Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Inspiratie voor recept met wat ik nog heb?

Gestart door Jeukstaardt, 24-05-2014 19:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeukstaardt

Iemand met een goed recept/ idee? Ik heb nog wat pils, munchener, en cara amber liggen. In de vriezer nog een klein staartje amarillo, Hallertau hersbrücker en Saaz, en nog een volle (250 g) verpakking Columbus hop van ruim 16% liggen. Als gist heb ik T-58 en S-33 nog liggen.

nevermind

Citaat van: Jeukstaardt op 24-05-2014  19:34 uIemand met een goed recept/ idee? Ik heb nog wat pils, munchener, en cara amber liggen. In de vriezer nog een klein staartje amarillo, Hallertau hersbrücker en Saaz, en nog een volle (250 g) verpakking Columbus hop van ruim 16% liggen. Als gist heb ik T-58 en S-33 nog liggen.

Een blondje met de pils en de Münchener? (Dus zonder de Amber.)

Bijvoorbeeld:
Voor 10 liter:
80% Pilsmout
15% Münchener
5% kristalsuiker
4 g Columbus als bitterhop, 90 min. (ong. 8 IBU)
6 g Saaz als bitterhop, 90 min. (ong. 8 IBU)
8 g Saaz als aromahop, 10 min. (ong. 3 IBU)
6 g Amarillo asl aromahop, 10 min. (ong. 3 IBU)
En dan de T-58 gist gebruiken.

Alles even in een brouwprogramma gooien om zeker te zijn van je waarden. Probeer SG rond de 1.060 te krijgen en IBU rond de 23 - 28.

Succes! Ben benieuwd wat je er van gaat brouwen.

Jacques

Je hebt meerdere mogelijkheden.

Je zou de munich met de amber kunnen gebruiken voor een wat meer Duits georiënteerd moutig bier. Het spreekt voor zich dat je dan de Duitse hoppen gebruikt. Ik zou dan wel een andere gist in huis halen. Bijvoorbeeld de Wyeast #1007 German Ale. Vergisten bij zo'n 15-16 ºC om het moutige te accentueren.

Tja, je kunt zo veel kanten uit met ingrediënten die je al in huis hebt. Maar vaak heb je toch nog iets extra's nodig.

Gerb

Met de hop- en moutsoorten kan je prima een Houblon Chouffe produceren. De gist is dan misschien een lastige, maar met de T58 moet dit zeker een goed bier worden.

dennisbier

Vergelijkbare Topics (7)

780

Reacties: 16
Gelezen: 9076

42186

Reacties: 8
Gelezen: 1588

16527

Reacties: 14
Gelezen: 4251

29409

Reacties: 27
Gelezen: 8871

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.