Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting opgelopen tot "extreem" hoge temperatuur

Gestart door Oscar, 07-07-2014 14:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Beste forumlezers  :)

Even een ervaring met jullie delen.

Vorige week heb ik een bier gebrouwen (bijna 70% biscuitmout) en vergist met de Verboden vrucht gist (Begin SG 1055). Nu was ik vergeten om de sensor in mijn koelkast (vergistingskast) te plaatsen waardoor de temepratuur is opgelopen tot ± 37°C (gemeten buiten het gistvat) en wellicht dus in het bier nog wel enkele graden hoger (?). Dat ontdekte ik 's avonds laat pas, dus daarna meteen de sensor in de kast gedaan en de temp ingesteld op 18°C (was 23). De volgende ochtend was het bier nog veels te warm, maar diezelfde avond was het al redelijk op normale temperatuur.

Nu weet iedereen wel wat de gevolgen hiervan (kunnen) zijn... Maar vandaag overgeheveld. Het bier was tot 1018 (68%) uitvergist en rook fris en aangenaam en de smaak is ook prima. Dus het lijkt erop dat het eindproduct als zodanig hiervan geen schade heeft opgelopen. In dit stadium ruik ik nog geen hogere alcoholen of andere "off-flavours". en proef ik deze ook niet.

Het bier mag nog een weekje warm "lageren" daarna gaan we bottelen en kunnen we inschatten of het een mooi bier zal worden (ik denk van wel).

Tot zo ver deze ervaring... wordt vervolgd  :brouwen:

Nozem

In welke temperatuur bereik heeft de hoofdvergisting plaatsgevonden?

Oscar

Citaat van: Nozem op 07-07-2014  19:35 uIn welke temperatuur bereik heeft de hoofdvergisting plaatsgevonden?

max 37-40°C en min 20-23°C  :)

Gerb

Wat is de gedachte achter 70% biscuitmout?

seed7

Citaat van: Gerb op 07-07-2014  21:29 uWat is de gedachte achter 70% biscuitmout?

Biertje voor cookie monster :)

Ingo

Oscar

Citaat van: Gerb op 07-07-2014  21:29 uWat is de gedachte achter 70% biscuitmout?

Ik wou eigenlijk met 100% brouwen... maar daar had ik niet genoeg voor. Maar als 70% kan, kan 100% ook.  :)

Jacques

Ik mis belangrijke informatie in dit topic.
Om welke gist gaat het? ???

Overigens is hier op het forum al eens eerder gemeld dat de meeste vorming van esters hebt bij 22 tot 24 ºC. Bij een hogere vergistingstemperatuur zou de hoeveelheid esters weer afnemen. Omdat esters gevormd worden uit (hogere) alcoholen en zuren, sluit ik niet uit dat een hogere vergistingstemperatuur ook de vorming van hogere alcoholen remt.   

Oscar

Citaat van: Jacques op 07-07-2014  22:30 uIk mis belangrijke informatie in dit topic.
Om welke gist gaat het? ???

Goed lezen!  ;)

hansHalberstadt

Als de omgevingstemperatuur 37 ºC is duurt het nog een behoorlijke tijd voordat de inhoud van het gistingsvat ook zo hoog wordt. Het kan dus zijn dat je geluk hebt en het wort nog niet zo hoog is opgelopen.

HansH

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 07-07-2014  22:45 uHet kan dus zijn dat je geluk hebt en het wort nog niet zo hoog is opgelopen.

Dan zou kunnen maar het vat voelde behoorlijk warm aan... :(  maar ik kan niet inschatten hoe warm het wort was, maar zeker +30°C

Jacques

Citaat van: Oscar op 07-07-2014  22:34 uGoed lezen!  ;)

Inderdaad overheen gelezen. (Het is vandaag weer lekker druk op het forum. En als je alle topics wilt zien moet er snel gelezen worden...)

Oscar

Citaat van: Jacques op 07-07-2014  23:09 uEn als je alle topics wilt zien moet er snel gelezen worden...

Die hoop heb ik al opgegeven... om alle topics te lezen. Heb nog ± 25 pagina's te gaan... ;)

Ansius

Oscar

Citaat van: ANSIUS op 12-09-2014  22:29 uHoe is het afgelopen?

Lekker bier geworden... geen enkele afwijking... :biersmile:

Ansius

Oscar

Prima, zoals het zou moeten zijn. Zoals ik al zei: geen afwijkingen.  ;)

Ansius

Wat ik me afvraag over deze ervaringen;

70% biscuitmout is bijzondere keuze  omdat er geen enzymen meer in zitten die nodig zijn voor de omzetting van zetmeel naar suiker. De fabrikant zegt maximaal 15% van de stort in combinatie met mouten met een hoog diastatisch vermogen. 100% zou dan niet mogelijk zijn.
Moutextract gebruikt?

Waarom je een bier zou willen maken van alleen maar biscuitmout ontgaat me ook een beetje.
Deze mout zorgt voor een warme brood of beschuit smaak en aroma.

Vele topics gaan over gecontroleerd vergisten en hoe belangrijk dat is voor de kwaliteit van het bier.
Dan komt Oscar, brouwt een bier, met een moutcombinatie die naar ik dacht niet kon, zonder gecontroleerde vergisting, mogelijk op een veel te hoge temperatuur.

En wat is de uitkomst?
Een prima bier zonder afwijkingen.

Aannemende dat de brouwer smaakafwijkingen herkend en smaak heeft blijf ik het een straf verhaal vinden.

Bennemans

Citaat van: ANSIUS op 13-09-2014  09:16 uDan komt Oscar, brouwt een bier,
En wat is de uitkomst?

Maar jij wist het nog niet? Oscar is een speciaal geval... ;D

seed7

Citaat van: ANSIUS op 13-09-2014  09:16 u70% biscuitmout is bijzondere keuze  omdat er geen enzymen meer in zitten die nodig zijn voor de omzetting van zetmeel naar suiker.

Helaas geven de fabrikanten (bewust?) maar halve informatie. Als een mout niet bedoeld is als basismout meten ze de diastatische kracht niet. Dat wil dus niet zeggen dat die mout dan helemaal geen enzymkracht meer heeft. Als er nog een beetje puf in zit dan kun je een hele range aan mouten best nog converteren alleen duurt het gewoon langer. Een voorbeeld daarvan is de Aroma 50 mout en bij sommige fabrikanten ook de malandodinges mout.

Opvallend is dat een heleboel fabrikanten helemaal geen diastatische kracht specificeren, ook niet voor hun basismouten.

Ingo

Markiej87

Volgens mij heeft Oscar ook eens een bier gebrouwen met 100% biscuit mout.

Oscar

Citaat van: Markiej87 op 13-09-2014  10:05 uVolgens mij heeft Oscar ook eens een bier gebrouwen met 100% biscuit mout.

Nee, maar dat gaat wel gebeuren.... :) Biscuit mout kun je tot 100%in je stort gebruiken ben ik van mening (70% ging ook goed)  :)

Markiej87

Citaat van: Oscar op 13-09-2014  12:16 uNee, maar dat gaat wel gebeuren.... :) Biscuit mout kun je tot 100%in je stort gebruiken ben ik van mening (70% ging ook goed)  :)
Aha, dan heb ik je er gewoon ooit eens over zien posten ;)

Jacques

Citaat van: ANSIUS op 13-09-2014  09:16 uVele topics gaan over gecontroleerd vergisten en hoe belangrijk dat is voor de kwaliteit van het bier.
Dan komt Oscar, brouwt een bier, met een moutcombinatie die naar ik dacht niet kon, zonder gecontroleerde vergisting, mogelijk op een veel te hoge temperatuur.

En wat is de uitkomst?

Aannemende dat de brouwer smaakafwijkingen herkend en smaak heeft blijf ik het een straf verhaal vinden.

Misschien heb je deze opmerking van mij gemist?

Citaat van: Jacques op 07-07-2014  22:30 uOverigens is hier op het forum al eens eerder gemeld dat de meeste vorming van esters hebt bij 22 tot 24 ºC. Bij een hogere vergistingstemperatuur zou de hoeveelheid esters weer afnemen. Omdat esters gevormd worden uit (hogere) alcoholen en zuren, sluit ik niet uit dat een hogere vergistingstemperatuur ook de vorming van hogere alcoholen remt.   

Het kan ook aan de gist liggen. In het boek Farmhouse Ales van Phil Markowski wordt de door Oscar gebruikte gist genoemd al alternatieve gist voor een Saison. Misschien is dit omdat deze gist goede resultaten geeft als deze goed warm wordt gebruikt.

Ansius

Ik heb je opmerking niet gemist.
Je uitleg over de gist lijkt te kloppen.

Conclusie is dat bij dit bier ongecontroleerd en te warm vergisten bij de hoofdgisting geen nadeel is geweest.
Hoe zou het bier zijn geworden als er wel gecontroleerd was vergist?
Nog beter, hetzelfde of slechter?

RobinB

Cruciaal is denk dit dit:
Citaat van: Oscar op 12-09-2014  22:52 uPrima, zoals het zou moeten zijn. Zoals ik al zei: geen afwijkingen.  ;)
Misschien is het niet te pruimen voor een ander, als Ozzie vind dat hij zo precies is als hij moet zijn, dan heeft hij (daarop) geen afwijkingen. ;) ;D

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.