Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter

Gestart door dhop, 12-08-2014 16:43 u

Vorige topic - Volgende topic

dhop

Goedemiddag,

A.s. vrijdag willen we het recept van Jacques ' s zware blonde gaan brouwen. We hebben deze al eerder gemaakt maar dan met een korrelgist.
(smaakt ook bijzonder goed)
Om te zien of het veel verschil maakt gaan we het nu proberen met dezelfde  giststarter van het originele recept  ( de Wyeast 1099 Whitbread Ale gist,
prod. datum 27-5-14) Batchgrootte : ca. 35 liter.
Ik heb echter nog niet zoveel ervaring met giststarters vandaar mijn vraag:
Afgelopen zondag heb ik het pak geactiveerd en maandag stond het bol. In een 5 liter Erlemeyer 2 liter wort toegevoegd (SG 1040) met gistvoeding en op de magneetroerder geplaatst. Dmv een aqauriumpompje en een slangetje ca. 5 uur belucht (aluminiumfolie losjes over de hals).
Daarna waterslot geplaatst en nog circa 20 uur op de magneetroerder laten staan. Toen was het waterslot aanmerkelijk rustiger geworden.
Na het uitzetten van de magneetroerder zakte de gist binnen 5 minuten naar de bodem en was de vloeistof boven de gist helder.
Na 1 dag in de koeling zag het er precies hetzelfde uit.  Is dit een normaal verschijnsel of doe ik iets toch niet goed?
Gisteravond afgegoten en opnieuw 2 liter wort toegevoegd (wederom ca 5 a 6 uur belucht) Na het plaatsen van het waterslot heeft deze nog een paar uur geborreld (Steeds op de magneetroerder)  Exact hetzelfde : Na 5 minuten alle gist naar de bodem. Heb hem nu weer in de koeling staan.

Gr. Dirk

Niels B.

Klinkt alsof alles goed is gegaan!

Haal de gist vrijdag op tijd weer uit de koeling, waarschijnlijk zal er iets schuim op komen te staan. Toevoegen en geduld ;)

ErwinH

Even voor de context;  'dhop' is mijn ouwe heer en wederhelft van 'Hop & Hop Bieren'.