Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Elektrische aansluiting

Gestart door Hoppenbrouwers, 25-08-2014 12:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Omdat ik nog steeds (zo nu en dan) probeer uit te vogelen hoe ik mijn motor aangesloten krijg op de moutmolen zodat hij 150 RPM maakt bij deze nog een verzoek tot het leveren van de benodigde kennis.
Tot dusver ben ik er achter gekomen dat ik niet zoveel aansluitingen hoef te maken als ik aanvankelijk dacht. Schijnbaar is het voldoende om de nul en de fase aan de sluiten en twee draden door te verbinden om hem werkend te krijgen. Maar nu komt nog de uitdaging om de spanning of toerental te regelen. Hieronder een paar foto's van het type en de manier van aansluiting:

Na wat zoeken kon ik in dit filmpje zien hoe ik hem werkend kan krijgen. Maar aangezien mijn Italiaans nog niet helemaal is wat het moet zijn weet ik nog niet precies welke draden ik moet doorverbinden. De nul en de fase zijn wel te zien zoals afgebeeld op de foto.

(aub graag dit keer alleen reageren met inhoudelijke reacties op de aansluiting of motor en niet het waarom ik deze constructie wil hebben)

Bennemans

Als je de fase en nul kan onderscheiden ben je al een eind.
Er zitten waarschijnlijk meerdere spoelen in de motor, of het heeft meerdere aftakkingen in 1 spoel.
Door meting kan je de toeren onderscheiden.
Hoge weerstand, lage toeren en andersom.

Dus, meten en door beproeving vaststellen welke voor jou de juiste combinatie is tav het aantal toeren.

Wel de nul gescheiden houden van je fase... ;D

Hoppenbrouwers

Citaat van: Bennemans op 25-08-2014  14:04 uAls je de fase en nul kan onderscheiden ben je al een eind.
Ik kan een blauwe en een bruine draad onderscheiden. Dat was niet zo lastig

Citaat van: Bennemans op 25-08-2014  14:04 uEr zitten waarschijnlijk meerdere spoelen in de motor, of het heeft meerdere aftakkingen in 1 spoel.
Hoe kan ik daar het beste achter komen zonder de motor open te hoeven schroeven?

Citaat van: Bennemans op 25-08-2014  14:04 uDus, meten en door beproeving vaststellen welke voor jou de juiste combinatie is tav het aantal toeren.
Wat moet ik waar meten? En hoe varieer ik in toerental?

Bedankt voor je antwoorden; maar eigenlijk ben ik nog niets opgeschoten ;)

tjleet

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-08-2014  16:30 uHoe kan ik daar het beste achter komen zonder de motor open te hoeven schroeven?
Met een multimeter ;)

Hoppenbrouwers

Citaat van: tjleet op 25-08-2014  16:55 uMet een multimeter ;)
Heb ik niet.

Eric v B

In het geval van een motor hoeft het niet zo te zijn dat bruin de fase is en de blauwe de nul. Inderdaad doormeten en een schemaatje tekenen met de weestanden erbij. Misschien dat een elektromonteur er iets over kan zeggen. Ik heb net een elektroschema gevonden. Ik zal hem straks ff erop zetten.

Eric v B

Misschien geheel ten overvloede: Rechtsonder in het gestreepte kader is je motor.

Ik meen op jouw foto te kunnen zien dat het aansluitblokje genummerd is. Ik hoop dat je hier iets verder mee komt...

Bennemans

Als ik kijk naar het schema wat Eric gevonden heeft, dan zou ik eerst de weerstand meten tussen klemmen 3 en 2 (van het omkaderde deel).
Deze waarde moet hoger zijn dan tussen klem 3 en 1, of 2 en 1. (met een mulimeter zoals eerder al is opgemerkt.).

De motor wordt zoals er te zien is op het schema in toeren geregeld door een weerstand.
Hoe groter de weerstand, hoe lager de snelheid.

Het enige wat je uit het schema nodig hebt is het omkaderde deel.
De rest dus niet... dat is een soort cpu met allerlei aansturingen van kleppen, pompjes en verwarmingen etc.

De voedende zijde  aanbrengen op klem 5, dan klem 4 en 3 doorverbinden en op klem 2 de nul aanbieden.
Dan loopt de stroom door de gehele weerstand en niet door een middenaftakking.
Wil je een hogere snelheid dan ga je eruit op klem 1.
En wil je maximale snelheid, dan biedt je de nul aan op klem 4.

Er is nog een thermostaat ingebouwd, deze zou ik niet gebruiken in dit geval.
Er zit in lijn van de motor wel een motorbeveiliging ingebouwd, best handig voor als je motor vastloopt, dan wordt deze uitgeschakeld.

Dit is wat ik zou proberen.
Bij twijfel, haal er iemand bij met kennis van zaken.

Bennemans

Even als aanvulling:

De 2 rode aders (zie foto) zullen van het thermostaatje zijn (met de T aangeduidt op schema).

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-08-2014  12:04 uDe nul en de fase zijn wel te zien zoals afgebeeld op de foto.
Die zie je dus niet, die moet je echt aanbieden.

In het omkaderde deel van het schema zie je 7 aders afgebeeld, dit zie je ook op de foto (stekker).
Let wel: Als je de verbindingen gaat maken zoals in mijn eerdere berichtje, dat er op niet gebruikte aders wel spanning komt te staan.
Zorg er dus voor dat je de delen die je niet gebruikt goed isoleert.

Eric v B

Goed uitgelegd Bennemans!

Vergelijkbare Topics (7)

25676

Reacties: 16
Gelezen: 5606

41117

Reacties: 11
Gelezen: 1909

22725

Reacties: 29
Gelezen: 11431

34577

Reacties: 10
Gelezen: 1996

18107

Reacties: 22
Gelezen: 11472

11003

Reacties: 4
Gelezen: 2398

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.