Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Iemand bekend met Nutrisal?

Gestart door Eric v B, 03-04-2014 21:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Eric v B

Hallo, ik las op het forum dat er gistvoeding wordt toegevoegd aan het wort. Ik heb nu twee brouwsels achter elkaar die niet onder een SG van 1034 komen en daarom wil ik bij mijn volgende brouwsel een beetje gistvoeding toevoegen. Vandaag heb ik een zakje Nutrisal gekocht maar er zit geen gebruiksaanwijzing bij en in de diverse topics kan ik niet vinden hoe, wanneer en hoeveel er toegevoegd wordt.

Iemand suggesties?

Eric

Henielma

Jammer dat je geen Wyeast gistvoeding gekocht hebt. Deze bevat meer voedingsstoffen voor de gist.

RobinB

Nutrisal is slechts Diammoniumphosphate, DAP.
Wel gistvoeding, maar een van de minst goede.

Wyeast was inderdaad beter geweest.

Eric v B

:( Maar hoe, wanneer en hoeveel gebruik ik Nutrisal? Of beter om niet te gebruiken?

RobinB

Al gezocht?
Google is je vriend, of in dit geval Brouwland (leverancier van het spul):
http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=28&id=27&xin=1&src=nutrisal&dt=24
3-6 g / 10 liter

De-Geert

Citaat van: Eric v B op 03-04-2014  21:17 u:( Maar hoe, wanneer en hoeveel gebruik ik Nutrisal?
Als je mede gaat maken.

Eric v B

@ Robin, ja ik heb gezocht en ja die link had ik al gevonden. Maar wanneer voeg ik het dan toe? Na het koelen van het wort? Of meekoken? Toevoegen als korrels of eerst oplossen in water?
@ De Geert: Mede??? Moet ik dit zien als advies om het niet bij bierbrouwen te gebruiken? :weetniet:

RobinB

Het is gewoon niet super spul om gist op te kweken, maar wel beter dan niks.
Ik zou het in je starter gebruiken, 3 g / liter.

In het wort kan ook, bijv bij het begin van het koelen, het geeft dacht ik minder bijsmaak dan Wyeast voeding.

Eric v B

Ok, bedankt. Ik wil het in mijn wort toevoegen (3 gr/ 10l).   Tot nu toe heb ik nog steeds "vloeibare gist vrees" en "gist opkweek angst" (is daar een therapie voor?). Voorlopig nog korrelgist  :pan: .

René K

Citaat van: Eric v B op 03-04-2014  22:27 uTot nu toe heb ik nog steeds "vloeibare gist vrees" en "gist opkweek angst" (is daar een therapie voor?). Voorlopig nog korrelgist  :pan: .

De therapie is om het juist te gaan doen en vertrouwd te raken met het opkweken van gist en alles wat daarbij komt kijken ;).

De-Geert

Citaat van: Eric v B op 03-04-2014  21:35 u@ De Geert: Mede??? Moet ik dit zien als advies om het niet bij bierbrouwen te gebruiken? :weetniet:
Ja

hobbybob

Ik zou eerder eens kijken waarom je niet onder de 1034 komt.

Wat was je start SG? Hoeveel liter? Hoeveelheid gist? Meetmethode?

In geval van een refractometer wel de correctie tool gebruikt?

Eric v B

Tja, dat is voor mij een raadsel. Begin SG was 1088. Gemeten met refractometer. Hoeveelheid 14 liter. Gist 22.5 gram. Vergisting heeft gecontroleerd plaatsgevonden bij 17 gr. SG gemeten met refractometer met correctie en hydrometer. Forum doorgespit: veel misschien en waarschijnlijk. Gistvoeding was een van de opties.

RobinB

Gistvoeding in je wort ben ik geen voorstander van ivm de al genoemde smaakeffecten.
Wat belangrijker is, is dat je voldoende vitale gist toevoegt.

Dat verkrijg je met een adequate starter of dmv slurry uit een pre-bier.
Voor een goede starter heb je goede gistvoeding zoals die van Wyeast nodig en bijvoorkeur een magneetroerder.
Of uiteraard adequaat gedoseerd korrelgist, dat lijkt hier wel het geval geweest te zijn?

Plaats een je volledige recept met alle resultaten/metingen?

hobbybob

en welke gist? hoeveelheid was in ieder geval afdoende

Was het toevallig beide keren dezelfde gist?

Roelof

Citaat van: RobinB op 04-04-2014  09:57 uVoor een goede starter heb je goede gistvoeding zoals die van Wyeast nodig en bijvoorkeur een magneetroerder.
Hoeveel Wyeast gistvoeding gebruik jij op een giststarter van 1 liter?

Eric v B

Hierbij het recept.
Opmerking: ik heb twee verschillende soorten gist gebruikt omdat ik er tijdens het brouwen achter kwam dat ik maar 1 zakje Danstar Windsor had. Dus ook nog een zakje Fermentis S-04 toegevoegd. Verder heb ik de temperatuur tijdens het maischen goed in de gaten gehouden en regelmatig geroerd om temp. verschillen in de pan te voorkomen.

Bij mijn vorige brouwsel (porter) had ik vergelijkbaar "probleem" qua vergisting met 11 gram gist (Danstar Windsor) op 14 liter Start SG 1075. Gist te weinig/aan de krappe kant en ik kwam erachter dat er grote temperatuur verschillen in de pan zaten tijdens maischen. Te lage SG om die redenen geaccepteerd.
Deze keer deze punten verbeterd en toch weer eind SG niet gehaald. Na forum doorgespit te hebben kon ik niet meer bedenken dan gistvoeding toevoegen. Graag jullie mening.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk005
Naam receptDark Strong Scottish Ale
Brouwdatum21-03-2014
BiertypeScotch Ale (Strong)
Volume15,0
Begin SG1,088 SG
Eind SG1,034 SG
Schijnbare vergistingsgraad61,4%
Berekende kleur (Morey)52 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)42 IBU
Brouwzaalrendement77,2 %
Kooktijd80 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
18,90 lVenlo water.4,66 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
47 mg/l5 mg/l8 mg/l185 mg/l13 mg/l19 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,062 kgPale Ale moutDingemans7 EBC93,0 %
0,327 kgDark Crystal moutThomas Fawcett and Sons300 EBC6,0 %
0,054 kgCarafa IWeyermann900 EBC1,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.75 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
33,0 gE.K. Goldingbellen4,9%60 min.22,9 IBU
27,0 gE.K. Goldingbellen4,9%15 min.9,3 IBU
27,0 gFugglebellen5,0%15 min.9,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist
11,0 gWindsor (-)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting17,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,034 SG
Schijnbare vergistingsgraad61,4%
Start nagisting30-03-2014
Temp. nagisting21,0 °C
Start lagering06-04-2014
Temp. lagering14,0 °C
Alcoholgehalte7,1 vol.%

RobinB

Oke.
Het model van Geert (ongekalibreerd) verwacht een SVG van 70% in dit bier.
Je hebt 61% gehaald en zit daarmee wat onder de meet.

Wat was de activiteit bij het bottelen?
Hoe lang geleden heb je gebotteld en hoe is het koolzuur?

Wat een factor zou kunnen zijn is dat je relatief koel vergist hebt, wat een SVG verlagend effect heeft.
Heb je de gisten tegelijk toegevoegd?

RobinB

Citaat van: Roelof op 04-04-2014  10:45 uHoeveel Wyeast gistvoeding gebruik jij op een giststarter van 1 liter?

3-5g/L.
Gebaseerd op de aanbevelingen mbt SiriS yeastvit. :)

Eric v B

Ik heb nog niet gebotteld. Staat nog in de nagisting. Geen activiteit meer in het waterslot. Zondag ga ik bottelen. Ik vul ook een petflesje om vergisting op de fles te kunnen checken.

Nog een praktisch vraagje: hoe kun veilig een monster nemen uit een mandfles?

Tijdens de hoofdgisting heb ik een dag of 3 constante activiteit gehad daarna viel het vrij snel stil. Daarna op jou aanraden nog en keer het vat gezwenkt waarna er nog een dag of 3 om de 30 sec een bel via het waterslot naar buiten kwam.

De gisten zijn gelijk toegevoegd.

Volgende keer toch maar beter op 19 ºC  vergisten?

Henielma

Ik zou een volgende keer inderdaad op 19 a 20 ºC vergisten. 17 ºC is aan de lage kant. 

hobbybob

Ja want 17 graden is echt wel de grens, heb eens testen gedaan met de S05 van fermentis.
Bij 16,5 graden stopte deze accuut met de vergisting, verhogen naar 18 graden ging deze weer.

Sinds ik gecontroleerd vergist start ik de hoofdvergisting op 19,5 graden na 3 dagen verhoog ik de temp naar 21,5 graden.
Na 6 dagen is in 99.9% van de gevallen de vergisting klaar. Ik meet dan waar ik ben en aan de hand daarvan laat ik de temp zakken naar 12 graden.

Dag 12 verhoog ik de temp weer naar 20 graden, dag 14 bottelen.
5 dagen hergisting op fles in de gist(koel)kast op 23 graden

Daarna kan de boel koel en donker

Bovenstaande stappen is in 99,9 % van mijn brouwsels goed

Eric v B

@ Hobbybob: bedankt voor het uitwisselen van je ervaring! Uiteraard heb ik wel weer een aantal vragen?

CiteerIk meet dan waar ik ben en aan de hand daarvan laat ik de temp zakken naar 12 graden.
Wat is dan de trigger om  temp. te verlagen? 12 graden is om bier helder te krijgen?

CiteerDag 12 verhoog ik de temp weer naar 20 graden, dag 14 bottelen.
Is dat dan van 12 naar 20ºC in één keer of met stappen op schakelen?

hobbybob

Citaat van: Eric v B op 04-04-2014  20:44 u@ Hobbybob: bedankt voor het uitwisselen van je ervaring! Uiteraard heb ik wel weer een aantal vragen?
Wat is dan de trigger om  temp. te verlagen?
De vergistingsgraad als die onder de 75% zit dan wacht ik nog een paar dagen
Citeer12 graden is om bier helder te krijgen?
Ja de bedoeling is om alles goed uit te laten zakken inderdaad
CiteerIs dat dan van 12 naar 20ºC in één keer of met stappen op schakelen?
Nee zet gewoon de SCT op 20 graden dus gaat gewoon van 12 naar 20 graden in 1 keer

Eric v B

Hobbybob bedankt! Ik heb je vergistingsschema in een Word bestand gezet en volgende keer ga dit eens proberen.

Dan heb ik nog 1 vraag openstaan: hoe kun veilig (zonder besmetting) een monster nemen uit een mandfles? Ik heb een refractometer.

Vergelijkbare Topics (7)

27910

Reacties: 3
Gelezen: 2161

35325

Reacties: 5
Gelezen: 2246

8202

Reacties: 11
Gelezen: 4375

42987

Reacties: 15
Gelezen: 1824

6231

Reacties: 5
Gelezen: 2580

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.