Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Is een giststarter nodig?

Gestart door Hubertusbier, 25-06-2014 20:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Hubertusbier

Beste hobbybrouwers.
Aankomend weekeind zou ik willen starten met mijn eerste brouwproces, met mout, hop, water en gist.
Het moet een pilsener worden. Ik weet, dat het beter is om eerst een bovengistend bier te beginnen. Maar goed tis een uitdaging.

Ik wil 20 liter maken. Als gist gebruik ik Wyeast labs xl 2278 Czech pilsner.
 Mijn vraag is, of het toch beter zou zijn om eerst een giststarter te maken? xl zou voldoende moeten zijn voor 20 liter.
Verder zou ik willen weten, of ik van reeds gemaakte blikbier in plaats van mout ook dit bier hiervoor kan gebruiken. Het SG is wel lager dan 1030. maar dit zou verhoogd kunnen worden met suiker en gistvoeding.
Graag hoor ik jullie ervaringen.

Gegroet Hubertus

RobinB

Ja je moet inderdaad een starter maken.
De tekst op de verpakking geldt niet voor ondergisters, beetje verdekt staat het er ook wel.
De site van Brouwmarkt geeft al helemaal geen goede info hieromtrent.

Je tweede vraag begrijp ik niet.
Je kan niet een al gebrouwen bier omzetten in een ander bier door er een nieuwe gist aan toe te voegen... :weetniet:

Hubertusbier

RobinB
Ik was er ook erg onduidelijk in.
Wat ik bedoelde of je ook gebrouwen blikbier door het te koken kan gebruiken in plaats van moutextract te gebruiken.
Je gaf waarschijnlijk al het antwoord gebrouwen bier kan je niet omzetten.
Zou een alternatief kunnen zijn? Moutsiroop of rijstsiroop? Ik heb geen moutextract.

Hubertus

Markiej87

Volgens mij kan je ook gewoon suikerwater of appelsap gebruiken..

RobinB

Suikerwater zou in theorie kunnen, maar je hebt toch ook ergens in het proces maltose nodig om de vorming van maltase te stimuleren.
Vandaar dat altijd wordt aangeraden om moutextractpoeder te gebruiken. Dat doseert ook nog eens erg makkelijk:
100 g/liter en je zit precies goed qua SG.

Gebruik daarbij ook nog ca. 3 g/liter gistvoedingscomplex zoals Wyeast gistvoeding en de starter kan bijna niet mis gaan.

Voor de grootte van de starter raadt ik Mr Malty aan:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Vergeet hierbij niet "lager" te kiezen, omdat je een ondergister maakt.

EvdBroek

Je kunt ook gerstemoutstroop gebruiken als je dat hebt.

RobinB

Klopt!
Toko's verkopen ook nog wel eens maltosestroop, dat schijnt ook te werken.

Bij dergelijke stropen moet je echter altijd wel even omrekenen hoeveel je ervan nodig hebt. Hierbij kan je gebruik maken van de hoeveelheid koolhydraten per 100 g op de voedingswaardetabel.

Hubertusbier

Beste mensen bedankt voor jullie reactie.
Ik volg het advies van RobinB op. Ik stel het nog even uit en ga eerst moutextract bestellen. Berekening was al gemaakt met brouwsoftware.
Hubertus

Herman

Potje gerstemoutstroop van Horizon koop je inderdaad bij de meeste natuurvoedingswinkels, daarvoor hoef je niet per se te buurten bij de hobbybrouwwinkel.

Je kunt als je brouwt (en niet tot in het extreme spoelt) gewoon wat extra spoelen en dit spoelsel invriezen als starterwort voor komende brouwsels.

rajd

Ik gebruik voor mijn starters telkens Vitamalz. SG van 1045! Kost 70 ct per halve liter (Duitsland). Werkt, naar ik kan beoordelen, uitstekend.

Vergelijkbare Topics (7)

38379

Reacties: 23
Gelezen: 3469

22798

Reacties: 19
Gelezen: 5878

9586

Reacties: 11
Gelezen: 2592

32920

Reacties: 18
Gelezen: 6364

17189

Reacties: 24
Gelezen: 6886

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.