Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te warme gist?

Gestart door Spongebob1982, 22-09-2014 12:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Spongebob1982

Hoi allemaal,

Met veel enthousiasme heb ik een starterspakket gekocht en een Tripel Brewferm startpakket. Ik ben hier donderdag aan begonnen.

Helaas merkte ik (achteraf) dat ik een foutje had gemaakt. In plaats van de gist hydrateren met lauw water heb ik het warme water (50-55 graden) gepakt. Hier kwam ik dus bij het een dag later nalezen van de gebruiksaanwijzing pas achter.

Verder leek alles goed te gaan, gelukkig. De start ging wel iets te warm (door de activiteit waarschijnlijk) en ik moest ingrijpen wanneer ik daar de tijd voor had (licht koelen in koud water).

De gisting kwam al na 12 uur flink op gang met veel activiteit in het waterslot. Echter, al 3 dagen leek de gisting te stoppen. Er is vrijwel geen activiteit meer in het waterslot. Vandaag (dag 4) heb ik nog niks gezien, terwijl ik toch 10 dagen moet gisten volgens de gebruiksaanwijzing.

Is er toch iets fout gegaan met de gist? Lekt mijn emmer (goed aangedrukt maar ik las al op dit forum dat het vaker voorkomt)?

Op dit moment staat alles nog netjes bij 20 graden. Er zit nog een halve centimeter schuim op, en ik zie nog wel wat druk op de deksel van de emmer (dus wellicht toch nog lichte gisting?).

Mijn vraag is: moet ik al starten met het lageren in de andere emmer? Ik las dat het helemaal opmaken van de gist niet goed is omdat het nagisten dan niet meer werkt. Of gewoon doorgaan met het originele plan en maak ik me teveel zorgen in mijn enthousiasme?

Markiej87

Citaat van: Spongebob1982 op 22-09-2014  12:04 uHoi allemaal,

Met veel enthousiasme heb ik een starterspakket gekocht en een Tripel Brewferm startpakket. Ik ben hier donderdag aan begonnen.

Helaas merkte ik (achteraf) dat ik een foutje had gemaakt. In plaats van de gist hydrateren met lauw water heb ik het warme water (50-55 graden) gepakt. Hier kwam ik dus bij het een dag later nalezen van de gebruiksaanwijzing pas achter.

Verder leek alles goed te gaan, gelukkig. De start ging wel iets te warm (door de activiteit waarschijnlijk) en ik moest ingrijpen wanneer ik daar de tijd voor had (licht koelen in koud water).

De gisting kwam al na 12 uur flink op gang met veel activiteit in het waterslot. Echter, al 3 dagen leek de gisting te stoppen. Er is vrijwel geen activiteit meer in het waterslot. Vandaag (dag 4) heb ik nog niks gezien, terwijl ik toch 10 dagen moet gisten volgens de gebruiksaanwijzing.

Is er toch iets fout gegaan met de gist? Lekt mijn emmer (goed aangedrukt maar ik las al op dit forum dat het vaker voorkomt)?

Op dit moment staat alles nog netjes bij 20 graden. Er zit nog een halve centimeter schuim op, en ik zie nog wel wat druk op de deksel van de emmer (dus wellicht toch nog lichte gisting?).

Mijn vraag is: moet ik al starten met het lageren in de andere emmer? Ik las dat het helemaal opmaken van de gist niet goed is omdat het nagisten dan niet meer werkt. Of gewoon doorgaan met het originele plan en maak ik me teveel zorgen in mijn enthousiasme?

Hee Sponsie!

Welkom op het forum :)

Zo te horen heb je gewoon een normale vergisting. Of het te warm hydrateren iets met de smaak gaat doen, dat zou kunnen, maar daar kom je later pas achter.

De gebruiksaanwijzing kan niet voor de gist bepalen wat hij doet. Soms verloopt een vergisting sneller, soms wat langzamer. Dat beslist de gist, niet de bijsluiter ;)

Een goeie manier om erachter te komen hoe je vergisting verloopt, is het gebruik van een hydrometer. Hiermee kan je voor, tijdens en na de vergisting meten hoeveel suikers er in je wort/jongbier/bier zitten. Blijft die waarde een aantal dagen onveranderd, is je vergisting afgelopen. Aan de hoogte van de waarde kan je dan zien of je een goede vergisting hebt gehad.

Het stil vallen van het waterslot wil niet per se betekenen dat je vergisting klaar is. Het kan ook zijn dat het kleine beetje CO2 wat nu nog gevormd wordt, vrijkomt langs de randen van de emmer. Als er schuim op je jongbier staat en je nog merkt dat er druk op de emmer staat, is je vergisting waarschijnlijk gewoon nog gaande.

Ik zou, als je de mogelijkheid hebt, zo snel mogelijk een hydrometer aanschaffen en gebruiken om je jongbier te meten. Dan kan je erachter komen of de vergisting voltooid is. Tot die tijd zou ik het deksel lekker dicht laten.

Jacques

Hallo Spongebob,

Vergeet de handleiding die bij het blik zit en lees deze cursus.

Hydrateren van de gist is overigens niet noodzakelijk. Diverse testjes die ik heb uitgevoerd hebben aangetoond dat het niet uitmaakt of nu de gist wel of niet hydrateert, zowel qua vergisting als qua smaak. Gewoon strooien over het wort volstaat. Omroeren van het wort na het strooien is zelfs ook niet noodzakelijk weet ik dankzij mijn jarenlange ervaring met korrelgisten.

Spongebob1982

Citaat van: Jacques op 23-09-2014  21:54 uHallo Spongebob,

Vergeet de handleiding die bij het blik zit en lees deze cursus.

Dank je, een heel uitgebreide handleiding!

Ik had de deksel nogmaals aangedrukt en licht geschud. Toen kwam de gisting weer een beetje op gang! Alles is goed gegaan en ik kon netjes gaan lageren. Een dagje eerder begonnen daarmee omdat ik dacht dat de gisting echt gestopt was. Na het lageren kwam de gisting toch weer een heel klein beetje op gang, maar dat was maar kortstondig.

Begin SG bij lageren was 120, wat volgens mij best wel ok is. Na anderhalve week lageren is de SG nu zo'n 115, maar het is moeilijk meten door het koolzuur. Ik zal de SG-waarde nogmaals meten overmorgen en bij geen daling starten met bottelen. Ik had gelezen dat 110 bijna niet haalbaar is. De flessen zijn inmiddels verzameld en schoongemaakt :-)

Ik vind het tot nu toe heel leuk om te doen en ben al van plan om de volgende twee bierkits te bestellen. Misschien, maar daar twijfel ik nog over, koop ik 1 of 2 glazen nagistingflesen. Deze zijn niet heel duur en ik begrijp dat lageren hier veel beter mee gaat. Ook kan ik dan mooi naar het bier kijken door het glas. Zo'n grote emmer die erbij zat is hier niet echt ideaal voor.

Vraagje: ik wil als nieuwe bestelling een grand cru doen van Brewferm en daarnaast een lekkere stevige IPA proberen. Heeft iemand tips voor een makkelijke IPA met 5-6% alcohol als bierpakket, met verder een redelijk neutrale IPA-smaak?

brouwmus

Citaat van: Spongebob1982 op 07-10-2014  20:14 uHeeft iemand tips voor een makkelijke IPA met 5-6% alcohol als bierpakket, met verder een redelijk neutrale IPA-smaak?

Ik heb 21 liter Better Brew IPA gemaakt met 500 gram licht moutextract en 500 gram suiker. Gebotteld met 6 g/l bottelsuiker, kwam uit op 5,9%. Is een aangename IPA geworden zonder uitschieters qua smaak.

Groet,
John

Spongebob1982

Dank je brouwmus, ik ga hem meteen bestellen!

Vergelijkbare Topics (7)

3604

Gestart door Jack

Reacties: 11
Gelezen: 4469

23933

Gestart door Gunnink

Reacties: 10
Gelezen: 5245

34320

Reacties: 6
Gelezen: 1884

30131

Reacties: 36
Gelezen: 11255

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.