Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Frisse moutige blonde

Gestart door de zwaegers, 10-06-2014 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

de zwaegers

Beste brouwers,
Ik wil een  frisse blonde brouwen met een  vol en moutige smaak. (6% en 23 EBU)
Gaat dit lukken met de volgende mouten? Pale mout 60%, munich 20% cara hell 10%  suiker 10%?
Het liefst laat ik ook de suiker weg, maar gaat dat niet ten koste van de doordrinkbaarheid?

hans_nwk

Fris, vol en moutig? Ik ben geen kenner (hopelijk komt dat nog) maar dat lijkt me een moeilijke combinatie.
Suiker zal niet ten koste gaan van doordrinkbaarheid denk ik.

Sander van Dijk

Citaat van: de zwaegers op 10-06-2014  18:58 uBeste brouwers,
Ik wil een  frisse blonde brouwen met een  vol en moutige smaak. (6% en 23 EBU)
Gaat dit lukken met de volgende mouten? Pale mout 60%, munich 20% cara hell 10%  suiker 10%?
Het liefst laat ik ook de suiker weg, maar gaat dat niet ten koste van de doordrinkbaarheid?
Volgens mij zijn doordrinkbaar en een volle en moutige smaak tegenstellingen :)  Je kunt natuurlijk altijd ergens in het midden gaan zitten...

Door suiker toe te voegen verhoog je de doordrinkbaarheid en verlaag je de volle en moutige smaak. Je krijgt dan alcohol zonder de moutige smaak die mout met zich meebrengt en doordat de vergisting vaak verder door gaat door de makkelijk vergistbare suikers (vooral als je de suiker net na de hoofdgisting toevoegt) wordt het doordrinkbare effect nog versterkt.

MM

Als je een bier met een volle moutigesmaak wil hebben, moet je meer müncher mout gebruiken. Dit recept vind ik aan de omschrijving voldoen. En als je echt iets fris wil, zou ik Amarillo als hop nemen.

de zwaegers

Ok, doordrinkbaar  en volmoutig gaan dus slecht samen. Laat ik het anders zeggen. Het belangrijkste is dat de blonde een doordrinkbaar bier wordt, laag in de alcohol, maar toch dat de smaak niet te dun wordt. Als richtlijn vind ik bijvoorbeeld een Affligem blond erg lekker.
Maar nogmaals, gaan Pale mout en Munichermout goed samen? Wordt het bier dan niet te moutig?

hans_nwk

Citaat van: de zwaegers op 11-06-2014  08:49 uOk, doordrinkbaar  en volmoutig gaan dus slecht samen. Laat ik het anders zeggen. Het belangrijkste is dat de blonde een doordrinkbaar bier wordt, laag in de alcohol, maar toch dat de smaak niet te dun wordt. Als richtlijn vind ik bijvoorbeeld een Affligem blond erg lekker.
Maar nogmaals, gaan Pale mout en Munichermout goed samen? Wordt het bier dan niet te moutig?
Heb je al bij de bewezen recepten gekeken? De meeste recepten voor een blonde gaan uit van vooral pilsmout, vaak muenchener mout en soms wat tarwemout.

Heb je pale mout liggen dat je het daarom wil gebruiken?

de zwaegers

Ja, dat klopt. Maar ik las ook dat pale mout moutiger is als pilsmout. Dus misschien wordt de combinatie dan te moutig. Zeker als ik nog een restje cara hell wil toevoegen.

seed7

Moutigheid hoeft toch de doordrinkbaarheid niet in de weg te zitten? Als je een 100% muencher maischt op maximale vergistbaarheid en een gist neemt die er ook wel raad mee weet krijg je best wel een doordrinkbaar bier. Natuurlijk associeer je die muenchner moutigheid ("zoetigheid") niet met een blond.

Pale is iets smaakvoller als pils mout, ik gebruik de laatste eigenlijk alleen maar voor pils. Pale is prima voor een blond te gebruiken, vergelijk Vienna in een Märzen.

Voor extra moutigheid naast een pils of pale mout kun je ook kijken naar een procent of 5 amber / aroma mout, ipv muenchner. Dit geeft moutigheid zonder het "zoetige"(kan het niet beter omschrijven) van de muenchner.

Maar, de zwaegers, jij/jullie hebben iets bedacht met een bepaald doel, er is maar een manier om er achter te komen of jullie gedachten gang met de werkelijkheid overeenkomt. Dus gewoon (en kleine hoeveelheid) van je originele recept brouwen. Misschien kun je het wort verdelen en aan een deel ook je suiker toevoegen.

Ingo

hans_nwk

Citaat van: seed7 op 11-06-2014  10:03 uPale is prima voor een blond te gebruiken, vergelijk Vienna in een Märzen.
Weer wat geleerd!

Jacques

Citaat van: seed7 op 11-06-2014  10:03 uMoutigheid hoeft toch de doordrinkbaarheid niet in de weg te zitten? Als je een 100% muencher maischt op maximale vergistbaarheid en een gist neemt die er ook wel raad mee weet krijg je best wel een doordrinkbaar bier. Natuurlijk associeer je die muenchner moutigheid ("zoetigheid") niet met een blond.

Moutigheid en doordrinkbaarheid gaan zeker goed samen. Een suikertoevoeging kan zelfs bijdragen aan de volmondigheid door de aanmaak van meer esters. Voor een grotere moutige beleving kun je in plaats van gewone doorsnee pilsmout ook de Weyermann® Vloergemoute Bohemian Pilsner 3-4 EBC gebruiken. Deze mout geeft veel meer moutige smaak terwijl de kleur van je bier licht blijft (ook de kleur van je bier is van belang voor de beleving van een frisse smaak...).

jeroenk

Ik las bij  Sander over het toevoegen van suiker na de hoofdvergisting. Hoeveel voeg je dan toe, ik voeg suiker bij het  koken en het bottelen toe. Kan je dan ook nog tijdens het lageren toevoegen?
En wordt het percentage alcohol op den duur niet te hoog om het doordrinkbaar te houden.

seed7

Citaat van: Jacques op 11-06-2014  20:29 uWeyermann® Vloergemoute Bohemian Pilsner 3-4 EBC

Laatst zag ik dat Weyermen ook Barke mout heeft, Barke is een gerst soort die een mout met vollere smaak oplevert.

Een andere interessante mout kan de Maris Otter zijn, maar nu eens niet als Pale mout maar als een lichtere 3 EBC mout, Thomas Fawcett heeft die in collectie en ik zag hem ook bij een brouwwinkel in de polder.

Ingo

Jacques

Citaat van: jeroenk op 11-06-2014  21:01 uIk las bij  Sander over het toevoegen van suiker na de hoofdvergisting. Hoeveel voeg je dan toe, ik voeg suiker bij het  koken en het bottelen toe. Kan je dan ook nog tijdens het lageren toevoegen?
En wordt het percentage alcohol op den duur niet te hoog om het doordrinkbaar te houden.

Omdat je door het toevoegen van late suiker een heftige vergisting krijgt kun je beter de suiker toevoegen in het (grote) hoofdvergistingsvat. Als je niet overhevelt kan het ook bij het lageren. Maar daar zou ik geen voorkeur aangeven omdat er dan veel afgewerkte gist in het vat aanwezig is.

De hoeveelheid extra alcohol die je krijgt is afhankelijk van de hoeveelheid suiker die je toevoegt. Als alle vergistbare suikers zijn vergist wordt het alcoholpercentage niet hoger.

jeroenk

De late suikers die toegevoegd worden trek ik dan af van de suikers die tijdens het koken toegevoegd worden.
Dit is dan om de vergisting heftiger te laten verlopen, maar is dit smaakbevorderend?
De suikers worden als het goed is toch ook tijdens een normale vergisting omgezet.

dennisbier

Citaat van: Jacques op 11-06-2014  20:29 uMoutigheid en doordrinkbaarheid gaan zeker goed samen. Een suikertoevoeging kan zelfs bijdragen aan de volmondigheid door de aanmaak van meer esters. Voor een grotere moutige beleving kun je in plaats van gewone doorsnee pilsmout ook de Weyermann® Vloergemoute Bohemian Pilsner 3-4 EBC gebruiken. Deze mout geeft veel meer moutige smaak terwijl de kleur van je bier licht blijft (ook de kleur van je bier is van belang voor de beleving van een frisse smaak...).
Heel erg mee eens. Die vloermout is super. Ook in combinatie met munchener mout.
Daarnaast is ook de gistkeuze best belangrijk voor de frisse ervaring evenals de hop.
Ik denk dat veel zuid-Duitse, beierse, boheemse bieren aan deze beschrijving voldoen.
De aanwezigheid van niet te bitter, maar wel uitgebalanceerde aromahoppen maakt het wel af.
Mag het een ondergister zijn?
Suikergift net na de hoofdgisting, doe ik meestal.

tjleet

Citaat van: jeroenk op 11-06-2014  23:18 uDe late suikers die toegevoegd worden trek ik dan af van de suikers die tijdens het koken toegevoegd worden.
Dit is dan om de vergisting heftiger te laten verlopen, maar is dit smaakbevorderend?
De suikers worden als het goed is toch ook tijdens een normale vergisting omgezet.
Of je voegt geen suiker toe bij het koken en alles na de hoofdvergisting.
De gist heeft dan de complexe suikers al omgezet en kan dan aan de makkelijke suikers beginnen. Je vergist dan iets verder door.

jeroenk

Bedankt voor de reactie ik ga het eens proberen.
Het wordt dan wel een lange vergisting dan wordt mijn kleine beetje geduld nog meer op de proef gesteld. :-

dennisbier

Duurt niet echt langer. Na 3 weken is het ver gepiept met een bovengister. Ook al voeg je de suiker dan na de hoofdgisting toe.
Die is snel omgezet door de grotere hoeveelheid aktieve gist.

Vergelijkbare Topics (7)

20952

Reacties: 4
Gelezen: 3173

38246

Reacties: 4
Gelezen: 1558

15507

Gestart door piele

Reacties: 17
Gelezen: 5972

32158

Gestart door marc0871

Reacties: 12
Gelezen: 3660

28407

Reacties: 8
Gelezen: 3132

11158

Reacties: 26
Gelezen: 9357

9078

Reacties: 32
Gelezen: 9741

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.