Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dagen "rust" tussen maischen en koken

Gestart door nevermind, 15-11-2014 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

nevermind

Ik zit er over te denken om vanavond aan een nieuw recept te beginnen, maar dan wordt het nachtwerk...  ??? Is het mogelijk om vanavond te maischen en te filteren en dat pas in de loop van volgende week te gaan koken? Of gaat dat ten koste van opbrengst, smaak of andere zaken?
Graag jullie advies! Bedankt.

HuygenMeester

Citaat van: nevermind op 15-11-2014  18:58 uIk zit er over te denken om vanavond aan een nieuw recept te beginnen, maar dan wordt het nachtwerk...  ??? Is het mogelijk om vanavond te maischen en te filteren en dat pas in de loop van volgende week te gaan koken? Of gaat dat ten koste van opbrengst, smaak of andere zaken?
Graag jullie advies! Bedankt.
De kans op een infectie is volgens mij erg groot ondanks het feit dat je nog gaat koken. maar ik heb geen ervaring hierin; ik wil graag de zaak in één keer afronden.
Goed afgesloten en koel wegzetten is in elk geval wel van het grootste belang.
 :degroeten:
Huygenmeester

Herman

Zoals je het voorstelt kun je het doen, dat levert zeker geen goed bier op! Als het al drinkbaar is. De voorzorgsmaatregelen die je dan moet treffen tegen bederf maken dat je veel meer tijd en energie kwijt bent, dan bij een normale sessie. Dus waarom zou je het zo willen doen? Als het niet in je planning past, stel je brouwen dan uit tot het wel in de planning past.
Een hobbybrouwer hoort voor kwaliteit te gaan, of niet?

Overigens kan ik in 4 uur een brouwsel maken, het lukt dus best op een avond. Toegegeven, als je net begint met brouwen kan het lang duren. Ik heb in mijn begintijd ook wel es een brouwsessie van >12 uur gehad.... Als tijd de knellende factor is, zou ik eerder opteren voor dag 1 brouwen en dag 2 schoonmaken.

Oscar

Citaat van: nevermind op 15-11-2014  18:58 uIs het mogelijk om vanavond te maischen en te filteren en dat pas in de loop van volgende week te gaan koken?

:nut: :weetniet: Gewoon doen zou ik zeggen! Wordt vast een heel erg lekker bier!  >:D

beermenke

Tsja ik zou het wort dan wel invriezen.
Wilde gisten als die er al zijn worden wel gedood bij koken, maar toch.
Laat op termijn weten wat je gedaan hebt.

aldo

Ben ooit tijdens het maischen opgeroepen voor werk... ook ik dacht, ach we koken straks nog dus geen probleem, maar in de (8 uur? ) dat ik weg was zijn de eiwitten al aan het rotten gegaan! Heb  het nog wel proberen af te maken en te vergisten maar de rotte eierensmaak(geur!) bleef aanwezig en het " bier" is daarom dan ook op de mesthoop beland:  dus als je maischen en koken op ander moment wil doen is invriezen inderdaad de enigste optie

*edit* ik ben dus weggegaan voor het filteren... zat dus wel meer eiwit in dan in gefilterde wort

nevermind

Dank voor alle reacties!
Ik heb besloten er maar niet aan te beginnen. Dan maar uitstellen tot ik iets meer tijd heb, de risico's op een slecht bier lijken me te groot.
En dan maar ouderwets op de bank, t.v. aan, voetjes omhoog en een heerlijk biertje in mijn handen  :proost:. Zo slecht is dat op zaterdag natuurlijk ook niet.  ;)

Jacques

Laatst was er een soortgelijke vraag.

Zie hier voor de antwoorden.

Vergelijkbare Topics (7)

406

Reacties: 42
Gelezen: 24528

20273

Gestart door NSWS

Reacties: 6
Gelezen: 3369

33362

Reacties: 5
Gelezen: 1507

32723

Gestart door Mechels

Reacties: 17
Gelezen: 6773

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.