Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter

Gestart door dhop, 12-08-2014 16:43 u

Vorige topic - Volgende topic

dhop

Goedemiddag,

A.s. vrijdag willen we het recept van Jacques ' s zware blonde gaan brouwen. We hebben deze al eerder gemaakt maar dan met een korrelgist.
(smaakt ook bijzonder goed)
Om te zien of het veel verschil maakt gaan we het nu proberen met dezelfde  giststarter van het originele recept  ( de Wyeast 1099 Whitbread Ale gist,
prod. datum 27-5-14) Batchgrootte : ca. 35 liter.
Ik heb echter nog niet zoveel ervaring met giststarters vandaar mijn vraag:
Afgelopen zondag heb ik het pak geactiveerd en maandag stond het bol. In een 5 liter Erlemeyer 2 liter wort toegevoegd (SG 1040) met gistvoeding en op de magneetroerder geplaatst. Dmv een aqauriumpompje en een slangetje ca. 5 uur belucht (aluminiumfolie losjes over de hals).
Daarna waterslot geplaatst en nog circa 20 uur op de magneetroerder laten staan. Toen was het waterslot aanmerkelijk rustiger geworden.
Na het uitzetten van de magneetroerder zakte de gist binnen 5 minuten naar de bodem en was de vloeistof boven de gist helder.
Na 1 dag in de koeling zag het er precies hetzelfde uit.  Is dit een normaal verschijnsel of doe ik iets toch niet goed?
Gisteravond afgegoten en opnieuw 2 liter wort toegevoegd (wederom ca 5 a 6 uur belucht) Na het plaatsen van het waterslot heeft deze nog een paar uur geborreld (Steeds op de magneetroerder)  Exact hetzelfde : Na 5 minuten alle gist naar de bodem. Heb hem nu weer in de koeling staan.

Gr. Dirk

Niels B.

Klinkt alsof alles goed is gegaan!

Haal de gist vrijdag op tijd weer uit de koeling, waarschijnlijk zal er iets schuim op komen te staan. Toevoegen en geduld ;)

ErwinH

Even voor de context;  'dhop' is mijn ouwe heer en wederhelft van 'Hop & Hop Bieren'.
Ik heb ons eerder voorgesteld, zie;  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24722.msg378257.html#msg378257  en    http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24739.0.html

Met de HERMS hebben we inmiddels 6 keer ca. 35 liter gebrouwen en we proberen nu een volgende stap te zetten door Wyeast te gebruiken.

Klopt het dat actieve gist juist niet snel bezinkt?

JanEric

Dat na 5 minuten alle gist op de bodem ligt, is wel bijzonder lijkt me. Meestal duurt dat wel langer en na koeling.
Heb je wel meer gist tijdens de stappen die je gedaan hebt?
Zo ja, dan is je gist levensvatbaar.

dhop

Het lijkt erop dat ik na de tweede stap niet heel veel meer gistslurry heb.
Nu ca 1cm op de bodem van een 5 liter erlemeyer.
De substantie boven de slurry is nu wel weer troebeler en het waterslot
stond net te borrelen in de koeling (ca 5 graden)
Vanmorgen misschien toch te snel van de magneetroerder gehaald of
is hier iets anders aan de hand?

Gr. Dirk

dhop

Aangezien ik nu toch niet zo veel vertrouwen meer in heb heb ik deze giststarter
maar tot experiment gedegradeerd..
Vanmiddag uit koeling gehaald en opnieuw afgegoten.
Wederom 2 liter wort toegevoegd, flink geschud en een half uurtje op de magneetroerder.
Hierbij zag je dikke stukjes slurry rondslingeren.
Daarna op een warme plaats gezet met een waterslot erop.
Het waterslot staat nu flink te borrelen maar er ligt nu weer ongeveer dezelfde
hoeveelheid slurry op de bodem als voorheen.
Heb ik hem de eerste keer al veel te lang op de magneetroerder laten staan (28 uur) of
zou het toch iets anders kunnen zijn?

Gr. Dirk

Vergelijkbare Topics (7)

527

Reacties: 10
Gelezen: 16730

35771

Reacties: 1
Gelezen: 1003

10834

Reacties: 1
Gelezen: 2130

42125

Reacties: 7
Gelezen: 1082

9536

Reacties: 57
Gelezen: 14276

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.