Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnersvraag: 2e gisting (klaring) of meteen bottelen?

Gestart door Marcel_k, 09-08-2014 11:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: brouwmus op 14-08-2014  09:00 uNatuurlijk is het goed om na een aantal weken te beginnen met het onderzoeken van de smaakontwikkeling (alles voor de wetenschap hè!) maar na 7 kitbrouwsels heb ik ondertussen toch wel door dat de minimale rijpingstijd, op een uitzondering na, minstens 6 weken is. Vaak langer, het komt de smaak echt ten goede.

Bij bierkits ligt het inderdaad een beetje anders dan bij moutbrouwsels met late hopgiften en koudhoppen. Bierkits kenmerken zich in de regel niet door een hoppig karakter. Maar daar kun je wel wat aan doen door de inhoud van een blik gedurende 5 minuten te koken met hop en door te koudhoppen. Als je dat doet zul je merken dat lang bewaren dat je meer smaak hebt aan je bier, maar ook dat je niet te lang moet wachten met het drinken van je bier. Het hoparoma wordt namelijk met de tijd steeds minder intensief.

Marcel_k

Even een kleine update.

4 weken na de botteling imiddels. Alvast een flesje geproefd gister, ik kan het als beginneling toch niet laten natuurlijk ;-)
Ik was prettig verrast door de kleur van de Ambiorix. Zag het er ten tijde van bottelen nog uit als een donkerbruine, trappistachtig troebel bier, nu na 4 weken is het een helder, lichtbruin, beetje Palm-achtige bier geworden.

Geweldig! Smaakt ook heel prima. Koolzuur is goed, schuimkraag idem.
 :D

joosting87

Citaat van: Marcel_k op 08-09-2014  14:25 uEven een kleine update.

4 weken na de botteling imiddels. Alvast een flesje geproefd gister, ik kan het als beginneling toch niet laten natuurlijk ;-)
Ik was prettig verrast door de kleur van de Ambiorix. Zag het er ten tijde van het bottelen nog uit als een donkerbruine, trappistachtig troebel bier, nu na 4 weken is het een helder, lichtbruin, beetje Palm-achtige bier geworden.

Geweldig! Smaakt ook heel prima. Koolzuur is goed, schuimkraag idem.
 :D

Dat is goed om te horen. Ik heb ook nog een blik liggen. Vreemd genoeg staat op mijn etiket dat het voor 9 liter is ipv 15 liter bij die van jou  :weetniet:
Nog een vraagje naar experts: ik wil bij het gisten eens wat gaan proberen met koudhoppen (ik heb Saaz of Hallertau Hersbrucker ). Hoe kan ik dit het beste aanpakken en met welke hop"?

Marcel_k

Citaat van: joosting87 op 08-09-2014  14:47 uDat is goed om te horen. Ik heb ook nog een blik liggen. Vreemd genoeg staat op mijn etiket dat het voor 9 liter is ipv 15 liter bij die van jou  :weetniet:
Vreemd, in totáál wordt het 15 liter hè. De gebruiksaanwijzing klopt wel.

Citaat van: joosting87 op 08-09-2014  14:47 uNog een vraagje naar experts: ik wil bij het gisten in ieder geval eens wat gaan proberen met koudhoppen (ik heb Saaz of Hallertau Hersbrucker ). Hoe kan ik dit het beste aanpakken en met welke hop"?
Oeh, dat is wel een héél andere vraag. ik zou een nieuw topic starten als ik jou was  ;)

0180

Citaat van: Marcel_k op 09-08-2014  11:43 uNou is het probleem dat emmer 1 lek is (of het waterslot): er was wel voldoende schuimvorming de eerste dagen, maar ik heb geen bubbelend waterslot gehad.

Als je last hebt dat de emmer lekt, kan je overwegen om het deksel met tape luchtdicht te plakken. Ik heb ze zo een tijd naar tevredenheid gebruikt.

Edolem

Òf: als je de emmer nog niet zo lang hebt? Reclameren?

Jacques

Citaat van: joosting87 op 08-09-2014  14:47 uNog een vraagje naar experts: ik wil bij het gisten eens wat gaan proberen met koudhoppen (ik heb Saaz of Hallertau Hersbrucker  ). Hoe kan ik dit het beste aanpakken en met welke hop"?

Over koudhoppen is al heel wat geschreven op dit forum. Misschien een idee om de zoekfunctie te gebruiken?

joosting87

Citaat van: Jacques op 08-09-2014  21:41 uOver koudhoppen is al heel wat geschreven op dit forum. Misschien een idee om de zoekfunctie te gebruiken?

Heb ik gedaan Jacques en inderdaad al veel gevonden. Maar niet of dit met een blikbrouwsel ook kan e.d... vandaar :weetniet:

Jacques

Citaat van: joosting87 op 08-09-2014  21:45 uHeb ik gedaan Jacques en inderdaad al veel gevonden. Maar niet of dit met een blikbrouwsel ook kan e.d... vandaar :weetniet:

Natuurlijk kan dat ook met een blikbrouwsel. Het is één van de mogelijkheden om een wat andere smaak te krijgen aan een blikbrouwsel.

Zie ook dit topic waarin ik een overzicht heb gegeven van dingen die je bij een blikbrouwsel kunt doen.

joosting87

Dank je Jacques. Ik ga het eens proberen volgende keer 😃

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.