Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste keer brouwen - IPA

Gestart door NiekBBQ, 12-11-2014 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

NiekBBQ

Misschien gooi ik nog wat Centennial in de koudhop. Dan zitten alle 3 de hoppen erin.

Wat is jullie advies; 7 of 14 dagen koudhoppen? En waarom?

Sjaak_Deventer

Citaat van: NiekBBQ op 17-12-2014  19:06 uMisschien gooi ik nog wat Centennial in de koudhop. Dan zitten alle 3 de hoppen erin.

Heb net 5 dagen bij mijn eigen IPA gedaan, maar ga bij de nog te brouwen Imperial IPA 7 en 14 dagen koudhoppen..

NiekBBQ

Afgelopen zaterdag mijn eerste brouwsessie gehad. Volgens mij ging het allemaal aardig goed. Veel geleerd in ieder geval. Het filteren ging te snel naar mijn idee, dus het zal geen mega helder biertje worden. Na het filteren vond ik het SG al dermate hoog dat ik ipv 90, 60 minuten heb gekookt. Na het koken had ik een SG van 1070. 2 puntjes hoger dan beoogd. Maar dat lijkt me alvast erg netjes.

Daarnaast vond ik het hoparoma van het geproefde wort (na meting SG) erg tegen vallen. Dit zal tijdens vergisting hopelijk goed komen? Bitterheid was voldoende aanwezig.
Verder heb ik een cilindrisch waterslot (zal bij het eerst volgende brouwsel vervangen worden), daarom ik kan nu dus niet beoordelen hoe de vergisting gaat en wanneer de hoofdvergisting klaar is. Ik ga daarom over 2 weken maar overhevelen en een SG meting doen. Aan de geur die in de vergistingskast hangt, ga ik er van uit dat de vergisting goed gaat.

Sjaak_Deventer

Voor volgende keer kun je 0-min gift misschien doen. Dan 5 g/L en dan heb je behoorlijk wat aroma in je bier en niet zozeer de bitterheid  :)

En je gaat ook nog koudhoppen, dat geeft behoorlijk wat extra aroma.

homoeccentricus

Citaat van: NiekBBQ op 17-12-2014  19:06 uMisschien gooi ik nog wat Centennial in de koudhop. Dan zitten alle 3 de hoppen erin.

Een kleine week op kamertemperatuur is meer dan goed genoeg.

NiekBBQ

Vandaag overgeheveld naar lagerfles. SG is nu 1026. Bier rook goed en van het geproefde monster komen nu al mooie frisse hopsmaken door met een straf bittere nasmaak.
Waterslopt blupt nu nog af en toe. Hopelijk over een week bottelen.

NiekBBQ

Het waterslot blubt nog elke 12 seconden. Hij blubt echter de verkeerde kant in...! Wat nu?

Ik heb volgens mij wel een fout gemaakt. Ik heb namelijk de hoofdvergisting op 20 graden gedaan en de nagisting op 18 graden. Dit moet andersom zijn zie ik nu. Na wat zoekwerk lees ik dat een temperatuurdaling voor een andersom-werkend waterslot kan zorgen. Is dit echter al het geval bij 2 graden verschil?

Moet ik me nu zorgen gaan maken? Zo snel mogelijk bottelen? Zo snel mogelijk koelen? Of nou juist de temperatuur verhogen?
De gevonden zoekresultaten leveren mij geen duidelijk antwoord op.

wilbertd

Citaat van: NiekBBQ op 07-01-2015  19:00 uMoet ik me nu zorgen gaan maken? Zo snel mogelijk bottelen? Zo snel mogelijk koelen? Of nou juist de temperatuur verhogen?
De gevonden zoekresultaten leveren mij geen duidelijk antwoord op.
Geen paniek, geen paniek. De kans is klein dat dat beetje water uit je waterslot je bier heeft besmet.
Ik zou het gewoon lekker warm wegzetten (20 graden is prima), die US05 is toch een prima neutraal gist, een paar graden verschil daar merk je niets van.
(Hoofd en navergisting kun je met die US05 sowieso prima op dezelfde temperatuur doen).

Persoonlijk zou ik er nog even een extra schep suiker bijdoen om zo snel mogelijk de zuurstof uit je vat te krijgen.

Dan maar weer wachten tot het SG niet meer daalt, koudhopppen en koud wegzetten :)

Brouwers

Gewoon advies van wilbert opvolgen en dan komt het goed.
Voor de toekomst is het wel aan te raden om je nagistfles wat verder te vullen met jongbier :P(of kleinere kopen). Met zoveel kopruimte moet je uitkijken dat je niet overhevelt als er te weinig activiteit is want het vergroot de kans op oxidatie.

NiekBBQ

Ik ben nu wel bang voor oxidatie. Ik denk dat ik mijn hoofdvergisting te lang heb laten duren (2 weken). Sinds vorige week vrijdag zit het jongbier in de lagerfles met koudhop. Het viel me al langer op dat het waterniveau in het waterslot de verkeerde kant op stond (zie foto in dit draadje), maar dacht dat het geen kwaad zou kunnen. Echter viel me vandaag pas op dat er zuurstof in het vat komt.

Ik heb nu de vergistingskast op koelen gezet (5 graden) en wil morgen gaan bottelen omdat ik denk dat het bier wel klaar is met vergisten.

Hopelijk valt de oxidatie mee.

Wederom iets geleerd zullen we maar zeggen...

Brouwers

Dag of 4 is meer dan genoeg  wanneer je genoeg gist toevoegt of anders suiker toevoegen in het lagervat. voordeel is dat het bier goed helder en dat je minder hoparoma's verliest ^-^.
Wat betreft oxidatie, niet druk maken en je bier niet te lang laten staan. Dat eerste bier gaat zeker smaken

Jacques

Citaat van: NiekBBQ op 07-01-2015  19:00 uHet waterslot blubt nog elke 12 seconden. Hij blubt echter de verkeerde kant in...! Wat nu?
...
 Na wat zoekwerk lees ik dat een temperatuurdaling voor een andersom-werkend waterslot kan zorgen. Is dit echter al het geval bij 2 graden verschil?

Moet ik me nu zorgen gaan maken? Zo snel mogelijk bottelen? Zo snel mogelijk koelen? Of nou juist de temperatuur verhogen?

Er zal niet zo heel veel lucht aangezogen worden dat je je druk hoeft te worden. Enige vorm van oxidatie kunnen we nu eenmaal niet voorkomen.

Citaat van: wilbertd op 07-01-2015  19:52 uDe kans is klein dat dat beetje water uit je waterslot je bier heeft besmet.

Ik heb het al vaker geschreven maar daar maak ik mij nooit druk over. Zeker niet als het gistvat in een koelkast staat.
Ten eerste bevat kraanwater geen micro-organismen die schadelijk zijn voor je bier. Ten tweede kunnen fruitvliegjes niet zo maar bij het waterslot komen in een afgesloten koelkast... De kans dat fruitvliegjes het water van je waterslot besmetten is daardoor nagenoeg nihil. Ook het gebruik van een dopje of een stukje aluminiumfolie voorkomt dat vanuit de omgeving (lees lucht) het water in je waterslot besmet raakt.

NiekBBQ

Gister de eerste halve liter open getrokken samen met 2 kritische drinkers.

Schuim en kleur zijn prima in orde. Het bier had wel wat helderder gemogen.

Ik mis het frisse hoparoma in de geur en eerste smaak. Bitterheid zit er wel goed in. Die blijft ook een mooi poosje in je mond hangen.

Een van mijn mede drinkers proefde een 'muffe' nasmaak. Dit zal door de oxidatie komen denk ik.

Al bij al... tevreden voor een eerste brouwsel. Smaakt naar meer!

njitsver

Citaat van: NiekBBQ op 02-02-2015  11:08 u

Tof ideetje met deze labels :) :groots:

Vergelijkbare Topics (7)

24760

Reacties: 47
Gelezen: 14991

43361

Reacties: 23
Gelezen: 3891

40855

Reacties: 1
Gelezen: 895

20364

Reacties: 22
Gelezen: 6895

13723

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 9
Gelezen: 2619

28-10-2009 00:18 u
door oranjeboombiertje
36776

Gestart door erikb

Reacties: 13
Gelezen: 3650

9065

Reacties: 8
Gelezen: 2921

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.