Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Berekenen mout/water/alcohol

Gestart door bier4all, 15-06-2005 12:20 u

Vorige topic - Volgende topic

bier4all

Hallo,

Ik heb ondertussen alles aangeschaft wat ik nodig heb om een redelijk potje bier te kunnen brouwen.

Ik wil een biertje brouwen rond de 6 procent alcohol van een kleur van ca. 15-17 EBC, een beetje zoet.

Hiervoor heb ik in gedachte het volgende recept voor 15 liter:

5064 gram Gerstemout Brewferm pilsmout 3 ebc
   90 gram Gerstemout Cara-crystal 120 EBC
   35 gram   Hallertau hopbloemen

Hiervoor wil ik 13 liter water gebruiken en 5 liter spoelwater.

temperatuur           55   52C   60C   72C    78C         
tijd (in minuten)  start    10     40     40      3

Kooktijd 75 min.

Kom ik hiermee goed uit ?

Alvast bedankt voor jullie advies en tips,
                                                               :denken:
                                                                               Willem 

Johannes

Met deze storting kom je bij een rendement van 75 procent op een bier uit met begindichtheid 1080, dat wordt wel wat meer dan 6%

Heb je promash of Adrie's excelsheet al geprobeerd? dan kun je het zelf uitrekenen.

bier4all

Hoi,

Ik heb de spreadsheet gedownload. Ik zal het eens bekijken.

tnx,

Willem

MO

heb je al een gist in gedachten? A3's BrouwHulp is goed hoor!

Edwin

Hoi Willem :proost:

Je wilt een wat zoeter bier. Dan zou ik korter maischen op 60 graden. 20 minuten levert een zoeter bier op. Je krijgt dan meer onvergistbare suikers.

Edwin

bier4all

Hoi,

Ik heb de sheet van A3 bekeken en kom nu uit op:

3428 gram pilsmout 3 ebc
  106 gram Gerstemout Cara-crystal 120 EBC
    37 gram Hop

13 ltr maischwater
8.7 ltr spoelwater

Kooktijd 75 min.

Ik wil proberen een gist op te kweken van een Westmalle maar heb nog wel een zakje biergist van Brewferm wil het mislukken.

Ik heb het maischschema op 60 gr. aangepast naar 30 min.

Willem

MO

Opkweken is lastiger maar als het lukt kan ik je garanderen dat je met de Westmalle gist een veel lekkerder bier krijgt dan met Brewferm. Wel inderdaad de rust op 60 grC kort houden, met je 50 graden stap eerder 15 min dan 20 min.

Gerb

Die caracrystal is wel een beetje weinig, om hier wat van te proeven zou ik 5% tot 10% nemen.

Heb je trouwens al berekend wat de bitterheid wordt? Als je Hallertau ongeveer 4,75% aa heeft, kom je op een bitterheid van 36 IBU. Dat is veel te hoog voor een blondje. Misschien kan je van de bitterhop wat minder doen en een late hopgift (Hallertau) doen, krijg je een mooi hoparoma.

Gerb

bier4all

Hoi,

De caracrystal opgevoerd naar 10%
De Hallertau Hersbrucker  hop teruggebracht naar 25 gram.

mijn tweede recept krijgt vorm  :pan:

tnx,
      Willem

Johannes

qua kleur zat je zo'n beetje op je doel-kleur bij 10 procent proef je het maar bij minder ook natuurlijk 't is maar net wat voor bier je wilt hebben.

Caspar

Ik denk dat een 30 minuten rust inderdaad een zoeter biertje oplevert, dus dat is ok. Let op met de berekeningen als je Hallertau Herz. gebruikt, de laatste keer dat ik hem had aangeschaft (een half jaartje geleden) had ie slechts 2,5 % alpha.

De Wyeast Trappist High Gravity is die van Westmalle... zeker een beter alternatief dan Brewferm gist :gistsmile:.

Verder zou ik gewoon maar gaan brouwen en kijken wat voor resultaat dit recept oplevert... leer van je ervaringen en hou een goed logboek bij  :brouwen:

Veel Succes!

Vergelijkbare Topics (2)

35986

Reacties: 8
Gelezen: 2022

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.