Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maischschema kuit

Gestart door Hoppenbrouwers, 30-06-2014 08:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Vandaag staat er een kuit op het programma. Er is laatst nog veel over te doen geweest. De meeste informatie heb ik van deze site af gehaald. Ook de gegevens van het maischschema.
Maar nu vroeg ik me af of dit niet nadeling kan zijn voor het aandeel tarwe en vooral de gerst die er in het recept zit. Als je maar zo'n korte rust houdt op 62 en 72 graden, worden er dan wel genoeg amylases omgezet? En hoe zit het met een juiste versuikering?

Voor de afbraak van gomstoffen is er op de lagere temperaturen wel genoeg tijd. Weet alleen niet hoe de haver omgaat met de amylase en versuikeringstemperaturen.

Ronald_

Wij hebben met onze Kuit 'normaal' gemaischt. Dat wil zeggen koud beginnen vanwege de haver maar na 15 minuten doorstoken naar 67, daar een uurtje laten en dan nog even door naar 80. De versuikering was prima en zelfs iets hoger dan ingeschat.

Jacques

5 minuten 62 ºC is wel erg kort. Daar zou ik 10 tot 15 minuten van maken.
10 minuten voor 72 ºC is ook vrij kort, maar kan.
Veel langer niet. Het is de bedoeling veel onvergistbare suikers te krijgen maar ook een lichte (zetmeel)troebeling.

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 30-06-2014  08:31 uVandaag staat er een kuit op het programma. Er is laatst nog veel over te doen geweest. De meeste informatie heb ik van deze site af gehaald. Ook de gegevens van het maischschema.
Maar nu vroeg ik me af of dit niet nadeling kan zijn voor het aandeel tarwe en vooral de gerst die er in het recept zit. Als je maar zo'n korte rust houdt op 62 en 72 graden, worden er dan wel genoeg amylases omgezet? En hoe zit het met een juiste versuikering?

Ik heb ook grofweg het schema in de link aangehouden en heb een goede omzetting gezien. Zie de Kloeke Kuit voor mijn ervaringen.

Jacques

Citaat van: William op 30-06-2014  22:31 uIk heb ook grofweg het schema in de link aangehouden en heb een goede omzetting gezien. Zie de Kloeke Kuit voor mijn ervaringen.

Als ik naar jouw recept kijk, zie ik toch wel aanmerkelijk langere maischtijden dan in de link wordt aangegeven...

William

Citaat van: Jacques op 30-06-2014  22:51 uAls ik naar jouw recept kijk, zie ik toch wel aanmerkelijk langere maischtijden dan in de link wordt aangegeven...

De 62°C stap heb ik uiteindelijk maar 10 minuten aangehouden in plaat van de 30 minuten in mijn eerste receptvoorstel, vooral om het "origineel" aan te houden

Jacques

Citaat van: William op 30-06-2014  23:00 uDe 62°C stap heb ik uiteindelijk maar 10 minuten aangehouden in plaat van de 30 minuten in mijn eerste receptvoorstel, vooral om het "origineel" aan te houden

Ok, ik had niet het gehele topic gelezen. Dan zat je dus op de door mij bedoelde tijd. 5 minuten is wel erg kort...

William

Citaat van: Jacques op 30-06-2014  23:08 uOk, ik had niet het gehele topic gelezen. Dan zat je dus op de door mij bedoelde tijd. 5 minuten is wel erg kort...

Gevoelsmatig is die 5 minuten inderdaad erg kort maar zal waarschijnlijk toch wel een doel hebben. Misschien dat het schema in die tijden wel gewoon continu oplopend en daar om de korte tijden :weetniet:

Hoppenbrouwers

Ik heb uiteindelijkde 62°C stap ook verlengd naar 15 min en de 72 °C ook 15 min. Spoelen heb ik erg langzaam gedaan dus 78°C heeft ie ook wat van meegemaakt maar dat was bij mij geen maischstap.

Troebeling wilde ik eigenlijk zoveel mogelijk beperken. Waarschijnlijk krijg ik het bier toch niet helemaal helder door de haver maar erg troebel vind ik zelf niks. (En er staat ook niet in de richtlijnen dat het niet mag.)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.