Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Suiker toevoegen?

Gestart door Kokkebil, 06-08-2014 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Ik heb wat recepten van internet geplukt voor diverse Ale's.

Het valt mij op dat er nergens suiker wordt toegevoegd!

Kan ik wat suiker toevoegen en hoeveel?
Ik heb zelf van tarwemout caramel mout gemaakt en roostmout.

Kan ik dit toevoegen en hoeveel of is dit ook een " doodzonde"   :) :) :) :) :) :)

RobinB

Niks is een doodzonde.

Je kan best suiker toevoegen in een Engels bier, ik neem even aan dat je dat met "ales" bedoelt?
Is niet echt anders dan voor Belgisch bier eigenlijk.

Als je echter een recept wilt nabrouwen waar geen suiker in gebruikt wordt, krijg je natuurlijk wel een ander resultaat. :)

Kokkebil

Citaat van: RobinB op 06-08-2014  20:24 uNiks is een doodzonde.

Je kan best suiker toevoegen in een Engels bier, ik neem even aan dat je dat met "ales" bedoelt?
Is niet echt anders dan voor Belgisch bier eigenlijk.

Als je echter een recept wilt nabrouwen waar geen suiker in gebruikt wordt, krijg je natuurlijk wel een ander resultaat. :)

Ik wil dan splitsen!
! x volgens recept en 1x wat zelf inbreng.
Hoeveel suiker ( %) van de storting?
En wat betreft Caramelmourt en roostmout?

RobinB

Dat kan je zelf bepalen, het is jouw experiment!
Ik zou eea niet overdrijven, in bestaande recepten en discussies staan voorbeelden/aanbevelingen van bijna alle mouten en suikers. Desondanks kan je gewoon ook nog zelf wat doen. ;)

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 06-08-2014  19:35 uIk heb wat recepten van internet geplukt voor diverse Ale's.

Het valt mij op dat er nergens suiker wordt toegevoegd!

Kan ik wat suiker toevoegen en hoeveel?
Ik heb zelf van tarwemout karamel mout gemaakt en roostmout.

Kan ik dit toevoegen en hoeveel of is dit ook een " doodzonde"   :) :) :) :) :) :)

Een Engelse ale is meestal niet zo zwaar. Daar gaat normaal gesproken geen suiker bij. Suikertoevoegingen zijn gebruikelijk bij zware bieren om te zorgen dat het bier een betere doordrinkbaarheid heeft. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld een tripel of een barley wine.

seed7

Citaat van: Jacques op 06-08-2014  23:34 uEen Engelse ale is meestal niet zo zwaar. Daar gaat normaal gesproken geen suiker bij. Suikertoevoegingen zijn gebruikelijk bij zware bieren om te zorgen dat het bier een betere doordrinkbaarheid heeft. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld een tripel of een barley wine.

Dat, Jacques, ben ik niet met je eens. In opvallend veel lichte Engelse bieren, mild en bitter, zit suiker in de vorm van (gekarameliseerde) invertsuiker. Zeker de invert suikers No.2 en 3. (mate van karamelisatie) zijn in die lichte bieren in grote mate smaak bepalend. Dat is ook waar het om gaat, goedkoper zijn die suikerstropen niet. Op zich is dit iets dat mij verbaasde, maar het is me regelmatig bij bezoekjes bij Engelse brouwers bevestigd. Een wat ouder voorbeeld, misschien niet meer helemaal actueel.

Op commerciƫle schaal zijn het eigenlijk voornamelijk de Duitse en een groot deel van de Amerikaanse brouwers die suiker vrij zijn.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 06-08-2014  23:47 uDat, Jacques, ben ik niet met je eens. In opvallend veel lichte Engelse bieren, mild en bitter, zit suiker in de vorm van (gekarameliseerde) invertsuiker. Zeker de invert suikers No.2 en 3. (mate van karamelisatie) zijn in die lichte bieren in grote mate smaak bepalend. Dat is ook waar het om gaat, goedkoper zijn die suikerstropen niet. Op zich is dit iets dat mij verbaasde, maar het is me regelmatig bij bezoekjes bij Engelse brouwers bevestigd. Een wat ouder voorbeeld, misschien niet meer helemaal actueel.

Dat er in Engelse bieren regelmatig suiker gaat weet ik. Maar volgens mij gebeurt dat meer bij zwaardere bieren. In lichte bieren kan het ook maar de noodzaak is daar wat minder. Tenzij deze suikers, zoals jij aangeeft, smaakbepalend zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.