Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnersvraag: 2e gisting (klaring) of meteen bottelen?

Gestart door Marcel_k, 09-08-2014 11:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Marcel_k

Ik heb een vraagje over het klaren. Ik ben 8 dagen geleden begonnen met het starterspakket (15 l, Ambiorix), heb een tweede emmer erbij gekocht, voor het klaren en bottelen.
in de handleiding van het blik staat dat de 1e gisting een dag of 10 duurt, en dat het dan verstandig is om alles over te hevelen en nog 1 á 2 weken te klaren.

Nou is het probleem dat emmer 1 lek is (of het waterslot): er was wel voldoende schuimvorming de eerste dagen, maar ik heb geen bubbelend waterslot gehad.
Vandaar nou mijn twijfel om nog eens twee weken te klaren in emmer 2, want als die nou óók lek is.... ik heb geen zin in oxidatie en zo.

Wat is verstandig: toch maar de gok nemen, of de klaring overslaan en over 2 dagen maar meteen beginnen met bottelen? Of snel nog een drukvat/mandfles bestellen?

Markiej87

Heb je tussendoor SG-metingen gedaan?

Zonder enige échte info (SG of activiteit waterslot) is het moeilijk te bepalen. Het gevaar van te vroeg bottelen is dat je flesjes gaan ontploffen, dus beter een maand "te" laat dan een week te vroeg.

Marcel_k

Citaat van: Markiej87 op 09-08-2014  12:28 uHeb je tussendoor SG-metingen gedaan?
Bedankt voor je reactie. Ik heb (spannend) net mijn eerste meting gedaan met een sample. de SG-waarde is nu ± 1.012. 
Geen andere metingen gedaan, omdat ik niet steeds de deksel durf te openen, ivm zuurstof ;-)

Markiej87

Citaat van: Marcel_k op 09-08-2014  13:22 uBedankt voor je reactie. Ik heb (spannend) net mijn eerste meting gedaan met een sample. de SG-waarde is nu ± 1.012. 
Geen andere metingen gedaan, omdat ik niet steeds de deksel durf te openen, ivm zuurstof ;-)
Weet je wat je SG was voordat de vergisting begon?

Jacques

Citaat van: Marcel_k op 09-08-2014  11:43 uIn de handleiding van het blik staat dat de 1e gisting een dag of 10 duurt, en dat het dan verstandig is om alles over te hevelen en nog 1 á 2 weken te klaren.

10 dagen hoofdgisting is erg lang! Zeker als je de vergisting bij kamertemperatuur uitvoert zoals de meeste beginners doen.
Als de nagisting voorbij is (duurt meestal tussen de 4 en 14 dagen afhankelijk van het zwaarte van het wort, de hoeveelheid gebruikte gist en omgevingstemperatuur) kun je normaal gesproken bottelen. Dit kun je controleren door over 2 dagen het SG opnieuw te meten. Wanneer het SG niet gedaald is kun je bottelen.

Marcel_k

Citaat van: Jacques op 09-08-2014  15:13 uDit kun je controleren door over 2 dagen het SG opnieuw te meten. Wanneer het SG niet gedaald is kun je bottelen.
Jacques, ga ik doen. Bedankt voor de tip!

RobinB

Citaat van: Jacques op 09-08-2014  15:13 u10 dagen hoofdgisting is erg lang!
Dat valt reuze mee.
Geen reden om beginners bang te maken... :-\ ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 09-08-2014  17:38 uDat valt reuze mee.
Geen reden om beginners bang te maken... :-\ ;)

Maar er is ook geen reden om beginners te laten denken dat een hoofdgisting 10 dagen duurt...  >:D

Er zijn hier op het forum heel wat topics waarin waarin beginnende brouwers zich afvragen wat er misgegaan is omdat na 2 tot 3 dagen het waterslot niet meer functioneerde. Als ze gingen meten bleek dat de vergisting al geheel afgerond was. Als veel gist wordt gegeven en de kamertemperatuur vrij hoog is, zoals in de huidige periode van het jaar, dan is een dergelijke korte vergistingstijd niet ongebruikelijk.

10 dagen voor een hoofdgisting is lang, heel lang... In het verleden heb ik overigens wel gehad maar toen gebruikte ik maar heel weinig (zelfopgekweekte) gist. Ondertussen weet ik beter. Met voldoende actieve gist is de hoofdgisting binnen een paar dagen bekeken.
Let wel, ik heb het hier over de hoofdgisting en niet over de nagisting. Die kan nog 1 tot 2 weken duren na de hoofdgisting. Voor Marcel vermeld ik even dat de hoofdgisting de heftige vergisting is en dat nagisting de daaropvolgende rustige vergisting is. Langzaam loopt navergisting door totdat er geen vergisting meer is. Als je een goede vergistingsgraad gehaald hebt en het SG gedurende 2 dagen niet meer daalt mag je aannemen dat de vergisting is beëindigd.

Marcel_k

Citaat van: Jacques op 09-08-2014  21:53 uMaar er is ook geen reden om beginners te laten denken dat een hoofdgisting 10 dagen duurt...  >:D

Let wel, ik heb het hier over de hoofdgisting en niet over de nagisting. Die kan nog 1 tot 2 weken duren na de hoofdgisting. Voor Marcel vermeld ik even dat de hoofdgisting de heftige vergisting is en dat nagisting de daaropvolgende rustige vergisting is. Langzaam loopt navergisting door totdat er geen vergisting meer is. Als je een goede vergistingsgraad gehaald hebt en het SG gedurende 2 dagen niet meer daalt mag je aannemen dat de vergisting is beëindigd.
Goeie toevoeging, want ik dacht inderdaad even dat je 10 dagen hoofdgisting bedoelde. Bij mij was dat inderdaad maar een dag of 3. :)) maarruh, duidelijk nu. Bedankt allemaal.

RobinB

Citaat van: Jacques op 09-08-2014  21:53 uMaar er is ook geen reden om beginners te laten denken dat een hoofdgisting 10 dagen duurt...  >:D
Dat is ook niet wat er staat.
De gisting zou 10 dagen duren waarna ze adviseren te hevelen voor het klaren.
Hoofdgisting heb je er zelf van gemaakt. Waarschijnlijk sloeg je :stokpaard: op hol?

brouwmus

Het eind-SG voor mijn Ambiorix was overigens 1010 dus daar zit je kort bij...

Tip: blijf er 6-8 weken na bottelen af. Het wordt écht pas na 6 weken lekker - maar dan ook heel erg :)

Groet,
John

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-08-2014  11:43 uDat is ook niet wat er staat.
De gisting zou 10 dagen duren waarna ze adviseren te hevelen voor het klaren.

Hoe lang een vergisting duurt kun je gewoonweg niet zeggen. Bij een slepende vergisting is de vergisting echt niet binnen 10 dagen afgerond.

En lageren gedurende 2 weken is echt niet nodig. Daar wordt een bier niet beter op.

RobinB

Een slepende vergisting is een afwijking.
Ze hebben best gelijk dat een normale vergisting binnen 10 dagen wel klaar moet zijn.
Ze schrijven nergens dat de hoofdgisting 10 dagen zou duren.

Voor wat betreft de 2 weken lagering; dat lijkt vooral een persoonlijke voorkeur. Het is niet objectiveerbaar of je bier hier slechter dan wel beter van wordt.

Jacques

Citaat van: RobinB op 12-08-2014  16:43 uEen slepende vergisting is een afwijking.
Ze hebben best gelijk dat een normale vergisting binnen 10 dagen wel klaar moet zijn.
Ze schrijven nergens dat de hoofdgisting 10 dagen zou duren.

Een vergisting kan inderdaad binnen 10 dagen afgerond zijn. Maar het kan ook in 5 dagen of 15 dagen. Een vaste termijn noemen geeft een bepaalde verwachting die nergens op gebaseerd is.

RobinB

Toch zou mijn streven ook eerder binnen 10 dagen zijn dan binnen 15 dagen.
Ik snap de keuze dan ook wel. :)

Marcel_k

Citaat van: brouwmus op 10-08-2014  15:58 uTip: blijf er 6-8 weken na bottelen af. Het wordt écht pas na 6 weken lekker - maar dan ook heel erg
Je vraagt wel héél véél van me!
:-)

brouwmus

Dat geef ik volmondig toe.

Zelf moet ik ook nog dagelijks aan de verlokkingen van de rijpende voorraad weerstaan ;)

Bennemans

Citaat van: brouwmus op 13-08-2014  08:40 uZelf moet ik ook nog dagelijks aan de verlokkingen van de rijpende voorraad weerstaan ;)

En toch.... na 4 weken heb ik de smoes "omdat ik wil weten of er al voldoende koolzuur is ontwikkeld" en natuurlijk wil je iets weten over de smaakontwikkeling.
Omdat het moet moet van mijn mond.  ;D

Maar wachten is toch het antwoord en dat valt niet altijd mee...

Brouwers

CiteerCitaat van: brouwmus op 10-08-2014  15:58 u

Tip: blijf er 6-8 weken na bottelen af. Het wordt écht pas na 6 weken lekker - maar dan ook heel erg

Je vraagt wel héél véél van me!
:-)

Ben blij dat het maar 4-6 weken is. Mijn eerste bier was een blik Abdij van Brewferm. Die begon pas echt op smaak te komen na 3 maanden. Helaas had ik toen al meer dan de helft van het bier op. Zit ik dan nog met maar 4 flessen  :(. Wat kan helpen is zo snel mogelijk je volgende bier brouwen, heb je wat afleiding tijdens het wachten. Waarschijnlijk kom je wel in vicieuze cirkel terecht :D

HermanH

Citaat van: Bennemans op 13-08-2014  09:01 uOmdat het moet moet van mijn mond.  ;D
Ik denk eerder dat het tussen de 2 oren zit.....

Jacques

Citaat van: brouwmus op 10-08-2014  15:58 uTip: blijf er 6-8 weken na bottelen af. Het wordt écht pas na 6 weken lekker - maar dan ook heel erg :)

Er is helemaal niets mis mee om al een week of twee weken na het bottelen je bier te proeven. Je maakt dan de ontwikkeling van je bier mee.
Heel veel biertjes zijn al heerlijk na 3 tot 4 weken. Zeker bieren met een hoppig aroma horen jong gedronken te worden.

En als je regelmatig brouwt is er altijd voldoende voorraad om wat flesjes wat langer te bewaren.

brouwmus

Citaat van: Brouwers op 13-08-2014  09:45 u[...] Waarschijnlijk kom je wel in vicieuze cirkel terecht :D

Vicieuze cirkel? Ik noem dat vooruitgang en voortschrijdend inzicht!  ;)

Natuurlijk is het goed om na een aantal weken te beginnen met het onderzoeken van de smaakontwikkeling (alles voor de wetenschap hè!) maar na 7 kitbrouwsels heb ik ondertussen toch wel door dat de minimale rijpingstijd, op een uitzondering na, minstens 6 weken is. Vaak langer, het komt de smaak echt ten goede.

Sowieso heb ik spijt dat ik niet 15 of 20 jaar eerder met deze hobby ben begonnen (in ons vorige huis had ik 1. veel meer ruimte en 2. een grote kelder :huilen:), maar gelukkig vliegt de tijd en is er zo weer een bier op dronk :)

Marcel_k

Citaat van: Jacques op 13-08-2014  22:30 uEr is helemaal niets mis mee om al een week of twee weken na het bottelen je bier te proeven. Je maakt dan de ontwikkeling van je bier mee.
Heel veel biertjes zijn al heerlijk na 3 tot 4 weken. Zeker bieren met een hoppig aroma horen jong gedronken te worden.

En als je regelmatig brouwt is er altijd voldoende voorraad om wat flesjes wat langer te bewaren.
Ik heb maandag gebotteld. en afgezien van geen koolzuur, vond ik het al best redelijk smaken, beetje zoetig vanwege de extra suiker die ik nog had toegevoegd.
Dinsdag heb ik de flesjes nog opgeschud (geheel conform jullie onvolprezen handleiding ;-) , want op de bodem begint het na 1 dag al een beetje aan te koeken.

Bottelen ging verder wel goed, zonder veel geknoei (siliconenslang met vlotter en kraantje). Sommige flesjes hadden achteraf misschien wat voller gemoeten, maar ach.

En dan nu het lange wachten, hè...

brouwmus

Klinkt goed.

Bij mij helpt het om de flesjes na hergisting in de warme c.v.-ruimte (gewoonlijk 2 weken) fysiek uit het zicht en slecht bereikbaar weg te zetten...

Op dat moment zet ik er stiekem ook wel eentje in de koelkast om 's anderendaags op te drinken.

Natuurlijk alleen om te controleren of er goed koolzuur op zit. Echt! ;)

Markiej87

Ik zet ze in de schuur. Is het nu warm zat en ik hoef ze maar 2x per dag te zien ;)

Vergelijkbare Topics (7)

19096

Gestart door NewLine

Reacties: 5
Gelezen: 3222

35732

Reacties: 10
Gelezen: 2111

23847

Reacties: 15
Gelezen: 4866

40087

Reacties: 21
Gelezen: 2276

28284

Reacties: 19
Gelezen: 6402

11112

Gestart door Oscar

Reacties: 165
Gelezen: 75994

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.