Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verschil van de soorten caramout

Gestart door wilfred3871, 15-11-2014 11:23 u

Vorige topic - Volgende topic

wilfred3871

Is er behalve een verschil in EBC nog een verschil tussen de verschillende soorten caramout. Ik zie carahell, cara kristal, caramalt etc.
En zo ja, wat is het verschil ? Het is mij niet meer duidelijk.

RobinB

De smaak.
Hoe donkerder, hoe meer gebrand.
Karamel intensiteit neemt eerst toe om later door te slaan in gebrand-bitterheid.
Eea is ook nog weer persoonlijk uiteraard, ik ben fan van caramouten en dan vooral Crystal varianten.

Je kan al een redelijk indruk krijgen door de mouten te proeven (kauwen).
Dus ga naar je leverancier en vraag eens of je mag proeven?
Een goede leverancier vind dat geen probleem of zelfs leuk!  :)

wilfred3871

Ik wil een tripel brouwen, de stort van de cara is <10%. De vorige keer vond ik dit bier erg goed gelukt, en heb ik carahell, 20 ebc gebruikt. Nu heb ik nog cara kristal 120 ebc liggen. Zal het uiteindelijke resultaat zo anders worden door deze 2 verschillende mouten ?

j.heesters3

Brouwland heeft een recept op hun site voor een zwaar winterbier. Ik heb alle mouten in huis behalve de cara belge. Heb nog wel cara red met dezelfe ebc waarde. Kan ik die gebruiken ipv de cara belge, of krijg ik dan een heel ander bier? Wie kan me helpen?

Jos

mbroek

Citaat van: j.heesters3 op 23-10-2016 &nbsp;10:07 uBrouwland heeft een recept op hun site voor een zwaar winterbier. Ik heb alle mouten in huis behalve de cara belge. Heb nog wel cara red met dezelfe ebc waarde. Kan ik die gebruiken ipv de cara belge, of krijg ik dan een heel ander bier? Wie kan me helpen?

Het zal een iets ander bier worden, maar zeker niet zo anders dat het ineens een zomerbier wordt. Gewoon doen. Weet je hoe het originele recept smaakt?

Jacques

Citaat van: j.heesters3 op 23-10-2016 &nbsp;10:07 uBrouwland heeft een recept op hun site voor een zwaar winterbier. Ik heb alle mouten in huis behalve de cara belge. Heb nog wel cara red met dezelfe ebc waarde. Kan ik die gebruiken ipv de cara belge, of krijg ik dan een heel ander bier? Wie kan me helpen?

Jos

Dan krijg je een ander bier.

Carared heeft iets hards in de smaak terwijl Cara Belge iets zachts en honingachtigs geeft.

Oscar

Citaat van: j.heesters3 op 23-10-2016 &nbsp;10:07 uWie kan me helpen?

Wees creatief en maak het recept je eigen! Gebruik het voorbeeld als concept en pas het aan naar eigen inzicht... Ddaar leer je veel meer van. Durf te leren!  :brouwen:

j.heesters3

Citaat van: Oscar op 23-10-2016 &nbsp;12:16 uWees creatief en maak het recept je eigen! Gebruik het voorbeeld als concept en pas het aan naar eigen inzicht... Ddaar leer je veel meer van. Durf te leren!  :brouwen:

Bedankt allemaal voor de feedback. Ga ff kijken wat ik nog verder heb liggen en met de uitleg van Jacques erbij moet het lukken.

Jos

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.