Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De nieuwe smaak van Brand?

Gestart door Hoppenbrouwers, 26-08-2014 09:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Sinds kort heeft Brand een nieuwe fles. Dit heeft een bepaalde aantrekkingskracht op de consument dus het gaat best goed over de toonbank. Maar nu hoor ik best vaak dat mensen ook de smaak anders vinden. Gisteren werd het onderwerp voor de zoveelste keer aangesneden dus heb ik maar besloten om een keer een krat te kopen om de proef op de som te nemen.

Nu moet ik bekennen dat ik er eigenlijk helemaal niet in geloofde dat er wezenlijk wat anders te proeven zou zijn dan de standaard smaak van Brand pilsnener, maar ik moet de critici helaas gelijk geven. De eerste was zelfs zo erg dat ik getwijfeld heb om hem leeg te drinken. Dat is me nog nooit gebeurd.
Nu weet ik dat elk brouwsel anders is omdat je werkt met grondstoffen uit de natuur en die zijn nu eenmaal niet gelijk. Maar ik vond het echt een stuk minder smaken. Niet in vergelijking met hobbybrouw pils (wat eigenlijk altijd beter smaakt) maar in vergelijk met wat ze eerder maakten.

Zouden ze nu werkelijk iets aan het recept (of de grondstoffen) aangepast hebben, of zou het iets met de andere fles te maken kunnen hebben?

Hebben anderen hier vergelijkbare ervaringen gehad met het bier uit de nieuwe fles?

William

IK heb zo'n weggeef flesje geproefd (die weliswaar niet geschikt was voor consumptie) en vond deze wat zoeter en een ander bitterprofiel hebben dan wat ik me kan herinneren van eerdere versies.

Misschien heeft het te maken met een andere manier van bitteren vanwege het gebruik van een ander glastype wat andere UV-barriere eigenschappen heeft?

Misschien is dit voor Brand het moment om met het flesje ook de smaak van het bier aan te passen naar aanleiding van voorkeuren uit consumententesten.

alrikdew

Mij is dat niet per se opgevallen! Laatst stonden er 7 kratten op een feestje waar ik laatst was en deze waren eigenlijk wat te snel op!

Met weggeef flesjes bedoel je de collectors item flesjes die we bij Het ONK kregen? Want die heb ik ook opgedronken! :D kon niet wachten tot dat veel geld waard werd! ;)

hans_nwk

Ik heb dit weekend voor het eerst een Brand pils uit het nieuwe flesje geproefd.

Ik had het idee dat het iets zoeter/minder bitter was. Ik had net ervoor iets met een sterke smaak gedronken (of gegeten ik weet het niet precies meer) en dacht dat het daar aan kan liggen.

Ik dacht dus iets anders te proeven maar zeker weet ik het nog niet.

Dund

Ik heb laatst ook een paar bakken gehaald. Mega bitter was het. Eigenlijk was het geen doordrinker meer. Dat was rond het wk die fles was toen net nieuw.

Ik heb ze vervolgens in de koelkast laten staan en vijf weken later was heel het bittere weg. Ik heb dat ook vaak met homebrew dat het bitter eraf gaat. Zou het te snel gebotteld zijn? Het was echt niet te drinken.

Hay

Brand pils heeft juist altijd bekend gestaan om zijn bitterheid.
Ik heb van de nieuwe flessen nu een paar honderd kratten verkocht en heb er nog geen klant over gehoord.
Zal is navragen bij de verstokte branddrinkers.
Zomaar het recept veranderen zie ik ze niet doen dan zou het zoals hierboven geopperd door de uv moeten komen.
Maar mij lijkt dat ze dat toch ook onderzoeken bij een concern als Heineken.

Drents Hopbier

Citaat van: alrikdew op 26-08-2014  10:15 uMet weggeef flesjes bedoel je de collectors item flesjes die we bij het ONK kregen? Want die heb ik ook opgedronken!

Grappig, ik heb mijne nog staan, omdat ik dacht dat er water in zat.  Ik ga hem/haar proeven.

Hopbier

Hoppenbrouwers

Ik vond de bitterheid, in tegenstelling wat ik normaal van Brand gewend ben, juist erg tegenvallen.

alrikdew

Citaat van: Drents Hopbier op 26-08-2014  13:36 uGrappig, ik heb mijne nog staan, omdat ik dacht dat er water in zat.  Ik ga hem/haar proeven.

Hopbier

Haha nee het was zeker geen water! Gewoon een pilske!

RobinB

Stond wel op: "niet geschikt voor consumptie", maar de meesten die hem opgedronken hebben leven nog... ;)

Hoppenbrouwers

Vandaag eens de proef op de som genomen. In de supermarkt vond ik nog een 'oude' sixpack Up die bijna uit de schappen gehaald moest worden ivm de uiterste verkoopdatum. Om dit goed te kunnen vergelijken heb ik ook een sixpack van de (nieuwe) Up gekocht die gebotteld is in de nieuwe fles. Zojuist twee flesjes naast elkaar open getrokken en samen geproefd. De Up in de BNR als eerste. Deze proefde zoals ik de Up ken, lekker fris en een aangenaam bittertje. Daarna de Up uit de nieuwe fles, echt anders. De hoppigheid is er niet en hij smaakt ook veel minder bitter. Het proeft als een compleet ander bier. Ik had het eerder ook al geproefd bij de pils maar niet langs elkaar.

Is er iemand anders die hetzelfde heeft ervaren of dit nog wil gaan proberen?

Robert1968

Niet met de Up, maar wel met de Zwaar Blond.

Helaas oud en nieuw niet naast elkaar kunnen proeven, maar de huidige versie haalt het qua smaak, hoppigheid niet bij de eerste versie. Afgelopen zaterdag met mijn zwager een nieuwe Zwaar Blond getest, naast mijn eigen gebrouwen Zwaar Blond (grotendeels volgens recept van Jacques). Een wereld van verschil, dan is de Brand  maar een slap aftreksel.
Kon me ook niet voorstellen dat Brand het originele recept van Zwaar blond niet heeft aangepast, lees eenvoudiger heeft gemaakt.

Vergelijkbare Topics (7)

5521

Reacties: 10
Gelezen: 4024

25387

Reacties: 0
Gelezen: 2499

2143

Reacties: 0
Gelezen: 1830

17423

Reacties: 9
Gelezen: 5572

13749

Reacties: 51
Gelezen: 18526

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.