Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beluchten tijdens vergisting

Gestart door Op de Fles, 29-10-2014 11:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Op de Fles

Ik zit te denken om eens te experimenteren met een extra beluchting tijdens het gistingsproces. Dit om een zo hoog mogelijke vergistingsgraad te verkrijgen.
Heeft er iemand al ervaringen hiermee?

Adrie

Als het goed is, hoef je dat alleen te doen bij zware bieren (1,070 en hoger) en dan belucht je een tweede keer binnen 12 tot 18 uur na het toevoegen van de gist. Als je echter voldoende vitale gist toevoegt, is het in principe niet nodig om dit te doen. Als je een te hoog eind SG hebt, ligt dit vaak aan het toevoegen van te weinig gist. Beter is het dan om  bij de aanvang van de vergisting meer zakjes gedroogde gist toe te voegen of de slurry van een grotere giststarter. Bij gebruik van een slurry van een eerdere vergisting is het vaak wel handig om te doen, omdat deze gist wel een extra oppepper kan gebruiken.

Op de Fles

We brouwen nu een aantal bieren die vrij constant zijn wat betreft de waarden, alleen de vergistingsgraad blijft steken tussen de 71 / 73 %.
Voor ons zwaardere bier gebruiken we de T-58 korrelgist.
Met een begin SG van 1080/1082 en een vergistingsvolume van 14,5 liter zou één zakje gist ruim voldoende moeten zijn om de 77/78 % te halen tóch ?
De brouwsels staan 4 dagen op 18°C en daarna nog 10 dagen op 22°C
Na die 14 dagen zakt de SG niet meer.
Bij het afkoelen van het wort laten we dit over een koelspiraal het gistvat in lopen waardoor er in onze ogen voldoende zuurstof ontstaat.

Adrie

Ik zou zeggen: gebruik een andere gist. Die T-58 gaat nu eenmaal niet ver door. 71-73% is voor die gist heel normaal.

Op de Fles

Welke raad je aan voor een zwaar bier Adrie?

Brouwers

Fermentis Abbaye haalt rond de 83% SVG en past in dezelfde bieren als T-58. Vloeibare gisten ben ik niet zo van op de hoogte.

Voegen jullie gistvoeding toe? Heb laatst namelijk voor het eerst gistvoeding gebruikt. Hierbij haalde ik een SVG van 81% met WB-06, terwijl de fabrikant een SVG van 65-70 % geeft. Nu was het de eerste keer dat ik een weizen heb gebrouwd, dus wil het niet helemaal aan de gistvoeding toeschrijven. Maar ik ben overtuigd dat het wel degelijk heeft geholpen.

Adrie

Fermentis geeft voor de WB-06 86% aan (http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2012/02/SFBWB06.pdf).

De Safbrew Abbaye zou kunnen, maar ook de Danstar Belle Saison is een mogelijkheid. Als je vloeibare gist wilt gebruiken, zijn er veel meer mogelijkheden.

Op de Fles

Dat is een keer het proberen waard. Met vloeibare gisten werken we (nog) niet.
In ieder geval bedankt voor je info!

Brouwers

Citaat van: Adrie op 29-10-2014  13:37 uFermentis geeft voor de WB-06 86% aan (http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2012/02/SFBWB06.pdf).

De Safbrew Abbaye zou kunnen, maar ook de Danstar Belle Saison is een mogelijkheid. Als je vloeibare gist wilt gebruiken, zijn er veel meer mogelijkheden.

Hmm, ik was uitgegaan van de waarde die in BrouwHulp staat. Die staat namelijk op 68%. Ik denk dat dit een typefoutje is geweest Adrie :D.

Edolem

De saison geeft een heel ander gistprofiel en smaak.

ZwartGoud

Citaat van: Brouwers op 29-10-2014  20:27 uHmm, ik was uitgegaan van de waarde die in BrouwHulp staat. Die staat namelijk op 68%. Ik denk dat dit een typefoutje is geweest Adrie :D.

Dat klopt, heb ik ook ervaren. Het is makkelijk aan te passen :)  :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

28410

Reacties: 10
Gelezen: 4824

36618

Reacties: 8
Gelezen: 2033

44460

Reacties: 35
Gelezen: 1751

30838

Reacties: 3
Gelezen: 1525

38649

Reacties: 24
Gelezen: 4496

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.