Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schimmelvorming in gistkast :(

Gestart door TJ, 28-10-2014 14:03 u

Vorige topic - Volgende topic

TJ

De koelkast die ik als gistkast gebruik was wat vies toen ik 'm kreeg. Ik heb met Muscle nogiets de boel toen grondig schoongemaakt. Afgezien van een paar ingetrokken plekken was het toen volgens mij schoon.

Maar ik heb nu een probleem: de schimmel groeit terug :( . Dat is op zich natuurlijk niet raar als het vaak pakweg 20 graden en ook vochtig is daarbinnen... dus wellicht is het onvermijdelijk. Maar nu de vraag: hoe voorkom ik dit en kan ik zorgen dat de schimmel wegblijft?

bierhenkie

Is het gaatje voor de condensafvoer wel goed open?

TJ

Daar lopen kabels doorheen voor verwarming en sensor.

Adrie

Dan zou ik die kabels maar door een nieuw te boren gaatje laten lopen.

Albertus

Die schimmel komt niet door oude viezigheid. Ik heb nieuwe koelkasten gebruikt voor mijn gistkasten en ik heb af en toe ook schimmel in die kasten. Door de plaats waar de schimmel zit kan ik zien dat daar wort tegen de wand is gekomen door spatten, een kapotte kraan en meer van dat soort dingen. Goed schoonmaken en dan is het weer over.
Het gistvat loost zijn CO2 en waterdamp niet in de kast maar door een slang naar buiten, ik heb gemerkt dat dat een flink stuk scheelt in de schimmelvorming.

Bert

ThomasM

Ik heb een hopzakje met silica korrels van de kattebak in elke koelkast gehangen. Nooit meer schimmel gehad.

Henielma

Wanneer je de koelkast niet gebruikt moet je de deur open houden anders krijg je schimmel in de koelkast.

Marc0F

Ik heb mijn vergistingskasten na de aanschaf van deze net als jij ook goed schoongemaakt, en wanneer ik mors met bijv. een monster aftappen van het kraantje maak ik dit direct schoon. en na de gisting ook nogeens grondig voor iedere nieuwe gisting.
Wat Heinielma ook al zegt, je moet wel de deuren van de kasten op een kiertje zetten op de momenten dat je ze niet gebruikt.
Mijn gistingskasten staan overigens in een relatief vochtige (garage zonder verwarming) omgeving. Ik heb nog nooit schimmel gehad. Helaas wel een keertje kaam in wijn die ik aan het maken was en ook in de kast had staan (deze had rond de rubberen stop ook zwarte schimmel). Dat was niet best.
Maar met bier, nee komt bij mij nooit voor door grondig schoonmaken en luchten van de kast wanneer ze niet in gebruik zijn.

Heb je ook de rubbers van de kasten goed schoongemaakt? In de hoekjes kan daar soms het een en ander achterblijven.
Ik reinig overigens altijd wel met een klein beetje chloor in het schoonmaak water, ik dacht dat het meer voor mijn gevoel was, maar wellicht maakt het meer dood dan ik kan zien :)

bierhenkie

Inderdaad, chloor, daar heeft schimmel de pest aan.
Die schimmel en weerplekkenreinigers staan ook stijf van het chloor.

RobinB

Ja, maar dat is (ook) om de schimmelvlekken weg te bleken.
Staat me bij dat actieve ventilatie/luchtverplaatsing dmv een ventilator ook kan voorkomen dat schimmelvlekken ontstaan.

jeroenk

Als de koelkast maar droog is als hij dicht is en uitstaat.

bierhenkie

Citaat van: RobinB op 29-10-2014  18:12 uJa, maar dat is (ook) om de schimmelvlekken weg te bleken.
Staat me bij dat actieve ventilatie/luchtverplaatsing dmv een ventilator ook kan voorkomen dat schimmelvlekken ontstaan.
In dat geval gewoon een pc-fan in je koelkast plaatsen. Meteen een betere warmte-verdeling  ;)

Marc0F

Hmm misschien toch preventief een fan plaatsen in de vergistingskasten, kan geen kwaad natuurlijk :)

Vergelijkbare Topics (7)

41321

Reacties: 16
Gelezen: 2330

161

Gestart door Arend

Reacties: 8
Gelezen: 12711

38561

Reacties: 19
Gelezen: 4356

36988

Reacties: 35
Gelezen: 8507

31383

Gestart door Zuidema

Reacties: 47
Gelezen: 16797

22333

Reacties: 78
Gelezen: 39712

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.