Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Is deze giststarter uitgegegist?

Gestart door Mike101, 21-11-2014 15:21 u

Vorige topic - Volgende topic

_M_M_

Lijkt wel op eiwitten als je het zo ziet!

Henielma

Goed dat je de starter gebruikt hebt. Afhankelijk van de gistsoort heb ik dit effect wel vaker gezien. Het treedt naar mijn idee vooral op wanneer de starter te lang op een magneetroerder staat en volledig uitvergist is. Zeker bij Engelse gisten zie ik dit effect.

Johnny Stardust

Citaat van: Henielma op 27-03-2016  19:46 uGoed dat je de starter gebruikt hebt. Afhankelijk van de gistsoort heb ik dit effect wel vaker gezien. Het treedt naar mijn idee vooral op wanneer de starter te lang op een magneetroerder staat en volledig uitvergist is. Zeker bij Engelse gisten zie ik dit effect.

Kijk aan, de juiste keuze dus ;)

Dat "tè lang" is overigens relatief (lees gistafhankelijk) zo blijkt. Mijn gist heeft iedere keer maximaal 10 uur op de magneetroerder gestaan. Daarnaast heb ik nauwelijks optisch activiteit (lees weinig tot geen) schuimvorming gezien bij deze gist. Vreemde gewaarwording zoiets. Zeker als je een starter van Wyeast 3068 gewend bent. Hierbij was mijn 5 liter Erlenmeyer met 2 liter wort al binnen 4 uur te klein.

Kortom, het ene gistje is het andere niet :)

Markus29

Ik zal even aansluiten, ik hoop vandaag te gaan brouwen maar heb ook geen activiteit gezien in mijn starter. Heb een Weihenstephan weizen zondagochtend gesmackt. Maar deze dinsdag ochtend nog niet helemaal opgezwollen. Heb hem toen dinsdag middag toch maar in een starter gedaan. Nu, na 43 uur op een magneet roerder nog steeds geen schuimvorming gezien. Kan ik deze starter wel gewoon gebruiken?

Serge VL

Meten is weten, meet toch gewoon het SG van je starter dan weet je of de gist de suikers (deels)heeft opgebruikt

brouwerwaldonk

Heb je steriel wort bij het gesmackte pak gedaan?
Hoe sterk was het wort bij het begin en hoe zit het nu?
Wat was de temperatuur in de erlenmeyer?
Heb je het wort belucht en hoe en hoelang?

tdp

Als ik de foto goed bekijk, zie ik onderin een laag met gist, en in 90% van de vloeistof ook. Er zit zelfs een klein randje schuim aan de zijkant, volgens mij gaat dit gewoon goedkomen.

En inderdaad: Meten is weten

Markus29

Bedankt voor de tips, begon bij 1,040 en zit nu nog op 1,040.
Heb inderdaad steriele wort gebruikt en met een magneetroerder belucht (flinke vortex).
Dat wordt denk ik maar korrelgist bestellen.  :(

Adrie

Citaat van: Markus29 op 17-08-2017  12:55 uBedankt voor de tips, begon bij 1,040 en zit nu nog op 1,040.

Dat is merkwaardig. Op de foto lijkt het erop dat er veel gist op de bodem ligt. In ieder geval veel meer dan dat er in een smackpak zit.

mbroek

Ik ben het met Adrie eens, de gemeten waardes kloppen niet met wat je verwacht, maar er is wel degelijk gistgroei geweest. Ik zou dit zo gebruiken en de korrelgist bewaren voor wat anders.

Jacques

Citaat van: Markus29 op 17-08-2017  12:55 uBedankt voor de tips, begon bij 1,040 en zit nu nog op 1,040.
Heb inderdaad steriele wort gebruikt en met een magneetroerder belucht (flinke vortex).
Dat wordt denk ik maar korrelgist bestellen.  :(

Citaat van: Adrie op 17-08-2017  14:02 uDat is merkwaardig. Op de foto lijkt het erop dat er veel gist op de bodem ligt. In ieder geval veel meer dan dat er in een smackpak zit.

Inderdaad heel merkwaardig. Hoe is het SG gemeten? Ben je toevallig uitgegaan van een SG 1040 omdat je 10% moutextractoplossing gemaakt hebt en heb je het SG laatst met een refractometer gemeten?

Biertje1985

Ik heb ook wel eens een laagje spul gehad onderin mijn giststarter dit zat er meteen in dus dat waren eiwitten of dergelijk spul uit de spraymalt.
Omdat ik de kleur niet zo vertrouw (Normaal krijg ik een koffie met melk kleur), denk ik dat er wellicht wat mis is gegaan.  Hoe ruikt de starter, ruikt deze erg zoet of ruikt deze naar gist.
Misschien kan je wat aftappen en proeven, als er een vergisting is geweest proef je het wel want dan is het mierzoet.

Ik wil niet zeggen dat het niet gelukt is hoor, maar misschien kan je het eea uitsluiten.

Markus29

Heb gemeten met een refractometer. Heb met het maken van de starter ook een waarde van 10 brix gemeten. De starter rook wel naar gist. Had hem gisteren toegevoegd aan mijn jongbier. Maar vanmiddag had ik nog geen activiteit, dus heb ook nog korrelgist erbij gedaan.

mbroek

Citaat van: Markus29 op 18-08-2017  20:36 uHeb gemeten met een refractometer. Heb met het maken van de starter ook een waarde van 10 brix gemeten. De starter rook wel naar gist. Had hem gisteren toegevoegd aan mijn jongbier. Maar vanmiddag had ik nog geen activiteit, dus heb ook nog korrelgist erbij gedaan.

Een starter zakt wanneer die wel wat doet naar iets hoger dan 5 Brix. Ik denk dat je bier op de korrelgist alleen gaat vergisten.

Jacques

Citaat van: mbroek op 18-08-2017  21:34 uEen starter zakt wanneer die wel wat doet naar iets hoger dan 5 Brix. Ik denk dat je bier op de korrelgist alleen gaat vergisten.

Ik sluit niet uit dat de Wyeast gist toch gaat werken. Als de verpakking wat ouder was kan het een tijd duren voordat de gist actief is.

Vergelijkbare Topics (7)

44900

Reacties: 5
Gelezen: 680

23716

Reacties: 16
Gelezen: 4843

32073

Reacties: 9
Gelezen: 2425

5030

Reacties: 14
Gelezen: 4961

39285

Gestart door tebje

Reacties: 8
Gelezen: 1423

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.