Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingstemperatuur

Gestart door Op de Fles, 19-05-2014 09:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Op de Fles

As zaterdag gaan we een "sterke blonde" brouwen.
Onze vergistingskast staat er klaar voor.
Heeft er iemand tips omtrent de temperatuurinstellingen voor de hoofd- en navergisting ?
Meestal houden we 4-5 dagen aan voor de hoofdvergisting en een dag of 10 voor de nagisting.
Als gist gebruiken we de T-58.

hobbybob

Op de Fles

Oké,  kan ik hier de eerder genoemde tijden bij aanhouden?
Uiteraard wordt dan de vergistingsgraad bijgehouden.

John

Brouwers

Ik heb op internet ook gelezen dat sommige mensen een progressief tempratuurschema aanhouden, dus bij de minimum vergistingstemperatuur beginnen en iedere dag de temperatuur met 1 graad verhogen tijdens de hoofdvergisting tot de maximale vergistingstemperatuur. Dit zou helpen bij het vergisten van de moeilijk vergistbare suikers. Heeft hier iemand ervaring mee? En zo ja geeft het ook daadwerkelijk een beter resultaat? Of is het gistsoort afhankelijk?

Op de Fles

Klinkt logisch....
Ben benieuwd naar de reacties hierover  :D

homoeccentricus

Ik ben ook maar een beginner (< 1 jaar brouwen) en doe het zo:

- ik neem de ideale laagste fermentatietemperatuur (bv 18C bij Wyeast 1388 - met t-58 ben ik niet vertrouwd)
- ik koel het wort af tot 1 graad lager, in dit geval dus 17C. Bij mij vereist dit nog wel een aantal uren laten afkoelen in de gistkast. Beginners (ik ook) onderschatten vaak de temperatuur van het wort.
- gist toevoegen en dan temperatuur op ideale laagste fermentatietemperatuur  zetten.
- laten vergisten tot activiteit zo goed als stopt.
- langzaam aan de temperatuur verhogen - bv 1 graad per dag, zodat de gist zijn werk kan afronden. Ik ga dan wel niet tot de hoogste ideale temperatuur, hoogstens een graad of drie boven de begintemperatuur.

In ieder geval is mijn vergisting nu veel beter dan mijn eerste brouwsels. Maar harde bewijzen hiervoor heb ik niet. Deze methode wordt wel min of meer aanbevolen door Chris White in "Yeast".

zeebrew

Ik hanteer juist altijd dezelfde temperatuur tijdens de hoofd-, na en hergisting van rond de 20 ºC, werkt prima en is volgens de rotten op dit forum ook een goede variant

RobinB

Welke temperatuur je aan wilt houden, hangt vooral af van hoe fruitig je je bier wilt hebben.
De meeste bovengisten produceren meer esters bij hogere vergistingstemperaturen, waarschijnlijk met een optimum bij 24 grc.

Daartussen en vanaf de temperatuur dat de vergisting redelijk loopt (minumum aanbevolen temp) kan je dus naar believen varieren.
20 grc (gecontrolleerd) is een soort "gulden middenweg"die ik voor de meeste bovengisten wel aangenaam vind. Mag het wat cleaner voor het type, dan ga ik daaronder, mag het wat fruitiger ga ik tot 22 grc.

Naast een hogere esterproductie heeft de vergistingstemperatuur ook invloed op de svg. Deze is iets hoger bij hogere temperaturen.
Ook iets om rekening mee te houden mbt je opslagtemperatuur.

Jacques

Het is een bekend gegeven dat veel esters later tijdens de vergisting gevormd worden als je relatief warm start met de vergisting. Daarom wordt door sommige hobbybrouwers relatief koel gestart en laat men vervolgens de temperatuur oplopen om te zorgen dat binnen een redelijke termijn de vergisting afgerond wordt.
Zelf hanteer ik tegenwoordig één temperatuur tijdens de hoofd- en nagisting. Deze zit meestal rond de gemiddelde temperatuur die de fabrikant aanbeveelt. Mijn ervaring is dat hierdoor een gematigde hoeveelheid esters krijgt. Ik vind dat gewenst omdat esters belangrijke smaakstoffen zijn in bier, die bijdragen aan de volmondigheid van een bier.
Door de temperatuur niet te laten oplopen heb je minder last van autolyse van de gist. Op het einde van de vergisting zijn er nagenoeg geen suikers meer en neemt de autolyse toe. Door het verhogen van de temperatuur versterk je de autolyse. En ja, ik weet dat sommige leden van dit forum van oordeel zijn dat autolyse niet zo snel optreedt. Mijn persoonlijke ervaring is dat je beter kunt voorkomen dan genezen. Dat laatste gaat namelijk niet...

Het oplopen van de temperatuur wordt zoals hiervoor ook al is aangegeven gedaan om te zorgen dat het bier geheel is uitgegist voordat je bottelt. Dat snel uitgisten gaat ook als je voldoende gist toevoegt. Zelf hanteer ik 25% boven de norm van Mr Malty. Onderzoek heeft uitgewezen dat je hierdoor sneller 'last' krijgt van autolyse, maar dat blijft bij mij beperkt doordat ik zodra de nagisting is afgelopen even een korte koude lagering uitvoer (voor het goed laten uitzakken van de gist) en direct daarna bottel. Bijna al mijn bieren bottel ik binnen 3 weken na het brouwen.

Brouwen is zoeken naar het juiste compromis. Iedereen heeft een andere manier van werken. Mijn advies is het een en ander uit te proberen om te kijken wat jou het beste bevalt. Misschien houd je van hele strakke cleane bieren of wil je juist wat meer esters en kun je de smaak van een lichte autolyse wel waarderen. Wat dat betreft is alles mogelijk. Jij als brouwer staat aan het roer of beter gezegd hanteert de roerstok.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.