Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Teveel water toegevoegd... waterbier?

Gestart door Thomas-10, 11-12-2014 18:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Thomas-10

Beste brouwers,

Sinds een maand ben ik aan het brouwen geslagen en meteen al een domme fout gemaakt bij het maken van mijn eerste recept...

Voor een Brewferm tarwebier staat de batchhoeveelheid op 15 liter. Vandaag heb ik de hoofdgisting afgesloten en het geheel overgeheveld naar een ander, proper vat voor de nagisting.

Helaas kan ik daarbij erachter dat ik een totaalhoeveelheid heb 16.5 liter. Waarschijnlijk iets fout gegaan met de juiste hoeveelheid water toevoegen.

Zit ik nou opgescheept met een waterbiertje? (overigens is verder alles goedgegaan tot zover ik weet).

Ik vraag mij hierbij af of ik mijn fout kan herstellen toch bij de nagisting een gecalculeerde hoeveelheid extra suiker toe te voegen zodat het alcoholgehalte niet verder zakt... Extra suiker (>7 gram)  op de flesjes is natuurlijk geen optie begrijp ik.

Suggesties meer dan welkom!
Thomas

William

Als 15 liter het doel was en je hebt 16,5 liter dan zal het bier ongeveer 10% minder alcohol bevatten (relatief gezien).

Dat effect is niet zo groot. Ik zou geen extra suiker toevoegen omdat het bier daardoor wat leger van smaak kan worden.

Een en ander is wel afhankelijk van het start SG. Heb je dat gemeten?

Thomas-10

Ik heb zonet het SG gewicht gemeten (start nagisting), die staat nu op 1010.

Verder heb ik geen andere metingen verricht tot dusver. (2e leermoment)

William

Je hebt dus geen start SG? Ik heb geen ervaring met deze moutextractpakketten maar op internet lees ik voor dit pakket bij 15 liter een start SG van 1052. Dat zal bij 16,5 liter dan 1000+ (1052-1000)*(15/16,5)=1047 zijn geweest.

Bij een huidig SG van 1010 is dan de vergistingsgraad 79%, dus waarschijnlijk zowat klaar. Dat geeft nu 4,8% alcohol.

Bij 15 liter zou je ongeveer 5,2% alcohol hebben gehaald.

Ik zou het zo laten. Het wordt zeker niet veel wateriger door het extra water.

brouwmus

Is het het blik Tarwebier? Dat heb ik ook gemaakt. Als het het moutpakket is, kan ik er niet over meepraten.

Wat William al zegt: niet compenseren met meer suiker in dit stadium.

Gewoon rustig de nagisting laten aflopen en t.z.t. bottelen met 7 g/l bottelsuiker. Flesjes warm wegzetten voor een week.

Dan in de schuur of kelder en, na 5-6 weken, genieten van een fris witbiertje  :proost:

Groet,
John

Thomas-10

Het gaat inderdaad om de:

Ben benieuwd, net geproefd en smaakt ondanks te veel water toch nog lekker!  :proost:

Dank voor de reacties, ik laat hem lekker doorpruttelen!

Jacques

Citaat van: Thomas-10 op 12-12-2014  16:55 uBen benieuwd, net geproefd en smaakt ondanks te veel water toch nog lekker!  :proost:

Als je een fris witbiertje wilt hebben is het juist goed om een lager begin SG te hebben.

Voor een voller smakend witbier kun je meer suiker gebruiken. Door de extra suiker worden er meer vergistingsproducten gemaakt die bijdrage aan de smaak van het bier. Wel kun je in verhouding veel esters krijgen waardoor de smaak uit balans kan raken.

Vergelijkbare Topics (7)

40409

Reacties: 6
Gelezen: 1378

18249

Gestart door VEMP

Reacties: 15
Gelezen: 5671

34255

Reacties: 5
Gelezen: 1839

523

Reacties: 11
Gelezen: 10171

26463

Reacties: 3
Gelezen: 1623

33184

Reacties: 41
Gelezen: 10008

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.