Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier met alleen munich en pale mout

Gestart door hansHalberstadt, 16-12-2014 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Ik heb nog wat oude voorrraad Munich en pale mout. Als het goed is bevatten beide voldoende enzymen om de versuikering te kunnen voltooien. Vraag is of iemand ervaring heeft met een tripel maken alleen op basis van Munich en pale mout. Of is het toch verstandiger om ook pilsmout te gebruiken als basismout.

Oscar

Pale en munich zijn beide basis mouten en kunnen tot 100% in de stort gebruikt worden... Maar dat weet jij toch wel Hans?  :) ;)

Herman

Citaat van: Oscar op 16-12-2014  23:16 uPale en munich zijn beide basis mouten en kunnen tot 100% in de stort gebruikt worden... Maar dat weet jij toch wel Hans?  :) ;)
Je hebt het helemaal mis Oscar. Je kan ze tot en met 100% gebruiken.

>:D

Om Hans' vraag te beantwoorden, ja het is zeker mogelijk. Het is dan alleen geen tripel volgens de stijldefinities. Een tripel bevat een behoorlijk suikerdosering voor de doordrinkbaarheid.
Zodra er echter volmout tripels op de markt verschijnen, wordt de definitie wel weer aangepast ;)

Half munchener zorgt wel voor een donkere en moutige toets, niet mijn eerste keus in een tripel.

Ik zou zeggen gewoon brouwen, boeien of het een tripel is of niet?

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 16-12-2014  23:16 uPale en munich zijn beide basis mouten....en kunnen tot 100% in de stort gebruikt worden....Maar dat weet jij toch wel Hans ?  :) ;)
Ja, theoretisch kan het, maar ik heb het nooit geprobeeerd, en anderen misschien wel, dus ben ik benieuwd naar de ervaringen/  (normaal doe ik altijd half pilsmout).

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 16-12-2014  23:24 uJa, theoretisch kan het, maar ik heb het nooit geprobeeerd,

Ikke wel. Met beide mouten (Singel malt), waren erg lekker... :brouwen:

RienP

Bij mij staat nu mijn eerste tripel te vergisten: 90% palemout en 10% suiker. Ik zie wel hoe het uitkomt, maar ervaring kan ik dat nog niet noemen ;)

Herman

Citaat van: Herman op 16-12-2014  23:23 uOm Hans' vraag te beantwoorden, ja het is zeker mogelijk. Het is dan alleen geen tripel volgens de stijldefinities. Een tripel bevat een behoorlijk suikerdosering voor de doordrinkbaarheid.
Zodra er echter volmout tripels op de markt verschijnen, wordt de definitie wel weer aangepast ;)

Half munchener zorgt wel voor een donkere en moutige toets, niet mijn eerste keus in een tripel.

Ik zou zeggen gewoon brouwen, boeien of het een tripel is of niet?
Ik weet niet waar ik het tripel gedeelte vandaan haal, niet goed gelezen :)

hansHalberstadt

Citaat van: Herman op 16-12-2014  23:23 uIk zou zeggen gewoon brouwen, boeien of het een tripel is of niet?
Ja zo dacht ik er ook over. Gaat vooral om de vraag of deze combinatie een lekker bier oplevert. Als het erg goed zou worden kan ik altijd nog nadenken of het in een bepaalde klasse zou vallen. Zal qua kleur net boven 30 EBC komen.

Herman

Jazeker. Ik heb ervaring met pale en munich als combi, net als munich en pils. De laatste is m.i. wat minder moutig, maar veel scheelt het niet. Heb je een idee van type dat je wilt brouwen? Met 50-50 zit je al halverwege een Alt qua kleur.

hansHalberstadt

Ik wil liefst uitkomen op een alcohol% rond 7.5% (40EBC) a 8.5% (46EBC)  ik heb nog heel veel witbier en een winterbier tegen de 10% dus zou daar mooi tussenin kunnen zitten.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 16-12-2014  23:41 uJa zo dacht ik er ook over. Gaat vooral om de vraag of deze combinatie een lekker bier oplevert.

Dat hangt natuurlijk ook van jou brouwkunsten af. ;) Maar aangezien je deze mouten in iedere gewenste verhouding kunt gebruiken (basismouten) levert dit dus altijd een drinkbaar bier op. :biersmile:

Shaka

Ik heb enkele bieren gebrouwen met alleen pale- of pilsmout. In combinatie met één hopsoort (ben sowieso een singlehop fan) zijn dit erg lekkere SMaSH brouwsels geworden! Als je een sterk bier wilt zal ik gewoon zoveel mogelijk mout storten en kijken wat er gebeurt. 't Is toch een restpartij, doe eens gek!

dutch food geek

Bier met alleen pale ale mout gebeurt heel veel. Ik heb ook wel eens een pure munichmout gemaakt, was een erg lekker bier. De combinatie kan dus prima. Ik heb er zelfs over zitten denken met mijn aankomende Barley Wine, dat zou ongveer 50/50 worden. Uiteindelijk besloten om er toch wat caramouten in te stoppen.

homoeccentricus

Citaat van: Shaka op 17-12-2014  09:54 udoe eens gek!

Inderdaad, wat is dat toch in België/Nederland. Stop nu toch eens allemaal met het brouwen van die triestige tripels en droevige dubbels. Ga naar gelijk welke bierhandel en je vindt er tientallen (in de grotere letterlijk honderden). Er zijn er al meer dan genoeg op de markt, en de overgrote meerderheid is (steekproefgewijs, ik ben wel niet gek dat ik ze allemaal ga proberen) van een deplorabel niveau. Maak iets wat ofwel veel beter is dan wat je in de bierhandel kan vinden, ofwel wat je er niet of nauwelijks vindt.

:degroeten:

RobinB

Ik vind pale- en pilsmout nagenoeg uitwisselbaar en zo gebruik ik ze ook. Daarom verwacht ik hiermee ook geen problemen.

Shaka

Citaat van: homoeccentricus op 17-12-2014  11:08 uInderdaad, wat is dat toch in België/Nederland. Stop nu toch eens allemaal met het brouwen van die triestige tripels en droevige dubbels. Ga naar gelijk welke bierhandel en je vindt er tientallen (in de grotere letterlijk honderden). Er zijn er al meer dan genoeg op de markt, en de overgrote meerderheid is (steekproefgewijs, ik ben wel niet gek dat ik ze allemaal ga proberen) van een deplorabel niveau. Maak iets wat ofwel veel beter is dan wat je in de bierhandel kan vinden, ofwel wat je er niet of nauwelijks vindt.

Juist! Ik ben begonnen met bier brouwen zodat ik bieren kan brouwen die mij lekker lijken en wat ik nog nergens heb kunnen krijgen.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: homoeccentricus op 17-12-2014  11:08 uInderdaad, wat is dat toch in België/Nederland. Stop nu toch eens allemaal met het brouwen van die triestige tripels en droevige dubbels. Ga naar gelijk welke bierhandel en je vindt er tientallen (in de grotere letterlijk honderden). Er zijn er al meer dan genoeg op de markt, en de overgrote meerderheid is (steekproefgewijs, ik ben wel niet gek dat ik ze allemaal ga proberen) van een deplorabel niveau. Maak iets wat ofwel veel beter is dan wat je in de bierhandel kan vinden, ofwel wat je er niet of nauwelijks vindt.

Sorry maar dit vind ik onzin.
Maak wat je lekker vindt. Als dit de zoveelste Tripel is, prima. Geniet er van.
En de meeste bieren in de handel zijn niet van een deplorabel niveau. Want dan zouden ze niet verkocht worden. Het zijn vooral topbieren. Qua kwaliteit. Wellicht niet jou smaak. Maar dat is een ander verhaal.
Dus ga allemaal lekker door met het brouwen van Dubbels en Tripels als je dat lekker vindt. Bier met te veel hop, te veel bret of te veel gebrande mouten zijn er al in overvloed.  ;D

homoeccentricus

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 17-12-2014  11:33 uSorry maar dit vind ik onzin.

Misschien wel, maar het lucht op!  :proost:

Maarten

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 17-12-2014  11:33 uSorry maar dit vind ik onzin.
Maak wat je lekker vindt. Als dit de zoveelste Tripel is, prima. Geniet er van.
En de meeste bieren in de handel zijn niet van een deplorabel niveau. Want dan zouden ze niet verkocht worden. Het zijn vooral topbieren. Qua kwaliteit. Wellicht niet jou smaak. Maar dat is een ander verhaal.
Dus ga allemaal lekker door met het brouwen van Dubbels en Tripels als je dat lekker vindt. Bier met te veel hop, te veel bret of te veel gebrande mouten zijn er al in overvloed.  ;D

Ieder z'n smaak, en als je specifiek op zoek bent naar een bier dat in de klasse 'tripel' valt, ben je niet onorigineel, maar het spectrum is natuurlijk breder dan dubbels en tripels.  Daar inspiratie uit halen kan prima, maar ik vind het mooier op smaak te brouwen dan op stijl. Er zijn bergen goede (en ook saaie) tripels en dubbels te krijgen, als je iets anders maakt, heb je net zoveel kans op iets supermoois. Eigenlijk zie ik, tenzij je specifiek naar die smaak zoekt, geen reden om precies een tripel te brouwen.

Los van de bierstijldiscussie, daarvan zijn er voldoende (zeker meer dan triestige tripels) te vinden, is de vraag van dit topic zeker niet stijlgericht (ondanks dat het woord tripel wel genoemd werd in de eerste post), eerder ingrediënt- of smaakgericht. Dus terug op-onderwerp:

Lijkt me heerlijk! Meteen doen! Wat voor gist en hop heb je hiervoor in gedachte?

Shaka

Ik heb laatst een SMaSH gebrouwen waarbij ik 60 minten lang elke 5 minuten 3 gram Saaz heb toegevoegd (10 liter brouwsel). Deze is erg lekker en goed doordrinkbaar geworden. Voor mijn doen niet erg bitter, zal de volgende keer misschien voor 4 gram gaan. Als gist heb ik de S-04 gebruikt. Lekker snel en fruitig.

hansHalberstadt

Citaat van: Maarten op 17-12-2014  12:10 uLijkt me heerlijk! Meteen doen! Wat voor gist en hop heb je hiervoor in gedachte?
Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met de gist opgekweekt uit een flesje van de Texelse brouwerij. Geen idee wat voor gist dat is, maar geeft een neutraal bier, niets mis mee.

Als hop gebruik ik Northern brewer uit eigen tuin, gedroogd of als dat op is CO2 hopextract. Dat geeft een neutrale bitterheid dus kan ik mooi op smaakjes letten zonder dat die van de hop komen.   

Maarten

Leuk, lekker simpel. Ben benieuwd naar je resultaat!

homoeccentricus

Citaat van: Shaka op 17-12-2014  12:14 uIk heb laatst een SMaSH gebrouwen waarbij ik 60 minten lang elke 5 minuten 3 gram Saaz heb toegevoegd (10 liter brouwsel). Deze is erg lekker en goed doordrinkbaar geworden. Voor mijn doen niet erg bitter, zal de volgende keer misschien voor 4 gram gaan. Als gist heb ik de S-04 gebruikt. Lekker snel en fruitig.

Shaka!

Oxhead

Oscar

Citaat van: Oxhead op 17-12-2014  18:27 uMet 100% munchenermout kan je gewoon een goed bier brouwen hoor.  ;)

Ja, en ik dacht dat iedere gevorderde brouwer dat wel wist... :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

41448

Reacties: 8
Gelezen: 1929

8046

Reacties: 27
Gelezen: 13718

29195

Reacties: 3
Gelezen: 2301

16092

Gestart door Oxhead

Reacties: 15
Gelezen: 5293

27903

Reacties: 117
Gelezen: 50830

39464

Reacties: 43
Gelezen: 7569

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.