Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste brouwsel, wat is een simpel recept?

Gestart door Jelmer P, 17-04-2014 09:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Jelmer P

Ik wil graag starten met brouwen. De meeste spullen heb ik al. Ik kan ongeveer 20 a 25 liter maken.

Wat is een simpel recept, ik houd zelf van witbier.
Liefst alleen met 1 of enkele soorten mout, hop en gist. Simpele toevoegingen kan maar liever niet te veel.

Wat is een simpel recept?

Graag met instructies van wat ik ongeveer moet doen.

A.r.j.a.n.

Via onderstaande link kom je bij een recent en alom goedgekeurd recept voor witbier.
M.i. een vrij eenvoudig recept.
Wellicht zou je de gist kunnen wijzigen in Brewferm Blanche, korrelgist werkt toch makkelijker/eenvoudiger.
Met de resultaten van deze gist heb ik echter nog geen ervaringen (heb hem wel liggen).

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=25611.msg392865

ThomasM

Waarom een maisch met meerdere stappen?  :weetniet: Ook de starter is niet handig, al zou ik voor de wb-06 gaan. Ik zou zeker een ander bier kiezen....

Jelmer P

Dat lijkt een goed en simpel recept, Dank je wel

Het maischschema, ik was van plan om het hete water in een koelbox te doen en daar de mout door heen te doen. Ik begrijp hier uit dat ik de pan op het vuur moet houden en steeds warmer moet maken?

Hoe lang moet het afgekoelde wort in de gistingsemmer blijven staan? Moet er ook nog wat toegevoegd worden zodra ik ga bottelen?

Jelmer P

Citaat van: ThomasM op 17-04-2014  10:39 uWaarom een maisch met meerdere stappen?  :weetniet: Ook de starter is niet handig, al zou ik voor de wb-06 gaan. Ik zou zeker een ander bier kiezen....

Wat is een simpel bier wat met 1 maisch temperatuur te brouwen is zodat ik het in de koelbox kan bereiden?

Sjaak_Deventer

Citaat van: Jelmer P op 17-04-2014  10:43 uHet maischschema, ik was van plan om het hete water in een koelbox te doen en daar de mout door heen te doen. Ik begrijp hier uit dat ik de pan op het vuur moet houden en steeds warmer moet maken?

Ja, kan heel goed. Voor een witbier zul je echt verschillende temperaturen moeten aanhouden. Ik verwarm het tot de benodigde temperatuur en wikkel daarna de pan in met handdoeken/dekens. Als het een uur staat dan zakt het misschien 1 a 2 graad Celsius, maar daar maak ik me niet zo druk om. En daarna haal je eerst de handdoeken weg en verwarm je door tot een andere temperatuur.

Maar zou je anders niet eens bij iemand meekijken? Dat kan je veel inzicht geven en is daarnaast ook nog eens gezellig  :biersmile:

Eric v B

Ik ben afgelopen kerst begonnen met 10 liter IPA van Brewferm (was een pakket van 20 liter dat ik heb gehalveerd)
Als ik het had geweten had ik de ingrediënten los gekocht, dan was ik ongeveer de helft goedkoper uit geweest.

Even uit mijn hoofd:
3,3 kg pale ale 7 EBC, 50 gram East kent Goldings Hop en T58 gist.
Maischen 68 ºC 60 min. en 78 graden 10 minuten.
Maisch- en spoelwater weet ik even niet meer uit mijn hoofd. Kan ik thuis nakijken als je wilt.

Simpel recept en alle aandacht voor je eerste brouwproces en installatie.

Zelfs echte pilsdrinkers vonden hem heerlijk.

Tip: maak een checklist die je gebruikt tijdens je voorbereiding en brouwen.

Verder wil ik adviseren om zo snel mogelijk met een brouwprogramma (BrouwHulp of BrouwVisie) te gaan "spelen". Misschien wel vóór je eerste keer brouwen. Je kunt dan je water en spoelwater berekenen en een checklist printen.
Heel leerzaam. Recepten van internet halen en ingrediënten aanpassen.

Jacques

Citaat van: Jelmer P op 17-04-2014  09:58 uIk wil graag starten met brouwen. De meeste spullen heb ik al. Ik kan ongeveer 20 a 25 liter maken.

Wat is een simpel recept, ik houd zelf van witbier.
Liefst alleen met 1 of enkele soorten mout, hop en gist. Simpele toevoegingen kan maar liever niet te veel.

Wat is een simpel recept?

Graag met instructies van wat ik ongeveer moet doen.

Tsja, een recept met één mout, één hop en één temperatuur is natuurlijk het simpelst.
Maar daar zit het hem allemaal niet in. Het zijn vooral de handelingen die het moet verrichten die het moeilijk maken.
Schroten, water op temperatuur brengen, beslagfilteren, koken met hop, weer filteren (hoeft niet als je hopzakjes gebruikt), wort afkoelen en zorgen voor een goede vergisting zijn allemaal handelingen die ingewikkelder en meer aandacht vereisten dan een beetje mout en hop afwegen.

Ik raad je aan deze cursus door te nemen, het boek Verander water in bier van Adrie Otte te lezen en te kijken bij een hobbybrouwer die al een aantal brouwsels gemaakt heeft.
En verder kun je hier op het forum veel vinden. Je kunt dagen lang surfen...
Tip: gebruik de tags en de zoekfunctie. Zie dit topic.
Heel wat vragen zijn al gesteld (zoals de vraag wat is een eenvoudig recept om mee te beginnen). Zie bijvoorbeeld dit topic en dit topic.

Jelmer P

Dank je wel voor de reacties.
Ik heb inmiddels mijn eerste brouwsel gemaakt. Dit is een weizen.

Het idee van de koelbox heb ik toch niet gedaan. In plaats daarvan ben ik aan de slag gegaan met een moutzak...
Helaas levert dit geen heldere vloeistof op.
Ik ga binnenkort een hevelfilter maken zodat ik toch een helder jongbier kan laten gisten.

Eric v B

Een weizen is volgens mij altijd troebel. Ik heb nu 6 keer gebrouwen (verschillende soorten bier) maar echt kraakheldere wort heb ik nog niet gehad. In de meeste gevallen trok dit bij het lageren of hergisten op de fles wel bij. Alleen mijn porter blijft troebel.

Vergelijkbare Topics (7)

34285

Gestart door hopjesvla

Reacties: 4
Gelezen: 1379

5636

Reacties: 119
Gelezen: 38888

39655

Reacties: 3
Gelezen: 1822

18160

Reacties: 1
Gelezen: 2374

33458

Reacties: 9
Gelezen: 2360

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.