Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste brouwsel: Simcoe IPA

Gestart door Ricoco, 24-12-2014 01:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Ricoco

Beste lieden,

Bij deze zou ik graag jullie commentaar en tips horen voor het volgende recept. Na twee blikbrouwsels een hele tijd geleden (anderen vonden ze lekker, ik niet, Brewferm Top, bah) inmiddels (bijna) alle spullen om te brouwen bijeen. Eigenlijk mis ik alleen nog een rubberen stop voor mijn nieuwe gistfles en een siliconen hevelslang/kraantje voor aan mijn hevelfilter. Mijn idee was om een IPA te brouwen met één soort hop. Ik wil ook gelijk ingrediënten kopen voor een stout, maar daar moet ik het recept nog voor uitwerken.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk5
Naam receptCitra Single Hop
Brouwdatum24-12-2014
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume19,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)67 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Eindhoven9,80 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
34 mg/l5 mg/l11 mg/l150 mg/l8 mg/l6 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,748 kgPale Ale moutDingemans7 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C0 min.60 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
9,7 gCitrapellets14,1%90 min.23,6 IBU
22,8 gCitrapellets14,1%30 min.28,5 IBU
22,8 gCitrapellets14,1%15 min.14,9 IBU
28,5 gCitrapellets14,1%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist

Gerald

Mijn eerste reactie op jouw recept is hoe wil je hop tot op een getal  achter de komma gaan afwegen? En als 2e, zou ik de 90 min ophogen en dan de 30 min er uit gooien. En vervangen door een 10 en 5 min hopgiften. Voor exacte getallen moet je de boel even narekenen.

Probeer het eens met
15 g op 90 min.
15 g op 15min
15g op 10 min
15 g op 5 min
15 g koudhop.

of zo ongeveer.

dutch food geek

Ik heb een bier gemaakt met dezelfde hop.
Zie recept hieronder.

Ik kan je vertellen dat het een denderende succesbier is... Het vliegt de fles uit ;)

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26506.msg413085.html#msg413085

Brouwers

Citaat van: Gerald op 24-12-2014  07:37 uEn als 2e, zou ik de 90 min ophogen en dan de 30 min er uit gooien. En vervangen door
Zoveel brouwers zoveel meningen :D
Ik zou juist de 90 min stap niet doen, voegt alleen bitterheid toe terwijl je ook hopsmaak in je bier wilt. In plaats daarvan zou je een grote 20 min gift kunnen doen (40 gr). Daarnaast kan je op 10, vlamuit en koudhop 20 gr per stap toevoegen. Nu heb je een bitterheid van 63 ibu met veel meer smaak en aroma. Tip wanneer je de hopgiften gaat bepalen in je recept is het handig om de hopwizard in BrouwHulp te gebruiken (naast de hopknop het tovenaarshoedje). Die geeft je een goed idee hoe het gaat smaken.

Verder zou ik in de stort nog iets van 5% crystal mout toevoegen. Dit om het hop geweld iets te balanceren.

Ricoco

Bedankt voor jullie tips over het hopschema. De decimalen bij de hoeveelheden hop zijn gekomen door het schuiven met de hopwizard in BrouwHulp. Ik ga er na de kerst naar kijken.

Hoe belangrijk achten jullie toevoeging van cara/crystal mout? Ik heb hier over nagedacht maar vaak vind ik commerciële ipa's die dit lijken te hebben toch minder omdat het wat afdoet aan de hardere bitterheid in de afdronk, ik vind dat wel lekker.

Hebben jullie nog opmerkingen over de maischtemperatuur? Ik hoop een mooie balans tussen droog en body te hebben zo.

:proost2:

Jacques

Met alleen pale mout kun je een goede IPA brouwen. 5% niet te donkere caramout kan een mooie moutige tegenhanger geven tegen het hopgeweld van een IPA.

De kooktijd zou ik inkorten tot 60 minuten. En van het maischschema zou ik 30 à 35 minuten bij 67 ºC en 15 minuten bij 73 ºC maken. 

Ricoco

Jacques, kun je vertellen wat het nut is van deze laatste maischstap? Voldoet uitmaischen d.m.v. voldoende warm spoelen niet? Ik wil in eerste instantie in een koelbox maischen en zo'n extra stap is dan niet heel handig omdat het het maximaal te brouwen volume beperkt.

Bedankt voor de nuttige inbreng allemaal!

Jacques

Citaat van: Ricoco op 26-12-2014  22:48 uJacques, kun je vertellen wat het nut is van deze laatste maischstap? Voldoet uitmaischen d.m.v. voldoende warm spoelen niet? Ik wil in eerste instantie in een koelbox maischen en zo'n extra stap is dan niet heel handig omdat het het maximaal te brouwen volume beperkt.

Door ook nog bij 73 ºC te maischen haal je een beter rendement. Daarnaast vind ik dat een bier aan volheid wint door ook boven de 70 ºC te maischen.
Door heet water (95 ºC) toe te voegen aan je beslag verminderd de hoeveelheid wort niet... Ik denk eerder dat je koelbox te klein wordt.

Even een rekenvoorbeeld. Als je een beslag hebt van 15 liter wort met een temperatuur van 67 ºC  dan moet je daarbij zo'n 5 liter water toevoegen van 95 ºC om op 73 ºC uit te komen. 

Vervolgens kun je met water 95 ºC spoelen. Ik heb daar hele goede ervaringen mee. Al meer dan 2 jaar doe ik niet anders.

Ricoco

Ik doelde inderdaad op dik in moeten maischen om een extra infusie nog mogelijk te maken. Ik ga vanavond nog even aan het recept sleutelen!

Ricoco

Brouwmarkt doet erg lang over het verwerken van mijn bestelling... Hoe dan ook, zodra alles binnen is ga ik brouwen. De Citra was op, het wordt dus een Simcoe IPA. Wat denken jullie van de hopgift?

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk5
Naam receptSimcoe Single Hop
Brouwdatum24-12-2014
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume19,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)54 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Eindhoven9,80 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
34 mg/l5 mg/l11 mg/l150 mg/l8 mg/l6 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,748 kgPale Ale moutDingemans7 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gSimcoepellets12,2%20 min.41,8 IBU
20,0 gSimcoepellets12,2%10 min.12,5 IBU
30,0 gSimcoepellets12,2%koudhop0,0 IBU
10,0 gSimcoepellets12,2%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist

RienP

Ik zou een deel van de Simcoe gelijk aan het begin van de kook toevoegen. Dan krijg je meer bitterheid en hou je meer over voor je koudhop.

Je zou er dan dit van kunnen maken:
90 minuten
20 minuten
10 minuten
0 minuten
Koudhop

De hoeveelheid daar per gift kun je mee spelen in de brouwsoftware. Bitterheid zou ik mikken rond de 60IBU.
Verder hebben veel IPA-recepten wat caramout (circa 5%).

Ricoco

Gisteren even gemeten, geproefd en de koudhop toegevoegd. Smaakte al heel lekker, zij het lauw uiteraard haha. Mooi bitter en goed droog. Hij is verder uitgegist dan ik had verwacht, 1009 nu. Zondag bottelen denk ik.

Naar mijn bottelvat hevelen van de (pellet) koudhop af, gaat dit goed?

Vergelijkbare Topics (7)

43337

Reacties: 31
Gelezen: 5608

27929

Reacties: 6
Gelezen: 2618

33829

Reacties: 13
Gelezen: 2581

9030

Gestart door g20

Reacties: 6
Gelezen: 3288

39548

Gestart door 7ijs

Reacties: 11
Gelezen: 2253

21234

Gestart door Aart

Reacties: 35
Gelezen: 14163

32262

Reacties: 7
Gelezen: 1545

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.