Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Overblijfsel in de gistingsemmer

Gestart door meyerhj, 06-12-2014 16:27 u

Vorige topic - Volgende topic

meyerhj

Goedenmiddag,

Ik heb nu na de gisting het overgeheveld in een andere emmer en dat moet ik nu 1-2 weken op kamertemperatuur houden maar kan ik het spul wat nu onder in de gistingsemmer zit nog gebruiken of moet ik dat gewoon weg spoelen.

Gr Henk Meijer

brouwmus

Wegspoelen, vat goed schoonmaken, desinfecteren en vullen met het volgende brouwsel :)

Althans, zo doe ik het altijd.

Groet,
John

wilbertd

Zelf vind ik het zonde om al dat mooie verse gist weg te gooien en gebruik dat voor het volgende brouwsel.
Mijn koelkast staat er vol mee :)

RobinB

Je kunt het inderdaad hergebruiken, daarover is veeeel te vinden op dit forum. :)

Jacques

Wat onder het vat zit is afgewerkte gist samen met eiwitten en "hopharsen". Ook zit er een aandeel dode gistcellen in het bezinksel.
Alleen als je zeker weet dat je hygiƫnisch hebt gewerkt en geen infectie hebt opgelopen kun je de gist hergebruiken.
Zoals Robin aangeeft is daar veel over te vinden op het forum.

Veel veiliger is voor het volgende brouwsel een nieuw zakje gedroogde gist te kopen (kost maar een paar euro) en dat te gebruiken. Door een andere gist te gebruiken heb je ook meteen een heel ander bier. Het is heel leerzaam om de invloed van de verschillende gisten te leren. Wat heel leuk is een brouwsel splitsen en bij de twee delen een andere gist toe te voegen. Een mooier wijze om de invloed van gist te leren is er niet.

Vergelijkbare Topics (3)

23310

Reacties: 45
Gelezen: 14393

19340

Reacties: 10
Gelezen: 3508

22349

Reacties: 18
Gelezen: 8975

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.