Aanvulling(en) op RVS pan met dikke bodem (25 liter) en spoelwaterpan (8 liter)

Gestart door brouwmus, 24-11-2014 12:47 u

Vorige topic - Volgende topic

brouwmus

Medebrouwers,

Ik kan geen eenduidig antwoord vinden met de zoekfunctie, daarom wil ik dit topic openen om jullie mening en advies te vragen:

Tot nu toe heb ik:

1 emaille pan van 8 liter (tot de rand gevuld), beoogd gebruik: spoelwater
1 RVS pan van 25 liter (tot de rand gevuld), beoogd gebruik: maischketel

Mijn idee is om er nog 1 pan bij te kopen ("Menno-pan" van 33 liter) en deze te gebruiken als kookketel op de 5,5kW wokbrander van het fornuis.

- Gaat dit werken zo?
- Ga ik hier brouwsels van max. 22-23l mee kunnen produceren?
   (Het zullen voornamelijk tripels en (sterke) blondes worden.)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
John

Eric v B

Het gaat wel maar is aan de krappe kant. Na het spoelen heb je voor 22 liter bier bijna 30 liter in je kookpan. Dat past net in de 33 liter pan. Verder is 8 liter spoelwater te weinig maar dat ligt ook weer aan de dikte van je maisch. Ik heb 2 33 literpannen en een 27 liter pan voor het spoelwater. Als ik 20 liter bier maak, heb ik vaak 14 á 15 liter spoelwater.

brouwmus

Bedankt Eric!

Ik was er al een beetje bang voor, moet ik zeggen.

"Aan de krappe kant" -> daar hou ik niet van :)

Dan worden het waarschijnlijk 2 pannen erbij; 1 voor spoelwater (21l of 33l) en 1 voor koken (50l want ik heb begrepen dat het nog wel eens kan schuimen bij het koken).

Brouwers

Ik heb mijn vorige brouwsels gemaakt in een 21 liter pan. Tijdens het maischen zat hier ongeveer 19 tot 20 liter in. Tijdens koken zat ik ook ongeveer op dezelfde hoeveelheid. Ik moet zeggen dat het allemaal net kan. Met name de eerste 15 tot 30 min van het koken is het oppassen en niet meteen vol gas koken. Verder was hier wel mee te werken. Hier hield ik uiteindelijk een kleine 15 liter wort van over.
Mijn advies is als je toch gaat investeren in pannen dat je dan meteen gewoon pannen koopt die groot genoeg zijn, je bespaart nu misschien een paar euro maar die zijn de frustratie van het tobben in mijn ogen niet waard

BLUB

Hoi Mus

Voor 23 liter bier heb je 23 + 2liter verdampen + 1 liter afkoelen = 26 liter op kookpunt in je ketel
dus in een ketel van 33 liter heb je dan 7 liter "ruimte"
Maar voor eventuele plannen in de toekomst is een grotere ketel natuurlijk nooit weg :brouwen:

Groet

BLUB

Hay

Dan kook je niet erg hard.
Ik vind 2 liter verdampen wel erg weinig.

BLUB

Citaat van: Hay op 24-11-2014  15:55 uDan kook je niet erg hard.

25 liter 1 uur rollende kook, verdamping 2 liter, gaat al jaren goed, geheel volgens BrouwHulp :proost:

Eric v B

Citaat van: Hay op 24-11-2014  15:55 uDan kook je niet erg hard.

Voor 20 liter bier verdamp ik een liter of 5 á 6. Die 2 liter vind ik ook weinig. Dat zou ik ook wel willen. Hoe doe je dat? Houdt je een deksel op de pan?

foz

Citaat van: brouwmus op 24-11-2014  12:47 u- Ga ik hier brouwsels van max. 22-23l mee kunnen produceren?
   (Het zullen voornamelijk tripels en (sterke) blondes worden.)

Je kunt altijd brouwen met een lagere volume en een hogere SG en tot het gewenste volume en SG aanlengen.

seed7

Citaat van: Eric v B op 24-11-2014  18:29 uHoe doe je dat? Houdt je een deksel op de pan?

de knop van de gasregelaar niet op 11 zetten. Zodra je het wort aan de kook hebt gas terug nemen, ~10% verdamping is genoeg. Deksel op de pan maakt niets uit voor de verdamping.

Ingo

bierfan

Stel,

je verdampt voor 20 liter ongeveer 6 liter.
Verdamp je dan voor 10 liter ongeveer 3 liter? Of ook 6 liter?

Eric v B

Citaat van: seed7 op 24-11-2014  18:54 ude knop van de gasregelaar niet op 11 zetten. Zodra je het wort aan de kook hebt gas terug nemen, ~10% verdamping is genoeg. Deksel op de pan maakt niets uit voor de verdamping.

Ingo

Dat probeer ik ook te doen maar dan kom je op het punt waar al oneindig veel discussies over zijn gevoerd: wat is een rollende kook?
Volgende keer eens proberen om de gaskraan nog iets verder dicht te zetten. Mijn recept in BrouwHulp zal ik alvast aanpassen om te voorkomen dat de hoeveelheid wort na koken te veel is en de SG te laag.

brouwmus

Bedankt mannen.

Eerst alles nog eens op een rijtje zetten dan en besluiten wat ik uiteindelijk echt wil.

(Ik weet al wel dat ik graag in 1 x "klaar" wil zijn - voor zover dat mogelijk is in deze hobby - dus moet ik zeker geen te kleine pannen kopen...)

seed7

Citaat van: bierfan op 24-11-2014  19:08 uje verdampt voor 20 liter ongeveer 6 liter.

Bij gelijke toevoer aan energie verdamp je ook ~6 liter,

@Brouwmus,

het geheel eens van achteren naar voren doorrekenen, hoeveel wil je uiteindelijk afvullen, plus wat bottelverlies etc. plus je kookverlies en krimp bepaalt het volume van je kookketel. Van daaruit ga je naar je maximale SG dat je bij het gewenste volume wilt halen, dat bepaald dan weer het volume van je maisch ketel. Dan bepaal je de verhouding maischwater/spoelwater die je wilt gaan gebruiken, dat bepaald de dan mede het volume van je spoelwaterpan,

Ingo

bierfan

Citaat van: seed7 op 24-11-2014  21:19 uBij gelijke toevoer aan energie verdamp je ook ~6 liter,

Dat dacht ik eigenlijk ook. Nu heb ik laatst een keer 10 liter gebrouwen ipv 20
en na koken bleek ik 2 liter te weinig verdampt te hebben. Vreemd.

Binnenkort weer eens 10 liter brouwen, en dan maar kijken wat het doet.

Oscar

Citaat van: bierfan op 24-11-2014  19:08 uje verdampt voor 20 liter ongeveer 6 liter.

als je voor 20 liter 6 liter verdampt (dus 26 liter voor koken) dan verdamp je dus 23% met dezelfde warmte toevoer en de helft van het volume zul je waarschijnlijk een verdamping hebben van 46% (dus het dubbele) wat dan neerkomt op ongeveer 8,5 liter (dus 18,5 liter voor koken)  :) het zal in de praktijk iets minder zijn denk ik....verdamping hangt af van duur, volume en warmte toevoer.... :)

bierfan

Dat is wel heel heftig! Ik ga het de volgende keer goed in de gaten houden!

bierhenkie

De grote lijn die Oscar neerzet klopt wel.
Hoe kleiner het brouwsel, hoe meer verdamping percentagegewijs. Andersom natuurlijk analoog.

bierfan

Toch apart. Ik had ook het idee dat ik een mindere heftige kook had dan andere keren.
Volgens mij is het gewoon tijd voor een nieuwe brander. Deze is al heel oud.
Kan een brander uberhaubt verslijten?

brouwmus

Citaat van: seed7 op 24-11-2014  21:19 u[...]
het geheel eens van achteren naar voren doorrekenen
[...]

Bedankt, ga ik doen!

zeebrew

Citaat van: brouwmus op 25-11-2014  08:31 uBedankt, ga ik doen!
He John, ga je met volmout aan de gang?

brouwmus

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, Rik ;)

Dus: ja, maar nog niet volgende week of zelfs de week erop... Komt toch best wel wat bij kijken en ik heb de komende tijd nog wel wat om me bezig te houden (in meerdere opzichten).

Komt goed.

John

Vergelijkbare Topics (7)

43532

Reacties: 52
Gelezen: 5052

29608

Gestart door pa-aler

Reacties: 1
Gelezen: 1461

19095

Reacties: 33
Gelezen: 18032

32564

Reacties: 5
Gelezen: 1756

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.