vooral doen :brouwen:

Shaka

Waarom een gesloten circuit? Ik zal gewoon van ketel naar koeler naar pomp en dan terug het vat in. Hoef je ook geen pomp te hebben die tegen hoge temperaturen kan. Dan circuleren tot gewenste temperatuur en dan direct in het gistvat.

Jacques

Citaat van: Shaka op 25-12-2014  14:42 uWaarom een gesloten circuit? Ik zal gewoon van ketel naar koeler naar pomp en dan terug het vat in. Hoef je ook geen pomp te hebben die tegen hoge temperaturen kan. Dan circuleren tot gewenste temperatuur en dan direct in het gistvat.

Zelf heb ik jarenlang een gesloten plastic gistvat gebruikt met een koeler in het vat. Beter gezegd: ik had twee vaten en dus ook twee deksels. In één van de deksels was een koelspiraal gemonteerd. Om te voorkomen dat door het aanzuigen van lucht een infectie in het bier kan komen was er ook een doorvoer gemaakt voor een slangetje met een luchtfiltertje. Na het koelen verruilde ik de deksels. Werkt perfect.

Met de aanschaf van een rvs CCT werkte deze oplossing niet meer omdat ik maar één CCT had aangeschaft.  :)
Ik kocht een platenkoeler en een pomp en werkte zoals hierboven in het citaat beschreven.

Met de aanschaf van mijn Braumeister heb ik deze werkwijze weer verlaten en ben weer teruggegaan naar het werken met een koelspiraal omdat ik hierdoor minder schoonmaak werk heb. Dit komt vooral doordat de Braumeister een eigen pomp heeft en ik geen zin had om nog een pomp te gebruiken. Om infecties zo veel mogelijk buiten de deur te houden leg ik een schone theedoek over de Braumeister tijdens het koelen. Een infectie kun je nu eenmaal niet genezen. Voorkomen is beter...

Overigens zijn infecties tegenwoordig veel minder een probleem bij de gemiddelde hobbybrouwer dan in het verleden. Meer aandacht voor hygiëne, het snel koelen van het wort, het enten met meer actieve gist en het gesloten vergisten zijn volgens mij de belangrijkste verbeteringen die hiervoor gezorgd hebben.

John

Citaat van: bierhenkie op 25-12-2014  11:53 uJe zou in het deksel van je gistvat de twee uiteinden van een bierspiraal kunnen monteren. Meekoken om te ontsmetten en klaar.
Water erdoor en koelen maar, de spiraal kan tijdens de vergisting blijven zitten.

Haha die foto ken ik: gebruik hem alleen om te VERWARMEN in mijn herms...

bierhenkie

Citaat van: John op 26-12-2014  15:20 uHaha die foto ken ik: gebruik hem allen om te VERWARMEN in mijn herms...
Waar je mee kunt verwarmen kun je ook koelen  ;)
Beter goed gejat...  :groots:

n-postma

Bedankt voor de reacties! Ik ga zeker voor het spiraal in het gistvat. Ik ben op het moment bezig met een schematische en 3D tekening van mijn opstelling. Ik ben er over uit dat het een spiraalkoeler gaat worden. Omdat ik ook daarmee mooi het gist op temperatuur kan houden.

Matthiasv

Na een periode gebrouwen te hebben in een 30l vat, heb ik me nu 100l ketels aangeschaf: 1 voor beslag & filtratie en 1 voor het koken. De ketel voor beslag & filtratie zou ik wat hoger plaatsen dan de kookketel, die op de grond staat. Maar om het wort uit de kookketel naar het gistingsvat te brengen zou ik dus wel een pomp nodig hebben. Koelen doe ik via platenkoeler. Welke pompen zijn hiervoor geschikt? En welke slangen? Het kraantje moet ik nog plaatsen op het kookvat, dus de diameter van de aansluitingen maakt niet uit.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.