Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Spuiters en plat bier

Gestart door Op de Fles, 12-05-2014 18:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Op de Fles

De laatste twee brouwsels 5 weken terug gebotteld,  en wat schept mijn verbazing?
De ene fles schuimt voor geen meter en de andere spuiten zowat vanzelf leeg.

Tips en of oplossingen?  :weetniet:

Ronald_

Hoe heb je de suiker toegevoegd? Het klinkt of je het niet goed hebt weten te verdelen over het hele brouwsel.

Op de Fles

Ik heb 7 gram per liter in een beetje water gekookt.
Dat eerst in het bottelvat gegoten en daarna het bier erbij gedaan...

Herder

Ha

Dat had ik eerst ook. Dan moest ik de suiker erdoorheen roeren in plaats van het bier erbij gieten.
Dus doorroeren met een spatel.

Gr Leo

Op de Fles

Klinkt logisch, maar is er ook een manier zonder te hoeven roeren?

William

Citaat van: Op de Fles op 12-05-2014  18:44 uIk heb 7 gram per liter in een beetje water gekookt.
Dat eerst in het bottelvat gegoten en daarna het bier erbij gedaan...

Dit doe ook altijd maar ik zwenk dan het bottelvat tijdens het opschenken/hevelen van het te bottelen bier. Dan krijg je een goede menging.

wilbertd

Citaat van: Op de Fles op 12-05-2014  18:56 uKlinkt logisch, maar is er ook een manier zonder te hoeven roeren?
Ik giet ook eerst de suikeroplossing in het bottelvat, vervolgens leg ik de slang van de hevel zo tegen de zijkant in het vat dat tijdens het hevelen het bier erin draait.
(Alsnog roer ik een klein beetje aan het eind, maar dat is meer symbolisch).

[edit] Oh en ik meng de suiker met een ruime hoeveelheid water, wellicht dat dat ook nog iets helpt.

Hay

Doe ik normaal ook altijd eerst de suiker oplossen in wat water dat in de bottelemmer en daar het bier op laten lopen en doorroeren.
Alleen toen ik vorige week klaar was met bottelen bedacht ik me ineens dat ik dat doorroeren vergeten was .
Dan vrees ik dat ik het zelfde krijg als jij.
Nou ja niks meer aan te doen.

Henielma

Citaat van: Op de Fles op 12-05-2014  18:56 uKlinkt logisch, maar is er ook een manier zonder te hoeven roeren ?

Ja hoor door suiker per flesje toe te voegen. Ieder flesje heeft dan de juiste hoeveelheid. Eerst suiker in een flesje en dan het bier in het flesje. Met een juist formaat lepeltje en een klein trechtertje kan je suiker nauwkeurig per flesje doseren.

Op de Fles

Citaat van: Hay op 12-05-2014  21:28 uAlleen toen ik vorige week klaar was met bottelen bedacht ik me ineens dat ik dat doorroeren vergeten was .
Dan vrees ik dat ik het zelfde krijg als jij.
Nou ja niks meer aan te doen.

Kan ik het niet opnieuw bottelen?

hobbybob

Citaat van: Henielma op 12-05-2014  21:57 uJa hoor door suiker per flesje toe te voegen. Ieder flesje heeft dan de juiste hoeveelheid. Eerst suiker in een flesje en dan het bier in het flesje. Met een juist formaat lepeltje en een klein trechtertje kan je suiker nauwkeurig per flesje doseren.

Yep zo doe ik het ook (nog) steeds met een vast lepeltje (heb er 2, 1 van 2 g en 1 van 3,5 g)

EvdBroek

Citaat van: Op de Fles op 13-05-2014  17:21 uKan ik het niet opnieuw bottelen?
John, je zou natuurlijk bij de flessen die plat zijn een mini suikerklontje kunnen toevoegen en dan opnieuw de kroonkurk er op doen. Alleen weet je natuurlijk niet welke de spuiters zijn...

Op de Fles

Nee dat klopt, daarom ben ik ook van plan om het hele zaakje weer onder toevoeging van zeg maar 2 gram per liter weer opnieuw te bottelen.  En nu roeren natuurlijk  ;D

wilbertd

Citaat van: Op de Fles op 13-05-2014  19:13 uNee dat klopt, daarom ben ik ook van plan om het hele zaakje weer onder toevoeging van zeg maar 2 gram per liter weer opnieuw te bottelen.  En nu roeren natuurlijk  ;D
Je krijgt dan wel behoorlijk wat zuurstof inslag, zeker als het nu al de fles uitspuit.
Bovendien lijkt mij het moeilijk inschatten wat de juiste hoeveelheid suiker is die je nu wel of niet zou moeten toevoegen.

Ik zou eerder alle flesjes even openen, spuit het er niet uit: dan direct weer een dop erop (en dan maar een iets platter biertje)
Spuit het er uit; er uit laten spuiten en later aanvullen met bier uit een andere fles.

Of nog beter: nodig dit weekend een paar vrienden uit en drink deze batch geheel op. Je kunt eventueel het bier in grote pullen mengen. :biersmile:

Op de Fles

Citaat van: wilbertd op 13-05-2014  19:28 uOf nog beter: nodig dit weekend een paar vrienden uit en drink deze batch geheel op. Je kunt eventueel het bier in grote pullen mengen. :biersmile:

Dat wordt dan een zware maandagochtend  :nut:
Ik denk dat ik het maar voor langere tijd bewaar, (lees een maand of zes). Wellicht  dat de "platte" flessen nog wat bijtrekken.

hansHalberstadt

De suikeroplossing ook niet te dik maken. Minimaal 1 (gewichts)deel suiker op 2 delen water. Als je het kookt lijkt het anders dun omdat het nog warm is, maar met het koele bier erbij heb je dan een laag stroop op de bodem van je bottelvat wat slecht mengt.
HansH

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-05-2014  06:46 uDe suikeroplossing ook niet te dik maken. Minimaal 1 (gewichts)deel suiker op 2 delen water. Als je het kookt lijkt het anders dun omdat het nog warm is, maar met het koele bier erbij heb je dan een laag stroop op de bodem van je bottelvat wat slecht mengt.

Helemaal waar Hans. Dat is ook mijn methode.

Werken met een serie lepeltjes kan maar is niet mijn ding. Ligt ook aan de hoeveelheid te bottelen bier. En bij bieren met meer opgelost koolzuur geeft de lepelmethode ook wat meer schuimvorming.

Op de Fles

Ik los de suiker meestal op in een steelpannetje, en houd daarbij aan dat het water ongeveer een centimeter boven de suiker staat.
Nu heb ik meestal 16 tot 17 liter te bottelen met 7 gram suiker per liter.
Kan ik daar dan rustig ik noem maar iets... 250 cl water aan toevoegen?

Heb trouwens van de week je zware blonde geproefd Jacques, jammer dat ie maar in beperkte oplage gebrouwen is  :groots:

wilbertd

Citaat van: Op de Fles op 14-05-2014  22:55 uKan ik daar dan rustig ik noem maar iets... 250 cl. water aan toevoegen ?
Ik zie niet in waarom niet, in principe mag jij je bier zo veel verdunnen als je wilt :)

Pirremenir

Is het volgende een idee:

-Suikeroplossing koken in ruim water.
- Uitgegist bier afhevelen in schoon vat.
- Suikerwater toevoegen aan bier.
- GOED mengen (let op mengslierten in je jongbier!)
- Overhevelen in flessen voor hergisting.

Lijkt mij makkelijker en efficiĆ«nter dan schepjes suiker per flesje...  ::)

Pirre

Jacques

Citaat van: Op de Fles op 14-05-2014  22:55 uHeb trouwens van de week je zware blonde geproefd Jacques, jammer dat ie maar in beperkte oplage gebrouwen is  :groots:

Het bier is al heel wat keren gebrouwen en zit al een tijdje vast in het assortiment van Brand. Over een tijdje ook verkrijgbaar in de nieuwe fles van Brand.

Jacques

Citaat van: Pirremenir op 15-05-2014  22:19 uIs het volgende een idee:

-Suikeroplossing koken in ruim water.
- Uitgegist bier afhevelen in schoon vat.
- Suikerwater toevoegen aan bier.
- GOED mengen (let op mengslierten in je jongbier!)
- Overhevelen in flessen voor hergisting.

Lijkt mij makkelijker en efficiĆ«nter dan schepjes suiker per flesje...  ::)

Dit een een methode die al vele jaren hanteer.
Wel is het zo dat ik de suikeroplossing niet te sterk maak (minstens 2 keer meer water gebruiken dan het gewicht aan suiker) en deze eerst in het vat doe. Vervolgens hevel ik het bier hierover. Op deze wijze krijg je een vermenging zonder te hoeven roeren. Hierdoor is de kans op oxidatie minder.

Op de Fles

Ik dacht eens slim te zijn door het platte bier (wat nu 6 weken in de fles zit) te verrijken met een beetje extra suiker.
Een maatschepje van 1, 5 gram suiker in elkaar geflanst en geprobeerd de suiker toe te voegen.
Resultaat: elke fles begint te spuiten zodra er suiker bij komt  :-\
Van de week alles maar eens in een schoon vat gieten, een suiker oplossing toevoegen en al roerend opnieuw bottelen...

Oxhead

Dan zit er toch koolzuur in ;)

Adbrouwt

Citaat van: Op de Fles op 25-05-2014  12:26 uResultaat: elke fles begint te spuiten zodra er suiker bij komt  :-\
Had je de flesjes wel goed gekoeld tot ongeveer 1 a 2 graden.  Zelf ooit gedaan en de gekoelde flesjes gaven geen spuiters en de warme wel. Dus snel terug doppen.

Vergelijkbare Topics (7)

35125

Reacties: 5
Gelezen: 1498

27834

Gestart door wilbertd

Reacties: 25
Gelezen: 10078

18125

Gestart door orangeloo

Reacties: 4
Gelezen: 2373

10-08-2011 22:57 u
door orangeloo
3238

Reacties: 9
Gelezen: 4590

36969

Reacties: 2
Gelezen: 1355

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.