Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

2de poging voor een dry irish stout

Gestart door Marc0F, 23-05-2014 12:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Marc0F

Ik heb nog geen concreet recept, maar ik weet wel dat ik hiervoor de 1084 van Wyeast wil gaan gebruiken, verder pale ale, chocomout, amber en geroosterde gerst.

Als hop dacht ik aan east kent goldings. (Die heb ik nog liggen)

Waar ik een beetje mee zit, mijn vorige poging had een extreem bitterige nasmaak (zelfs voor een stout), de smaak bleef rustig een half uur in je mond plakken, dus dat was niet echt een succes.
Daarbij heb ik toen carafe gebruikt, maar dat was wellicht teveel van het goede.

Ik wil de smaak van een Guinness draught (blikjes) proberen te evenaren. Ik weet dat ik geen schuim krijg zoals die hebben omdat ik geen stikstof heb, dat maakt ook niet uit.

Wat zou een gewenste EBU zijn hiervoor, en heeft iemand een idee wat hiervoor een goed recept kan zijn, vind het zelf namelijk moeilijk om te bitterheden (gebrande smaak) van de granen de combineren met de juiste EBU van de hop.

Franske

Meestal is het recept 70% Pale ,20% Gerstevlokken en 10% Geroosterde gerst voor een Dry Stout
49 graden inmaischen (3 liter water per kilo) en 15 minuten aanhouden. Dan naar 66 graden tot alles omgezet is.
Dan naar 76 graden uitmaischen en spoelen. EKG 5% 47Gr 60 minuten meekoken. 90 minuten totale kooktijd. Het IBU is dan +/- 40.
Vergisten op 18 graden tot 1020 en dan voor de resterende tijd naar 21 graden. Begin SG 1041 en eind SG 1010

Marc0F

Dankje Franske, klinkt goed, deze ga ik vandaag invoeren in BrouwHulp en kijken of ik er wat van kan gaan maken.
Ik zal het recept wat het geworden is dalijk posten.

Franske

In BrouwHulp staat dit recept ook. Toevallig hetzelfde recept wat Jarmil Zainasheff in 2008 in het tijdschrift Brew YourOwn heeft gezet.

Marc0F

Zoals beloofd hier het recept dat ik vandaag gebruikt voor mijn stout, de kook is inmiddels al even bezig, zometeen de hop erbij :)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkDS1
Naam receptDry stout (guiness)
Brouwdatum24-05-2014
BiertypeStout (Irish Dry)
Volume20,19 l
Begin SG1,045 SG
Berekende kleur (Morey)120 EBC
Berekende bitterheid (Rager)39 IBU
Brouwzaalrendement75,7 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Water11,93 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,17 kgPale Ale moutDingemans7 EBC75,6 %
0,51 kgGeroosterde gerstDingemans1600 EBC12,2 %
0,51 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons112 EBC12,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust50,0 °C2 min.15 min.4,8 l/kg
Amylaserust67,0 °C2 min.30 min.4,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.4,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
41,0 gE.K. Goldingbellen6,4%60 min.39,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0 pak(ken)Irish Ale (1084)bovengist

Ik heb nog 12ml melkzuur toegevoegd voor pH correctie en mijn rendement was hoger na het maisen dus wat extra water toegevoegd :)

Jacques

Citaat van: Marc0F op 23-05-2014  12:20 uWaar ik een beetje mee zit, mijn vorige poging had een extreem bitterige nasmaak (zelfs voor een stout), de smaak bleef rustig een half uur in je mond plakken, dus dat was niet echt een succes.

Voeg een klein beetje calciumchloride bij het brouwwater. Je zult zien dat de beleving van de bitterheid veel milder zal zijn.
Je kunt het het uitproberen door een heel klein snufje keukenzout toe te voegen aan het bier dat je nu hebt. Schenk het bier uit, voeg een minimale hoeveelheid zout toe (niet te veel want dan gaat het bier zout smaken). Proef en neem het verschil waar.

Bij het brouwen calciumchloride gebruiken en geen keukenzout (natriumchloride). Calciumchloride is gunstig voor de verlaging van de pH van het beslag en voor de vergisting. Keukenzout heeft deze eigenschappen niet. Er wordt zelfs beweerd dat natriumionen de vergisting remmen.

Marc0F

Hoi Jacques,

Kijk dat is nog eens een goede tip, ik ga vanavond testen met een snufje zout!
Mocht het helpen dan ga ik de bij de volgende poging calciumchloride proberen toe te voegen.

Polleke

Hoe is dit uiteindelijke bier geworden? Ik ben van plan een dry irish stout te brouwen namelijk en op zoek naar een mooi recept.

Marc0F

Deze was echt te bitter, dit recept zou ik zo niet gebruiken.
Echter ik heb hierna nog een stout gemaakt die erg goed smaak, het recept staat thuis nog op de computer (in BrouwHulp). Ik zal kijken of ik vanavond de kans heb het hier even te posten :)

Polleke

Maar is het dan niet een idee om een stuk minder hop te gebruiken of komt het bittere uit de gebrande gerst?

Marc0F

Het bittere komt uit de gebrande gerst, ofja met name de carafe.
Gisteren ben ik er niet aan toegekomen om het recept te posten, ik zal dit vanavond doen.

Dit recept moet je zeker niet doen, omdat je mond samentrekt, een beetje het idee wat je krijgt als je veelste sterke koffie hebt gezet.

Eric v B

12,2% mout van 1600 EBC vind ik ook wel veel. BrouwHulp zegt max 10% maar ik zou zelf niet boven de 5% gaan zitten. Ik heb een Porter gemaakt met 5% Carafa 1 (900 EBC) en dat vond ik al te bitter.

Marc0F

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkDS1
Naam receptDry stout
Brouwdatum24-05-2014
BiertypeStout (Irish Dry)
Volume20,00
Begin SG1,044 SG
Berekende kleur (Morey)120 EBC
Berekende bitterheid (Daniels)31 IBU
Brouwzaalrendement77,6 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Water11,93 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,17 kgPale Ale moutDingemans7 EBC75,6 %
0,51 kgGeroosterde gerstDingemans1600 EBC12,2 %
0,51 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons112 EBC12,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust50,0 °C2 min.15 min.4,8 l/kg
Amylaserust67,0 °C2 min.30 min.4,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.4,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
41,0 gE.K. Goldingbellen6,4%60 min.31,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1 pak(ken)Irish Ale (1084)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting25,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C
Alcoholgehalte5,7 vol.%

Hij klopte dus wel, ik was in de war met het recept van de eerste keer. Deze viel goed in de smaak, ook bij een vriend van mij welke een echte stout liefhebber is. De vergistingstemperatuur in het recept klopt echter niet, dat moet rond de 21gr. liggen.
Hij was niet te bitter, het was geen guiness draught, maar wel een lekkere stout.
De 2,5 kratten die hieruit kwamen zijn inmiddels al op (met hulp van vrienden). Dus Polleke, ik zou zeggen probeer hem eens gewoon!
Ik heb overigens wel een 1.5gr calciumchloride toegevoegd, dit na het advies van Jacques, maar ik vermoed dat hij niet heel bitter is zonder dat :)

@Eric, een porter is natuurlijk wat ligter van smaak dan een stout, je hebt wellicht wel gelijk met de stort, maar desondanks viel hij dus niet tegen.

Eric v B

Citaat van: Marc0F op 15-10-2014  22:41 u@Eric, een porter is natuurlijk wat ligter van smaak dan een stout, je hebt wellicht wel gelijk met de stort, maar desondanks viel hij dus niet tegen.

Mijn Porter was inderdaad wat lichter: 97 EBC. Denk alleen dat je het verschil niet ziet. Volgens mij het verschil heel erg zwart en heeeeel erg zwart.  ;D
In ieder geval goed om te horen dat de smaak goed is/was.

Succes met de volgende poging!

Polleke

Citaat van: Marc0F op 15-10-2014  22:41 u....Dus Polleke, ik zou zeggen probeer hem eens gewoon!

Ik ga vandaag eens een poging wagen! Dank je voor je recept. :brouwen:
Groeten, Paul

Marc0F

Laat maar eens weten wat het geworden is, ik ben benieuwd!

Polleke

Ondertussen dit recept drie keer min of meer gebruikt, en ik ben er dik tevreden mee.
Op de wedstrijd met ons gilde had de laatste versie 76 punten. Met als commentaar o.a.: gaat richting porter.

Vergelijkbare Topics (7)

32770

Reacties: 5
Gelezen: 1738

42324

Reacties: 11
Gelezen: 1783

7026

Reacties: 17
Gelezen: 9049

21757

Reacties: 3
Gelezen: 2176

41288

Reacties: 16
Gelezen: 2584

715

Gestart door Edgar

Reacties: 17
Gelezen: 9264

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.