Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kleur van gist

Gestart door berdus, 04-05-2014 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

berdus

Middag!

Ik ga over een dik uur mijn giststarter toevoegen aan een marzen. Ik heb muchener lager van Wyeast opgekweekt zoals ik altijd doe. Nu is de gistkoek onderin de starter niet mooi crème, maar donkerder/grijzig.

- lijkt op het bezinksel van maltextract, maar is het niet
- pak gist was van december

Ooit iemand gezien bij deze gist? Of wordt dit een typisch gevalletje backupgist gebruiken:(

William

Heb je wel veel gistkoek? En hoe is de smaak van de starter?

Als de starter nog zoet is, is de kans groot dat het sediment vooral eiwit is. Ook kan de gist nog grotendeels in suspensie zijn maar dan zou de bovenstaande vloeistof ook nog flink troebel moeten zijn.

berdus

Niet gortdroog, maar zeker geen 1040.

berdus

William

Ziet er uit als redelijk wat gist dat nog deels in suspensie is (bovenstaande vloeistof nog troebel). Hierdoor is ie nog niet  volledig uitgezakt en is het sediment ook nog lost van structuur. Daardoor is het sediment niet mooi cremewit.

Ik zou hem gewoon volledig toevoegen (incl. bovenstaande vloeistof zodat je alle gist doseert). Je zult niet een vliegende start hebben maar uiteindelijk zal het wel goedkomen.

berdus

Toeval wil dat ik sedert gisteren in het rijke bezit ben pan een fles pure zuurstof. Hopelijk krijg ik op deze toch nog wat gistgroei. Zeker gezien het feit dat het een lager is... Mja. We zien wel!

RobinB

Pure zuurstof is niet nodig.
Beter is om het maken van je starter zo te plannen dat je voldoende tijd hebt voor het opkweken en het laten bezinken. :)

berdus

Citaat van: RobinB op 04-05-2014  21:18 uPure zuurstof is niet nodig.
Beter is om het maken van je starter zo te plannen dat je voldoende tijd hebt voor het opkweken en het laten bezinken. :)

Ja. Ik heb daarmee het wort belucht, niet zozeer de starter. Lijkt me gunstig in geval van "onderpitchen". Maar je opmerking is terecht, echter als ik iets in mijn hoofd heb dan wil het nog wel eens zo uitpakken.

Ps: hij lijkt wel aan de gang (lastig te zien met een "slang in een fles waterslot", maar er staat een laagje shampoo op)

Vergelijkbare Topics (7)

18930

Reacties: 10
Gelezen: 3063

2878

Reacties: 8
Gelezen: 15378

41246

Reacties: 2
Gelezen: 1003

31686

Reacties: 7
Gelezen: 2219

29371

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 8
Gelezen: 2363

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.