Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sterke blond wil niet doorgisten

Gestart door Vazoem, 21-11-2014 18:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Vazoem

Beste brouwers,

Momenteel ben ik bijna twee weken verder met mijn eerste moutbrouwsel (sterk blond). Hij begon met een SG van 1.066. Nu meet ik een SG van 1.025. Aan 20 liter wort heb ik een zakje S-33 en US-05 gist toegevoegd. Hij is erg troebel en ik denk door het gist. Maar nu is het waterslot ook al dagen niet meer actief en was al bang dat ik niet meer door kon. De temperatuur op mijn kamer schommelt nog al overdag en in de nacht omdat ik in een oud huis woon met enkel glas. Het schommelt dus van 14 tot 19 graden. Kan dit de oorzaak zijn?

Meer belangrijk... hoe red ik mijn brouwsel nog? :huilen:

Alle tips zijn welkom.

Jacques

Een gestokte vergisting is een bekend probleem en duidt meestal op het enten van te weinig gist.
Je hebt niet geschreven hoeveel liter wort je had. Als je niet meer wort hebt dan te zien is op de foto zal in jouw geval niet snel sprake zijn van te weinig gist omdat je schrijft dat je twee zakjes gist hebt toegevoegd.

Zie dit artikel uit de wiki behorende bij dit forum.

Zou je recept kunnen posten zodat we kunnen zien of iets bij de samenstelling van je bier of het maischschema mis gegaan is.

zeebrew

Citaat van: Jacques op 21-11-2014  20:36 uEen gestokte vergisting is een bekend probleem en duidt meestal op het enten van te weinig gist.
Je hebt niet geschreven hoeveel liter wort je had. Als je niet meer wort hebt dan te zien is op de foto zal in jouw geval niet snel sprake zijn van te weinig gist omdat je schrijft dat je twee zakjes gist hebt toegevoegd.

Zie dit artikel uit de wiki behorende bij dit forum.

Zou je recept kunnen posten zodat we kunnen zien of iets bij de samenstelling van je bier of het maischschema mis gegaan is.
Aan 20 liter wort heb ik een zakje S-33 en US-05 gist toegevoegd...

Jacques

Citaat van: zeebrew op 21-11-2014  21:19 uAan 20 liter wort heb ik een zakje S-33 en US-05 gist toegevoegd...

Dan heb je zeker niet te weinig gist toegevoegd.

Kun je het recept posten?

Edit:
Zijn Vazoen en zeebrew dezelfde persoon? ???

zeebrew

Nee, je gaf aan in je reactie dat niet wist hoeveel wort er was gebruikt, terwijl het wel wordt genoemd, ik dacht ik help je een handje ^-^

joosting87

Citaat van: zeebrew op 21-11-2014  22:02 uNee, je gaf aan in je reactie dat niet wist hoeveel wort er was gebruikt, terwijl het wel wordt genoemd, ik dacht ik help je een handje ^-^

:lol:

(Off topic: hopzakje in je hoofdgisting?)

hansHalberstadt

Je temperatuur is soms erg laag. Bij mij hielp temperatuurverhoging naar 25 ºC bij een vastgelopen zwaar bier dat ook te koel stond, bij mij ca 17 ºC. Blijkbaar heeft een zwaar bier problemen met gisten als het te koel staat.

Vazoem

Citaat van: joosting87 op 21-11-2014  22:09 u:lol:

(Off topic: hopzakje in je hoofdgisting?)

Ik heb hop pas toegevoegd na een week als "Dry hopping". Maar was bang als ik het niet in een zakje zou doen er troep in mijn bier zou eindigen met bottelen.

Vazoem

Citaat van: hansHalberstadt op 21-11-2014  22:17 uJe temperatuur is soms erg laag. Bij mij hielp temperatuurverhoging naar 25 ºC bij een vastgelopen zwaar bier dat ook te koel stond, bij mij ca 17 ºC. Blijkbaar heeft een zwaar bier problemen met gisten als het te koel staat.

Ik zal proberen wat meer te stoken dan en hopen dat hij weer actief zal worden... al heb ik mijn twijfels!

Hay

Je hebt s33 en us-05 gist gebruikt, ik neem aan dat je die us-05 erbij gedaan hebt omdat die s33 niet ver doorgist?
Is jammer genoeg niet helemaal gelukt .
Komt volgens mij ook omdat je temperatuur soms te laag is en de schommelingen er ook geen goed aan gedaan hebben.
Heb dat ook is ergens gelezen bij een recept van een sterke blonde, de s33 voor de fruitigheid en de us-05 voor het doorgisten.
Weet iemand of dat werkt?

Herman

Hoe meet je je SG? Indien refractometer, heb je dan wel de noodzakelijke correctie doorgevoerd?

Vazoem

Uhhh refractometer ja. Die geeft direct de SG aan. Hoe zou ik die moeten omrekenen dan? :weetniet:

Ik zat trouwens ook te denken nog even fles te walsen om onderhangend gist zo te mengen zodat de actieve gist die nog aanwezig is goed bij de suikers kan komen.

Herman

Dat is de standaardfout bij gebruik van een refractometer, niet weten hoe het ding werkt  :)

Afijn, in het kort klopt de meetwaarde alleen wanneer er geen alcohol in het spel is. Het ding meet obv brekingswaarde van licht en die wordt anders als er sprake is van alcoholvorming. Dat kun je corrigeren door gebruik te maken van bijv. software, zoals het tooltje van Hans Halberstadt, BrouwVisie, BrouwHulp, promash of ...

Citaat van: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:veel_gestelde_vragen_beginnersNB sommige brouwers beschikken over een refractometer voor het doen van hun metingen. Deze meting is bij wort vergelijkbaar aan een meting met een hydrometer. Echter zodra de vergisting gestart is, kun je de metingen met je refractometer niet snel terugrekenen naar SG. De reden hiervoor is dat de alcohol een vertekend beeld geeft. Dat wil niet zeggen dat je hier niets mee kunt meten, maar daarvoor dien je wel gebruik te maken van bijv. brouwsoftware die dit voor je kunnen omrekenen. Forumlid Hans Halberstadt heeft een handige tool ontwikkeld voor de berekening van zowel de SVG als het alcoholgehalte in het geval je een refractometer gebruikt. Ook in andere programma's zoals ProMash, BrouwVisie en BrouwHulp zijn dergelijke tools opgenomen.

Vazoem

Citaat van: Herman op 23-11-2014  22:49 uDat is de standaardfout bij gebruik van een refractometer, niet weten hoe het ding werkt  :)

Afijn, in het kort klopt de meetwaarde alleen wanneer er geen alcohol in het spel is. Het ding meet obv brekingswaarde van licht en die wordt anders als er sprake is van alcoholvorming. Dat kun je corrigeren door gebruik te maken van bijv. software, zoals het tooltje van Hans Halberstadt, BrouwVisie, BrouwHulp, promash of ...

Hmm ok dat heb ik inderdaad nergens gelezen. Het lukt me ook niet om de tool te downloaden. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat dit ineens veel invloed heeft op de SG of wel?

Vazoem

Citaat van: Herman op 23-11-2014  22:49 uDat is de standaardfout bij gebruik van een refractometer, niet weten hoe het ding werkt  :)

Waar in BrouwHulp kun je dit berekenen?

Herman

Een refractometer die SG aangeeft is geen goede koop geweest. Dat klopt alleen de 1e keer (ongeveer). Beter is er een te hebben die Brix meet. Nu moet je omrekenen naar Brix om de tools te kunnen gebruiken, maar dan moet je wel weten welke formule voor omrekenen je nodig hebt. Ongeveer 1/4 van het SG (na de punt) is je Brix.

Het maakt wel degelijk heel veel uit, meet maar eens na met een hydrometer (als je die hebt).

Bij jouw gemeten waarden kom ik bij omrekening naar Brix uit op:
66/4=16.5
25/4=6.25

Dan lees je in BrouwHulp op het 1e tabblad af een SVG van 100%!

Vazoem

Ik heb inmiddels paar dagen verwarming hoog gezet en het waterslot wordt weer actief! :groots: Binnenkort maar toch gaan bottelen en zien wat het brengt...

Vazoem

Citaat van: Herman op 24-11-2014  21:50 uEen refractometer die SG aangeeft is geen goede koop geweest. Dat klopt alleen de 1e keer (ongeveer). Beter is er een te hebben die Brix meet. Nu moet je omrekenen naar Brix om de tools te kunnen gebruiken, maar dan moet je wel weten welke formule voor omrekenen je nodig hebt. Ongeveer 1/4 van het SG (na de punt) is je Brix.

Het maakt wel degelijk heel veel uit, meet maar eens na met een hydrometer (als je die hebt).

Bij jouw gemeten waarden kom ik bij omrekening naar Brix uit op:
66/4=16.5
25/4=6.25

Dan lees je in BrouwHulp op het 1e tabblad af een SVG van 100%!

Mijn refractometer geeft zowel brix als SG aan. Maar hij zegt dus dat hij direct verband weet tussen SG en brix. Als ik het goed begrijp is dat alleen voor de start van fermentatie maar erna niet meer?

RobinB

Citaat van: Vazoem op 28-11-2014  23:27 uAls ik het goed begrijp is dat alleen voor de start van fermentatie maar erna niet meer?
Yep!
En eigenlijk is het zelfs alleen voor suikeroplossingen. :)

Herman

Voor de periode na start van de gisting heb je een correctie nodig (bijv. met software), daarmee is hij nog steeds bruikbaar. Alleen niet door rechtstreeks af te lezen.

Vergelijkbare Topics (7)

41363

Reacties: 24
Gelezen: 2716

31053

Reacties: 36
Gelezen: 10602

14579

Reacties: 7
Gelezen: 2514

34330

Reacties: 41
Gelezen: 7682

09-06-2017 19:47 u
door Serge VL
21225

Reacties: 3
Gelezen: 1448

37800

Reacties: 16
Gelezen: 3436

27202

Reacties: 7
Gelezen: 2122

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.