Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke hopsoort(en) voor een tripel

Gestart door Jukkie, 08-08-2014 17:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

Ik ga morgen een tripel brouwen met Saaz als bitterhop. Welke van de hopsoorten die ik nog in de vriezer heb liggen kan ik aanvullend als (aroma)hop gebruiken (zijn dus geschikt voor tripels)?
- Challenger
- Columbus
- Hallertau Hersbrucker
- Hallertau Mittelfruh
- Spalter Select

Etn82

Zelf zou ik de Saaz bewaren als aromahop. Volgens mij voegt het namelijk niet zoveel toe om deze als bitterhop te gebruiken. Daarnaast heb je er veel meer van nodig (daardoor ook meer verlies aan wort).

Voor de bittergift zou je de Challenger kunnen gebruiken, dit is een dubbel doel hop, dus die zou je ook nog in de aromagift terug kunnen laten komen.

Maar als je ook een beetje buiten de gebaande paden durft te gaan, kan je ook de columbus als First Wort Hop toevoegen. Voegt dan ook nog iets toe aan het aroma en geeft een mooie zachte bitterheid.

Oscar

Citaat van: Jukkie op 08-08-2014  17:39 uWelke van de hopsoorten die ik nog in de vriezer heb liggen kan ik aanvullend als (aroma)hop gebruiken (zijn dus geschikt voor tripels)?

Alle hopsoorten kun je gebruiken voor een tripel! Daar zijn geen regels voor! Hang er maar net van af wat jij lekker vindt of wat voor een bitterheid en aroma je wilt maken :-)

Robert1968

Ik wil deze link nog weleens gebruiken bij keuze van de hopsoorten: https://byo.com/resources/hops
Een Tripel staat hier niet bij, ik zou deze onder de Belgian Strong Ale plaatsen.

Maar het is natuurlijk geen wet van Meden en Perzen.

Jukkie

Citaat van: Oscar op 08-08-2014  21:15 uAlle hopsoorten kun je gebruiken voor een tripel!
Je slaat de spijker op z'n kop Oscar. Mijn 'probleem' is alleen dat ik nog niet voldoende smaakkennis van de verschillende hopsoorten heb als beginnend brouwer. Dus vandaar dat ik gebruik wil maken van de ervaringen van anderen. :)

Jukkie

Citaat van: Etn82 op 08-08-2014  19:13 uMaar als je ook een beetje buiten de gebaande paden durft te gaan, kan je ook de columbus als First Wort Hop toevoegen. Voegt dan ook nog iets toe aan het aroma en geeft een mooie zachte bitterheid.
Ik denk dat ik daar dan inderdaad voor ga. Deze heb ik eerder in een stout gebruikt (die jij ook nog van me geproefd hebt :) ) en dat vond ik zelf een erg geslaagd bier.

Oscar

Citaat van: Jukkie op 08-08-2014  21:55 uMijn 'probleem' is alleen dat ik nog niet voldoende smaakkennis van de verschillende hopsoorten heb als beginnend brouwer.

Dat kan natuurlijk, maar je moet niet te bang zijn om "fouten" te maken zijn... Je kunt hier alles vragen, maar het meeste leer je door het gewoon te doen (v.w.b. ingrediënten) en een verkeerde hop kun je nooit gebruiken! En verder gewoon veel brouwen en veel proeven... :-)

Jacques

Citaat van: Oscar op 08-08-2014  23:28 uDat kan natuurlijk, maar je moet niet te bang zijn om "fouten" te maken zijn... Je kunt hier alles vragen, maar het meeste leer je door het gewoon te doen (v.w.b. ingrediënten) en een verkeerde hop kun je nooit gebruiken! En verder gewoon veel brouwen en veel proeven... :-)

Een waarheid als een koe. Neemt niet weg dat sommige combinaties voor jou prettiger overkomen dan andere. Vergeet niet dat jij de brouwer bent en bepaalt hoe jouw bier gaat smaken. Het kan heel goed zijn dat jij een combinatie heel lekker vindt die niet past binnen een beschreven biertype. Daar is niets mis mee. Biertypen zijn richtlijnen meer niet. Het is aan jou om daar al dan niet van af te wijken.

Voor het achterhalen of je combinatie waardeert of niet, raad ik het maken van hopthee:en van de verschillende hopsoorten aan. Gebruik 2 gram hop op 500 ml kokend water. Laat de thee trekken en afkoelen. Vermeng in kopjes/glazen de theeën in de verhouding zoals je die wilt gebruiken. Ruik en proef een beetje van de theeën.
Houd er wel rekening mee dat het hoparoma van het uiteindelijk bier wat anders kan uitpakken door de invloed die de gebruikte gist heeft op het uiteindelijke aroma.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.