Is een giststarter voor 35 liter Quadrupel met 1 smartpack mogelijk?

Gestart door Bassie, 12-09-2014 13:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Bassie

Hoi allemaal,

Morgen willen we 35 liter quadrupel brouwen met een SG van 1100 en laten vergisten met twee pakjes Wyeast 1214 Belgain Abbey Ale. De vorige keer is dit perfect gegaan, maar onze vrienden van Brouwmarkt hebben het tweede smartpack gist nog niet geleverd. Ondanks dat er vorige week al besteld is.

Nu heb ik sinds deze week wel een 2 liter erlenmeyer in huis, 500 gram 3 EBC moutextract, gistvoeding en een beluchtingsteentje. Is het mogelijk om vandaag nog een giststarter te maken? Hoeveel heb ik dan van elk nodig om dit brouwsel te kunnen vergisten? Kan iemand mij dit voor dit specifieke geval stap voor stap uitleggen. Het principe hoe een giststarter te maken is me we duidelijk, maar ik vind het in dit geval lastig te bepalen of het met 1 pack kan en hoeveel moutextract ik moet koken. Ook ben ik dan benieuwd wat ik moet doen als ik hem gemaakt heb... daarna op 25 graden in de vergistingskast zetten en morgenmiddag pas er uit halen als ik hem toevoeg aan de gekoelde wort?

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Anders kunnen we altijd nog minder brouwen (zou zonde zijn) of 40 liter Urquell Pilsner.

Alvast bedankt!

Groeten,
Sebastiaan

Ewout

He ,

Ik ben geen expert, maar voor de hoeveelheid starter kijk je op www.mrmalty.com
gist starter uitleg op youtube

Succes
Ewout

Wolter

Giststarter morgen klaar hebben zit er niet in. Daar heb je net ff te weinig tijd voor.

EvdBroek

Inderdaad gaat dit in tijd niet lukken om dit op te schalen

hans_nwk

Citaat van: Bassie op 12-09-2014  13:46 uMorgen willen we 35 liter quadrupel brouwen met een SG van 1100 en laten vergisten met twee pakjes Wyeast 1214 Belgain Abbey Ale. De vorige keer is dit perfect gegaan, maar onze vrienden van Brouwmarkt hebben het tweede smartpack gist nog niet geleverd. Ondanks dat er vorige week al besteld is.
Volgens BrouwHulp heb je 600 miljard gistcellen nodig en is het de vorige keer goed gegaan ondanks behoorlijk te weinig gist.

Met 1 smackpack zou je twee stappen (1,5 l en 3 l) starters nodig hebben (met beluchting).

Voor morgen gaat dat waarschijnijk niet lukken ...

Voor zo'n zware batch misschien eerst een lichter bier met je smackpack brouwen en de slurry gebruiken?
Groet,
Hans

Wolter

Beste oplossing is denk ik de brouwdag uitstellen tot de starter groot genoeg is en voldoende is uitgezakt. Of je wacht de bestelde gist af. (waarvan ik, net als hans_nwk, ook het idee heb dat het best wat weinig is voor het beoogde brouwsel..  :huilen:

EvdBroek

Citaat van: hans_nwk op 12-09-2014  14:29 uVoor zo'n zware batch misschien eerst een lichter bier met je smackpack brouwen en de slurry gebruiken?

Inderdaad, daarom zou je morgen dus wel gewoon kunnen brouwen en dan een licht biertje met ongeveer dezelfde mouten, uitgezonderd de hele donkere.
Dat heb ik vorig jaar ook gedaan voor mijn quadrupel en dat werkt perfect!

Bassie

Bedankt voor jullie reacties.

Op mr. malty staat dat je voor 2 smartpacks bij een simpele starter 12 liter nodig hebt. Of hoe werkt dat?

@hand_nwk hoe werkt dat met die twee stappen?

@wolter, hoe zit het met dat uitzakken?

Wolter

Citaat van: Bassie op 12-09-2014  16:31 uBedankt voor jullie reacties.

Op mr. malty staat dat je voor 2 smartpacks bij een simpele starter 12 liter nodig hebt. Of hoe werkt dat?

@hand_nwk hoe werkt dat met die twee stappen?

@wolter, hoe zit het met dat uitzakken?

Ik gebruik de berekening in de BrouwHulp software. Mr Malty ben ik niet gewend om te gebruiken dus of jouw berekening klopt kan ik zo niet zeggen. Hier krijg je vast nog wel antwoord op van een andere collega brouwer.  :)

Ik denk dat er in dit topic (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26681.msg408531.html#msg408531) ook nog wel wat antwoorden kunnen staan op jouw vragen. Anders zou ik gewoon nog een zoekopdracht geven in het forum want er is al heel veel geschreven over giststarters en het maken er van.

Het uitzakken doe je door de starter als deze bijna is uitvergist in de koelkast te zetten. Alle gist zakt dan in een paar dagen naar de bodem en de overige vloeistof drijft daar dan als het ware boven op. Voor het enten van de gist op de brouwdag kun je de overtollige vloeistof (tot ong 1 cm boven de gistlaag) afgieten en de rest gebruiken voor de vergisting.

hans_nwk

Citaat van: Bassie op 12-09-2014  16:31 u@hand_nwk hoe werkt dat met die twee stappen?
Giststarter maken, wachten tot deze uitgegist is, in koelkast laten bezinken, afgieten en volgende stap doen door nieuwe wort erop te gieten.

De link van Wolter geeft waarschijnlijk het uitgebreide verhaal (niet bekeken waar deze uitkomt).

succes!
Groet,
Hans

Bassie

Oké, het afgieten en nieuwe wort erop, is dat een must? Heb ik in de filmpjes nog niet eerder gezien!

Maar goed, met 1 smartpack gaat het sowieso niet werken. Dus de quadrupel stellen doen we nu weer volgende maand brouwen. Heb ik nog een maand om uit te proberen en verder uit te zoeken.

De pilsner brouwen we morgen en enten we dan nog 1 keer direct twee smartpacks, nadat ze uitgebold zijn.

Bedankt voor jullie reacties!

RobinB

Citaat van: Bassie op 12-09-2014  16:31 uOp mr. malty staat dat je voor 2 smartpacks bij een simpele starter 12 liter nodig hebt.
Je hebt zeker geen magneetroerder?
Dan zou je namelijk nog geen 3 liter nodig hebben. :)

Bassie

Nee, nog niet. [emoji51] Maar ik heb zo'n vermoeden dat dit niet lang meer zal duren. [emoji1]

RobinB

Citaat van: Bassie op 12-09-2014  18:34 uDe pilsner brouwen we morgen en enten we dan nog 1 keer direct twee smartpacks, nadat ze uitgebold zijn.

Hoeveel en welk SG?
Welke gist en wat is de mfg date (staat op de verpakking).
Voor een pils heb je relatief meer gist nodig dan een ale. Grote kans dus dat jullie daar ook niet genoeg voor hebben?
De w34/70 kan een oplossing zijn als jullie per se morgen willen brouwen. :)

Bassie

Bassie

Ik snap dat een giststarter vele malen beter is, maar waar slaat dan de tekst direct enten tot 20 liter op? Of gaat die wet alleen op voor 20 liter en niet voor 2 packs bij 40 liter bijvoorbeeld?

RobinB

Helaas gaat dat mis in de vertaling van onze verkopers.

Wat Wyeast aangeeft is dat het geschikt is voor 5 USgallon met een maximaal SG van 1060 en vergisting op bovengist temperatuur.

Je snapt dat dat minder lekker bekt dan "geschikt voor 20 liter!"... ;)

RobinB

Citaat van: Bassie op 12-09-2014  21:22 uDe w34/70?
Dat is dezelfde stam als de Bohemian Lager van Wyeast, maar dan in korrelgistvorm. Daardoor kost het ongeveer een kwart van de prijs. :)

Oscar

Ik heb met 1 smackpack een starter gemaakt voor 500 liter waar uiteindelijk ruim 1000 wort mee aan de gang is gebracht  :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 12-09-2014  21:30 uDat is dezelfde stam als de Bohemian Lager van Wyeast, maar dan in korrelgistvorm. Daardoor kost het ongeveer een kwart van de prijs. :)

??? De W34/70 is een dure korrelgist. Een zakje met een inhoud van 11 g kost € 5,35 terwijl een zak Wyeast Bavarian Lager € 7,95 kost bij Brouwland.

rajd

Citaat van: Jacques op 13-09-2014  23:50 u??? De W34/70 is een dure korrelgist. Een zakje met een inhoud van 11 g kost € 5,35 terwijl een zak Wyeast Bavarian Lager € 7,95 kost bij Brouwland.

W34/70 kost 3,90 bij Brouwmarkt, 3,95 bij vd Kooy. Onlangs nog gekocht. Inderdaad duur voor een korrelgist...

RobinB

Citaat van: Jacques op 13-09-2014  23:50 u??? De W34/70 is een dure korrelgist. Een zakje met een inhoud van 11 g kost € 5,35 terwijl een zak Wyeast Bavarian Lager € 7,95 kost bij Brouwland.
Brouwland is ook een dure winkel.
Bij Van der Kooy kost een zakje W34/70 € 3,95 en de Bohemian Lager (niet Bavarian lager!) € 6,95.
Volgens de celtellingen van Mr Malty bevat korrelgist zo'n 20 miljard cellen per gram, 11,5 g is dan dus 230 miljard cellen ofwel 58,23 miljard per euro.
De Wyeast is 100 miljard cellen, dus 14,39 miljard per euro.

Dat is dus een factor 4,04 méér cellen per euro, ofwel een kwart van de prijs bij dezelfde hoeveelheid cellen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.