Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingsgraad van 65% ipv ±75%

Gestart door Jelmer P, 30-08-2014 19:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Jelmer P

Ik heb op 16.8.2014 samen met vrienden een tripel gebrouwen met een start SG van 1086 met een starter van gemaakt met Wyeast belgian ardennes.

4 dagen hevige vergisting. Dag 6 naar gistfles (1x 4 liter koudhop en 1x 13 liter in gistfles in klimaatkast op 20 °C.
Bij overhevelen was het SG 1030.

Na 3 dagen op de begon er op beide gistflessen weer een klein schuimlaagje te staan. Nu na bijna een week zag ik vanochtend een dikke laag gist op de bodem liggen en dacht ik... ik wil wel eens zien hoe ver mijn hydrometer zakt. blijkt het nog steeds 1030 te zijn. Met een beetje rekenen kom ik uit op een vergistingsgraad van 65% terwijl de belgian ardennes een normale vergistingsgraad van 72 tot 75% heeft.

Ik heb eerst beide flessen goed in beweging gebracht om de laag gist nogmaals in beweging te krijgen. Ook heb ik mijn gistkoelkast op 22° gezet. Dit laatste omdat ik las dat de beste temperatuur voor deze gist tussen de 18 en 24 graden ligt.

Wat vinden jullie?
Volgend weekend dezelfde SG dan bottelen?
Of moet ik eerst meer uit "de kast" halen om de vergisting nog meer te laten doorzetten?

Adbrouwt

Ik zou het nog minimaal 1 a 2 weken laten nagisten op 22 graden. Tijdens het overhevelen verlies je gist en daardoor kan je nagisting wat langer duren. Gewoon nog even een blik geduld open trekken.
 :geduld:

Ansius

Ik denk nog niet bottelen.
1,030 is te link.

Sjaak_Deventer

Niet bottelen en de temperatuur naar 24 à 25 C brengen. Dan zou het bier nog goed moeten uitvergisten...

Jacques

Hoe heb je het SG gemeten? Heb je een monster genomen en deze ontgast?

Heb je wat veranderd aan het recept?

Is er toevallig minder gist gebruikt?

En gebruiken jullie gistvoeding?

Naar aanleiding van de vorige adviezen merk ik op dat door de toegevoegde koudhop het bier een "groene plantachtige" smaak kan krijgen wanneer je het bier twee weken wegzet bij 22 tot 25 ºC.   
Misschien kun je dit gedeelte van het brouwsel wat koeler zetten.

Jelmer P

Oké nog warmer dus. Zal ik straks instellen.
De 4 liter koudhop staat niet in de gistkast.. dure staat in de kelder na te gisten bij iets wisselde temperaturen... die heb ik niet gemeten qua SG.. die laat ik sowieso nog een week staan. Dat vind ik zonde om te meten omdat het al zo weinig is.

Ik zal zo de kast op 25° zetten.

Jelmer P

Update

Sinds 30 augustus staat het op 25 graden en ik merkte dat het al wat meer begon te bubbelen (1x per 20 seconden). Nu na 3 dagen is het SG ongeveer 3 punten gezakt naar ongeveer 1027. Ik hoop dat dit nog even door zet.

Kan ik de gist anders nog helpen? Eventueel wat gistvoeding? In mijn starter heb ik al genoeg voeding toegevoegd. Na de hoofdvergisting heb ik het van de gistemmer in de gistflessen gedaan en de bodem in de troebele bodem in de gistemmer laten zitten.

Rich

Ik heb ook een emmer staan met deze gist, bij mij hadden ze het ook koud bij 22º, nu naar 25º gebracht en ze gaan weer als een speer.

Jelmer P

Activiteit was wat gedaald dus SG weer gemeten. Deze kruipt nog steeds langzaam naar beneden. Nu is het 1023 a 1024.
was van plan dit weekend te bottelen... maar dat zit er dus nog niet in.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.