Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Warmtewisselaar boiler als wortkoeler

Gestart door toonver, 19-05-2014 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

toonver

Hey iedereen,

Ik heb vandaag een soort warmtewisselaar (40x18cm) uit een boiler gekregen van mijn buurman.
Zou deze geschikt zijn als wortkoeler als ik deze in bak steek waar constant koud water door loopt en mijn wort door de koperen buis?
De lengte van de buis is maar 2 meter maar die plaatjes vergroten het oppervlakte wel.
Voor ik er tijd en geld in steek zou ik eerst een van jullie meer ervaren brouwers willen horen wat jullie er van denken.
Gaat dit genoeg koelen?

Alvast bedankt
hieronder de foto's

Wolter

In theorie moet het wel kunnen. Of het optimaal werkt is wel de vraag. Ik vraag me ook af hoe je dat ding schoon genoeg gaat krijgen om er wort doorheen te laten stromen zonder kans om infecties/vervuiling op te lopen? Dit nog afgezien van de manier waarop je de slangen of leidingen gaat koppelen aan deze wisselaar.

Anton

Het moet wel kunnen, maar of het allemaal optimaal functioneert weet ik niet.
Ik vermoed dat de buis van RVS is, gezien het uit een boiler komt waar drinkwater door ging.
Zoals Wolter al opmerkt moet je wel zien de koppelingen aangesloten te krijgen, maar ooit in de boiler was deze warmtewisselaar ook aangesloten op het waterleiding netwerk.

toonver

Het hele ding is van koper denk ik.
Qua koppelingen heb ik wel al een idee hoe ik het kan doen en op vlak van schoon krijgen, als ik de buizen een half uurtje laat trekken met chempiro oxi zal dit wel proper zijn vermoed ik.

Dus volgens jullie is dit element voldoende om het wort naar 20°C af te koelen?

Cisdevésser

Hoi,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar deze koeler kun je wel vergeten.
Deze koeler is geoptimaliseerd, net als een radiator in een auto, om warmte uit te wisselen tussen lucht en vloeistof.
Jij wil warmte uitwisselen tussen twee vloeistoffen.
Als je hem in een bak water gaat plaatsen heb je niets aan al die plaatjes, die vergroten geen oppervlakte meer, ze hebben dan immers dezelfde temperatuur als de buis, het enige werkzame is dan die 2 mtr. buis.

Groetjes....Cis

Dirtbag

Goh, mij gevoel zou zijn dat als je hem in een gootsteen zou leggen waar je continue water laat lopen op deze koeler en het via de overloop van de gootsteen weer lozen en dan je wort door buis zou pompen/hevelen dat je wel aardig zou kunnen koelen.

De warmte zal van het wort in de buis gaan en van de buis in de platen. Daar zijn de platen omringt door het water en heb je volgens mij een veel groter oppervlak dan enig dompel koeler of platenkoeler.

Ik zou het gewoon proberen, een slangtule er in zetten, deze vastsolderen met veilig soldeer en er dan 25 liter kokend water doorheen jagen om te kijken of het werkt.

Werkt het niet kun je hem misschien in een herms gebruiken met directe verwarming, dus deze warmtewisselaar op een gaspit leggen en wort er doorheen pompen continue.
Een herms zonder warmwaterpan dus.

mvg

db

toonver

Citaat van: Dirtbag op 19-05-2014  22:50 uGoh, mij gevoel zou zijn dat als je hem in een gootsteen zou leggen waar je continue water laat lopen op deze koeler en het via de overloop van de gootsteen weer lozen en dan je wort door buis zou pompen/hevelen dat je wel aardig zou kunnen koelen.

De warmte zal van het wort in de buis gaan en van de buis in de platen. Daar zijn de platen omringt door het water en heb je volgens mij een veel groter oppervlak dan enig dompel koeler of platenkoeler.

Ik zou het gewoon proberen, een slangtule er in zetten, deze vastsolderen met veilig soldeer en er dan 25 liter kokend water doorheen jagen om te kijken of het werkt.

Werkt het niet kun je hem misschien in een herms gebruiken met directe verwarming, dus deze warmtewisselaar op een gaspit leggen en wort er doorheen pompen continue.
Een herms zonder warmwaterpan dus.

mvg

db

Goed idee, zal ik eens proberen.
Gebruiken als herms was een alternatief dat ik al in gedachten had moest hij niet goed werken als koeler.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.