Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA met Minimaisch

Gestart door Einaudi, 15-12-2014 23:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Einaudi

Hey,

Wij brouwden reeds enkele malen met een recept voor mini maisch, goede ervaring. Nu hadden we graag een IPA gebrouwen op een soortgelijke manier, alvorens dan misschien over te stappen op het volledige brouwproces. het materiaal ontbreekt ons momenteel nog.

Deze keer hebben we een eigen recept proberen maken, met alle risico's van dien :)
Daarom ook graag de mening van enkele ervaren brouwers. Zie onderstaand enkele vragen, maar ook andere suggesties/opmerkingen zijn welkom.

(wegens Mac, heb ik geen brouwsoftware, toch een poging gedaan om het recept overzichtelijk weer te geven.)

IPA

ingredienten
V=20 L
eind SG = 1065
15,9°Plato = 15,9 gr per 100 gr wort
-> 3180 gram per 20 liter 
VRAAG 1: hier twijfel ik nog. mogelijk moeten we hier nog vermenigvuldigen met 1,065 (gewenst SG). Storting = (V x SG x °P) / BZR (uitgaande van BZR = 100% door moutextract). Want 100 gr wort is toch niet gelijk aan 0,1 liter wort?

A: 90% lichte moutextract      8 EBC
B: 5% amber mout                50 EBC
C: 5% zwarte mout               95 EBC

-> A: 3180 x 0,9 = 2,862 kg moutextract licht
-> B: 3180 x 0,05 = 0,159 kg / 0,4 (rendement dat je haalt uit het 'theezakje') = 0,398 kg amber
-> C: 3180 x 0,05 = 0,159 kg / 0,3 = 0,530 kg zwart mout

Zwart mout haalt een lager rendement dan amber mout, vandaar 0,3 ipv 0,4. Deze rendementen zijn gebaseerd op het feit dat je met die theezakmethode (minimaischmethode) 40 tot 50% minder rendement haalt dan met het volledig maischen volgens schema. Als je uitgaat van een BZR van 70%, geeft dat 35%. (ik nam hier dus 30 en 40%)
VRAAG 2: klopt deze redenering omtrent hoeveelheden?

mouten laten we weken dmv filterdoek in 6 liter water van 80°C gedurende 45 minuten. Daarna met 2 liter heet water overgieten voor maximale extractie. niet uitwringen. Daarna 10 literwater aanvullen, moutextract toevoegen, en alles laten koken (75min) met hop en kruiden. Daarna aanvullen tot 20 liter en SG meten. Desgewenst nog wat moutextract toevoegen naargelang °P die tekort zijn. daarna de wortkoeler door en gist toevoegen vanaf 22°C.

Kleur
A: 2862 gram x 1,6 (1kg moutextract= 1,6 kg mout) x 8 (EBC) x 0,008 / 20 liter = 14,6
B: 398 x 50 EBC x 0,008 / 20 = 7,9
C: 530 x 95 x 0,008 / 20 = 20,1
SOM= 42,6 EBC

Bitterheid
EBU: graag rond 60-70
Kooktijd 75 minuten
hier zouden we ons baseren op een soortgelijke hopping: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27417.0.html

Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Columbus16,0 %8 gr75 minuten14 EBU
Columbus16,0 %10 gr14 minuten8 EBU
amarillo7,0 %25 gr75 minuten19 EBU
amarillo8,0 %15 gr7 minuten3 EBU
Columbus16,0 %10 gr7 minuten4 EBU
Summit17,0 %8 gr75 minuten15 EBU
Summit16,0 %3 gr14 minuten2 EBU
amarillo7,0 %10 gr14 minuten3 EBU
Summit17,0 %25 grKoud hop0 EBU

kruiden
   koriander: 3-4 gr/10 liter
   + evt. andere

Gist

nog te bepalen (bovengist)
VRAAG 3: suggesties?

VRAAG 4: het vorige recept vermelde toevoeging van 2 theelepels calciumsulfaat. Behouden we dit?

Alvast bedankt voor jullie ongezouten mening! :brouwen:

Oscar

Citaat van: Einaudi op 15-12-2014  23:21 u(wegens Mac, heb ik geen brouwsoftware, toch een poging gedaan om het recept overzichtelijk weer te geven.)

Link  :biersmile:

MaartenP

Je kan zelfs (veel) korter koken, maar dan moet je wel meer hop toevoegen.  :brouwen:

dutch food geek

Ten eerste lijkt het me wel een mooi recept.

Wel een vraagje: waarom zwarte mout? Dat geeft je een gebrande bitterheid die misschien niet zo fijn is in een IPA. Oh? en zwarte mout van 95EBC? Meer 1400 EBC...
Ik zou juist wat caramout pakken om tegen de bitterheid aan te gaan.

Dan wat MaartenP ook al zei: je kan veel korter koken! Dat is juist de charme van een mini maisch. 15 minuten is genoeg :)
Dan heb je wel meer hop nodig.

De antwoorden op je vragen:
1. Geen idee, ik klop de zut in software en zie wel wat dat me verteld.
2. Ik kom op wat andere hoeveelheden: zie hieronder.
3. Omdat IPA -> korrel: BRY-97, anders is de Wyeast Westcoast IPA een hele mooie.
4. ik zou me daar niet druk over maken. Gewoon kraanwater is goed zat.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)56 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)68 IBU
Brouwzaalrendement100,0 %
Kooktijd15 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,179 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons112 EBC5,0 %
0,179 kgZwarte moutDingemans1400 EBC5,0 %
3,226 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC90,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
28,8 gAmarillobellen8,9%15 min.22,0 IBU
14,8 gColumbuspellets15,8%15 min.22,0 IBU
10,6 gSummitpellets17,0%15 min.17,0 IBU
7,3 gAmarillobellen8,9%7 min.3,0 IBU
5,0 gColumbuspellets15,8%7 min.4,0 IBU
25,0 gSummitpellets17,0%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
7,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]7,00 gKorianderzaadspecerijkoken
BRY-97 ()bovengist

Gerb

Ik snap de zwarte mout helemaal niet, zeker zoveel als 5%. Helemaal weglaten en vervangen voor een lichte caramout of moutextract. Koriander is niet standaard in een IPA en zit alleen maar in de weg van de bitterheid en hoppigheid, weglaten dus.  Voor de gist US-05 of BRY97 als korrelgist.

Bij een hogere dichtheid is er minder hoprendement: dus als je de met de helft van de moutextract kookt en hop toevoegt en aan het einde van het koken de rest van de moutextract meekookt, dan ben je er ook. Ik zou persoonlijk wel gewoon 60 minuten koken.

dutch food geek

Citaat van: Gerb op 16-12-2014  16:22 uIk zou persoonlijk wel gewoon 60 minuten koken.

Dat snap ik niet. je hoeft geen DMS meer uit te koken of zo. Alles is al voor je gedaan met moutextract. Je kan dus gewoon 15 minuten koken om zeker te weten dat alles ontsmet is. Dat is juist een van de voordelen van een minimaisch... Geen 60 minuten te hoeven koken. Speciale granen steepen en dan moutextract toevoegen en 15 minuten koken met je hop. Makkelijker en sneller :) Je verliest niets geen kwaliteit of wat dan ook. 60 minuten koken is echt nergens voor nodig met een minimaisch.

En ja, ik zou echt de zwarte mout eruit gooien en er een mooie caramout instoppen.
de koriander voegt niet veel toe, maar het kan wel een mooi effect geven met de hoppen als je hem nog terug proeft.

Gerb

In mijn beperkte ervaring met brouwen met moutextract heeft een langer gekookt wort een helderder bier opgeleverd bij dan 10 minuten koken. Het langer gekookte bier was 'strakker'. Maar toegegeven, dit is een eenmalig experiment geweest.

Einaudi

Dank voor de reacties.

Voor wat betreft de zwarte mout: ik wou hiermee een iets vollere donkerde koper kleur bekomen, maar de smaak zal er misschien onder lijden. en ik denk dat ik per ongeluk de EBC waarde van zwarte moutextract heb genomen (95 EBC)
Maar ik zal het vervangen voor de Cara mout, lijkt me veiliger.

Wat het koken betreft, ben ik even verward. Ik dacht dat de minimaisch methode vooral tijdswinst boekte door het niet moeten maischen van alle mout. Maar vanaf het koken met de hop dacht ik dat alles hetzelfde was dan bij volmout, met dus volledige kookproces, bv tot 75 min. Is het dan bij volmoutrecepten ook overbodig om zo lang te koken?
Koken is om te 1) steriliseren 2) bitter en aromahoppen te extraheren, hoe langer hoe hoger rendement 3) DMS uitkoken (hier niet helemaal mee) 4) kruiden etc toe te voegen 5)...?

:biersmile:

Wat de hopping betreft, zal ik adhv deze formule nog eens berekenen: EBU = g/10liter x a% x DHR (http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/hoprend2.html)

Einaudi

Voor de hopping, heb ik volgend schema berekend in excel (bepaalde hopsoorten in het oorspronkelijke recept waren niet voorhanden in bellen, vandaar andere hopsoorten)

formule: EBU = gr/10l * a% * DHR
DHR = decimaal hoprendement
(http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/hoprend2.html)

Wat denken jullie?

Volume   20   liter   SG=1065            

Athanum   alpha%   5,5               
   gr   16   kooktijd   60   DHR   0,202   8,888 EBU
   gr   10   kooktijd   15   DHR   0,1           2,75 EBU

Tomahawk   alpha%   16               
   gr   12   kooktijd   60   DHR   0,202   19,392 EBU
   gr   10   kooktijd   15   DHR   0,1           8 EBU

Summit   alpha%   17               
   gr   12   kooktijd   60   DHR   0,202   20,604 EBU
   gr   10   kooktijd   15   DHR   0,1           8,5 EBU

SOM           68,134 EBU

+ Dry hopping met SUMMIT of FUGGLES: 10 gram op 20 liter

dutch food geek

Citaat van: Einaudi op 16-12-2014  21:36 uDank voor de reacties.

Voor wat betreft de zwarte mout: ik wou hiermee een iets vollere donkerde koper kleur bekomen, maar de smaak zal er misschien onder lijden. en ik denk dat ik per ongeluk de EBC waarde van zwarte moutextract heb genomen (95 EBC)
Maar ik zal het vervangen voor de Cara mout, lijkt me veiliger.

Wat het koken betreft, ben ik even verward. Ik dacht dat de minimaisch methode vooral tijdswinst boekte door het niet moeten maischen van alle mout. Maar vanaf het koken met de hop dacht ik dat alles hetzelfde was dan bij volmout, met dus volledige kookproces, bv tot 75 min. Is het dan bij volmoutrecepten ook overbodig om zo lang te koken?
Koken is om te 1) steriliseren 2) bitter en aromahoppen te extraheren, hoe langer hoe hoger rendement 3) DMS uitkoken (hier niet helemaal mee) 4) kruiden etc toe te voegen 5)...?

:biersmile:

Wat de hopping betreft, zal ik adhv deze formule nog eens berekenen: EBU = g/10liter x a% x DHR (http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/hoprend2.html)

Hey! Je tijdswinst zit hem juist in het niet zo lang hoeven koken. DMS is geen probleem met moutextract, wel met volmout. Dus koken is echt maar 15 minuten nodig. Je kan namelijk ook prima smaak en bitterheid onttrekken aan hop gedurende een kortere kook. Sterker nog, zelfs als ik volmout een IPA brouw voeg ik graag mijn hop pas in de laatste 15 minuten van mijn 60 minuten kook toe. Voor minimaisch kook ik nooit langer dan 15 minuten, echt nooit. Granen steepen en dan koken gedurende 15 mins.

Ik zou de zwarte moet er echt uithalen, lijkt me geen succes worden.

Qua hop, kijk even naar het recept dat ik gepost heb waar ik dezelfde IBU uit de hop haal in 15 minuten in plaats van 60 minuten. Dat zou je een idee moeten geven.

Einaudi

Citaat van: dutch food geek op 17-12-2014  00:16 uHey! Je tijdswinst zit hem juist in het niet zo lang hoeven koken. DMS is geen probleem met moutextract, wel met volmout. Dus koken is echt maar 15 minuten nodig. Je kan namelijk ook prima smaak en bitterheid onttrekken aan hop gedurende een kortere kook. Sterker nog, zelfs als ik volmout een IPA brouw voeg ik graag mijn hop pas in de laatste 15 minuten van mijn 60 minuten kook toe. Voor minimaisch kook ik nooit langer dan 15 minuten, echt nooit. Granen steepen en dan koken gedurende 15 mins.

Ik zou de zwarte moet er echt uithalen, lijkt me geen succes worden.

Qua hop, kijk even naar het recept dat ik gepost heb waar ik dezelfde IBU uit de hop haal in 15 minuten in plaats van 60 minuten. Dat zou je een idee moeten geven.

Hallo,

Zal vanavond de berekening met kortere tijden nog eens overdoen voor onze hopsoorten. Misschien toch nog overschakelen op korte kooktijd. (al geeft de langere kooktijd ook iets meer tijd om de volgende stap voor te bereiden en  :biersmile:)

Eén van de hopsoorten die we gebruiken is niet meer voorhanden in bellen, dus gebruiken we pellets. ik kan moeilijk inschatten hoe fijn die snippers zijn in pellets. we zouden het koken in 2 hopzakjes, komt daar dan nog veel fijn materiaal uit? Geeft dat mogelijks problemen bij het overhevelen?
voor pellets mag je 10 meer rendement inrekenen dan bellen. maar met zakjes daalt dat rendement vermoedelijk ook weer?

Oxhead

Het maischen van de amber en zwartemout heeft geen zin want er zijn nagenoeg geen enzymen meer hierin actief.
En die weinige die er nog in de ambermout actief zijn leggen het loodje op de gebruikte 80 graden.
Dus het is feitelijk geen minimaisch maar extractbrouwen met steepen van de speciaalmouten.

Vergelijkbare Topics (7)

14546

Reacties: 12
Gelezen: 7672

35156

Gestart door JBL

Reacties: 7
Gelezen: 3082

28314

Reacties: 10
Gelezen: 4034

5514

Reacties: 11
Gelezen: 3816

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.