Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ideaal moment om oude gist op te kweken

Gestart door Hoppenbrouwers, 04-11-2014 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Ik heb nog een oud pak Wyeast van een jaar hier liggen die ik nu eindelijk wil gaan opkweken. Afgelopen donderdag gesmackt en nu nog niet half opgebold. Hoe lang heeft de verouderde gist in het steriele pak idealiter nodig om de aanwezige voedingsstoffen te consumeren aleer ik dat werk kan gaan overnemen?
Ik wil er niet te vroeg mee beginnen maar het zou ook zonde zijn als ik over een punt heen ga komen waarbij de gist gaat interen op de nieuw opgebouwde reserves.

Adbrouwt

Als je met een kleine start kweek begint enkele tiental milliliter dan zal je kweek ook snel starten. Dus het kan op ieder moment.

RobinB

Ik zou het pak dichtlaten tot je een duidelijk onderscheid ziet tussen opbolling van het uitzettende aanwezige gas doordat hij uit de koelkast komt en door groei van de gist.

Daarna inderdaad eerst in een kleine hoeveelheid medium opkweken en daarna verder opschalen. :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 04-11-2014  17:57 uIk zou het pak dichtlaten tot je een duidelijk onderscheid ziet tussen opbolling van het uitzettende aanwezige gas doordat hij uit de koelkast komt en door groei van de gist.

Daarna inderdaad eerst in een kleine hoeveelheid medium opkweken en daarna verder opschalen. :)
Ik kan op dit moment met hoge waarschijnlijkheid vaststellen dat de mate van opbolling veroorzaakt is door de gist. Dat kan op zich ook wel na ruim 5 dagen.
Nu vraag ik me alleen af of het raadzaam is om de gist in zijn steriele omgeving verder te laten groeien of dat ik hem er nu uit ga halen zonder dat de verpakking volledig opgebold is (weet dat. De verpakking zegt dat het niet hoeft, maar dat zal voornamelijk voor jonge gist zijn).

Neem aan dat opkweken met een vol pakje, ook al is het oud, wel kan om te beginnen met een halve liter.

RobinB

Er zijn veel minder levende gistcellen dan bij een jonger pak, ook dat beetje wort compenseert dat niet.
Daarom toch het advies kleiner te starten, daarin zie je eerder een reactie en weet je dus eerder dat het goed gaat.
Zie je activiteit en groei, dan kan je opschalen.

Adbrouwt

Ja klein beginnen, bijvoorbeeld 50 ml. Als je te groot begint worden de groeifactoren die aangemaakt worden door de gisten te veel verdund. Zoals RobinB aangeeft opschalen zodra je goede activiteit ziet.

Jacques

Ik heb dit plaatje al een paar keer laten zien.

Als je in verhouding meer gistcellen hebt gaat de vergisting eerder op gang. Hierdoor is de kans op infectie van je starter aanzienlijk kleiner.
Zeker als je weinig actieve gistcellen hebt is het van belang te starten met een kleine starter. Zodra de starter tekenen vertoont van minder activiteit start je door met 10 keer zo veel wort. In een relatief korte periode kan je zo veel actieve gist produceren. Gaat goed komen.  :)

Hoppenbrouwers

En ineens staat het pak zo strak als wat op het aanrecht. Heb maar vlug een starter opgezet. De gist werd ineens wakker.

Vergelijkbare Topics (7)

25160

Gestart door BB

Reacties: 8
Gelezen: 5401

20694

Reacties: 1
Gelezen: 1403

39345

Reacties: 5
Gelezen: 1486

45577

Reacties: 3
Gelezen: 208

35078

Reacties: 6
Gelezen: 1962

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.