Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen met appelgist?

Gestart door foz, 12-09-2014 15:58 u

Vorige topic - Volgende topic

foz

Ik heb de laatste tijd eens geprobeerd om mijn cider te vergisten met appelgist. Daarvoor heb ik wat gist opgekweekt uit appelschillen. En nu vroeg ik mij af of ik deze ook kon gebruiken voor een biertje, of gaat deze problemen hebben met de moutsuikers te verwerken?

En als het wel kan, wat voor stijl bier zou ik het beste kunnen proberen?

Bennemans

Misschien een Radler-achtige, maar dan met appelsmaak?

ciesvandekwis

Hoe kweek je gist op uit appelschillen????

Bennemans

Citaat van: ciesvandekwis op 12-09-2014  16:22 uHoe kweek je gist op uit appelschillen????
Eigenlijk wel een goede vraag.
Als het daarmee kan, dan wellicht ook uit andere fruitsoorten... En dan is wellicht ook een smaakextract in de bewuste gist mogelijk waardoor je bijna eindeloos smaakvarianten zou kunnen maken/krijgen.
Daar zal vast al eens eerder over gedacht zijn... :denken:

homoeccentricus

Citaat van: Bennemans op 12-09-2014  16:25 uAls het daarmee kan, dan wellicht ook uit andere fruitsoorten... En dan is wellicht ook een smaakextract in de bewuste gist mogelijk waardoor je bijna eindeloos smaakvarianten zou kunnen maken/krijgen.
Daar zal vast al eens eerder over gedacht zijn... :denken:

Cider maken van onbespoten, ongewassen appelen: Appels persen, in gistvat, waterslot, spontaan laten fermenteren, en gist oogsten.

dutch food geek

Citaat van: ciesvandekwis op 12-09-2014  16:22 uHoe kweek je gist op uit appelschillen????

Op dezelfde manier als je met geperst appelsap cider kan maken. Op de schillen zit een klein beetje wilde gist en ander funcky spul en dat kan je natuurlijk opkweken net zoals je de bekende gistsoorten op kan kweken.

Als je hiermee gaat brouwen zal je weinig appelsmaak pakken, maar meer richting de zure lambieken enz verdwijnen. Daarom hebben veel ciders ook zo'n lange rijpingstijd nodig. Dat is om de harde randjes eraf te krijgen.

Bennemans

Als ik voor vrienden/familie cider maak is dat uit blik.
Gemakkelijk en binnen een week klaar, dan nog een week 4 tot 6 in de fles laten rijpen en klokken maar.
Het zal het ongetwijfeld niet redden bij vers gemaakte cider.

foz

Ik heb een appel (Braeburn, biologisch) eerst gewassen, met Star-San behandeld en geschild. De schillen heb ik met 75 cl appelsap in mijn erlenmeijer met waterstop erop laten staan en regelmatig gezwenkt. Na ongeveer twee weken was dit uitvergist met een mooi laagje trub op de bodem. Dit heb ik van de schillen afgehaald en in een 5 liter demi-john vermengd met 4 liter appelsap.

homoeccentricus

Citaat van: foz op 12-09-2014  16:54 uIk heb een appel (Braeburn, biologisch) eerst gewassen, met Star-San behandeld en geschild. De schillen heb ik met 75 cl appelsap in mijn erlenmeijer met waterstop erop laten staan en regelmatig gezwenkt. Na ongeveer twee weken was dit uitvergist met een mooi laagje trub op de bodem. Dit heb ik van de schillen afgehaald en in een 5 liter demi-john vermengd met 4 liter appelsap.

Ik zou zeggen juist NIET wassen en NIET met Star San behandelen om zeker te zijn dat je de gist op de appelschil mee hebt?

foz

Citaat van: dutch food geek op 12-09-2014  16:41 uAls je hiermee gaat brouwen zal je weinig appelsmaak pakken, maar meer richting de zure lambieken enz verdwijnen. Daarom hebben veel ciders ook zo'n lange rijpingstijd nodig. Dat is om de harde randjes eraf te krijgen.

Dus ik kan het beste naar lambiek recepten kijken voor iets geschikts? Klinkt wel interessant.

foz

Citaat van: homoeccentricus op 12-09-2014  16:57 uIk zou zeggen juist NIET wassen en NIET met Star San behandelen om zeker te zijn dat je de gist op de appelschil mee hebt?

Volgens mij zit de appelgist op de binnenzijde van de schil. Normaliter worden de appels voorbehandeld met campden tabletten voordat ze geperst worden.

foz

Citaat van: Bennemans op 12-09-2014  16:47 uAls ik voor vrienden/familie cider maak is dat uit blik.
Gemakkelijk en binnen een week klaar, dan nog een week 4 tot 6 in de fles laten rijpen en klokken maar.
Het zal het ongetwijfeld niet redden bij vers gemaakte cider.

Ik heb eerlijk gezegd nooit met een blik cider gemaakt, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Normaliter gebruik ik gedroogde cidergist en biologische appelsap.

RobinB

Vergelijk het met spontane vergisting. Afhankelijk van de stam die je treft zal deze beter of minder goed overweg kunnen met moutsuikers. Gezien dit doorgaans polymicrobieel zal zijn, is er altijd wel een gist/bacterie die het verwerken kan. Eventueel zelfs symbiotisch.

Brouwgisten zijn gedomesticeerde gisten, geselecteerd op hun vergistingsgedrag. Vandaar dat die meer garantie op een goede afloop geven. Genetisch gezien moeten alle saccharomyces cerevisiae stammen maltose kunnen verwerken.

BdeB

Ik zou het er niet op gokken. Zonde om mooi bier te verknallen met slechte gist. De appelsmaak komt er echt niet in en gezien het feit dan de appelen grondig schoongemaakt hebt, is de kans groot dat je gewoon een gist vermenigvuldigd hebt dat in de lucht hing. Vermoedelijk je laatste biertje dus :biersmile:

seed7

Die gevangen gisten zou ik eerst gewoon een DME dieet geven. Een beetje van je gist bij een liter, rustig laten uitgisten en dan over een week of twee eens ruiken en proeven.

Ingo

foz

Citaat van: BdeB op 12-09-2014  19:42 uen gezien het feit dan de appelen grondig schoongemaakt hebt, is de kans groot dat je gewoon een gist vermenigvuldigd hebt dat in de lucht hing.

Meh. Ik heb de nodige onderzoek gedaan eerst. De professionele cider makers doen het op vergelijkbare wijze. Daar worden de appels overnacht in een sulfietoplossing gezet voordat ze geperst worden. De gist die zij gebruiken zit echt aan de binnenkant van de appel.

foz

Citaat van: seed7 op 12-09-2014  19:48 uDie gevangen gisten zou ik eerst gewoon een DME dieet geven. Een beetje van je gist bij een liter, rustig laten uitgisten en dan over een week of twee eens ruiken en proeven.

Goed idee. Ik zal daar maar eens mee beginnen.

foz

Ondertussen een wort van gerstemoutstroop vergist. Start SG was 1.040, Eind SG 1.010. Geur en smaak is friszuur, appelig. Goed drinkbaar.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.