Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

DIY glycol gekoelde conische vergistingsvaten

Gestart door wilbertd, 27-03-2014 12:33 u

Vorige topic - Volgende topic

wilbertd

Ik kwam dit schitterende project tegen en wilde die jullie niet onthouden.
(of had iemand die hier al geplaatst?)

http://plasticconical.com/system-overview

Herman

Ziet er goed uit en vooral betaalbaar!

wilbertd

Ik vind het een ongelooflijk mooi project, en wat een werk heeft die kerel ook van de tekst en uitleg gemaakt; een duidelijke website met instructies, benodigd gereedschap en materiaal.  :groots:

Jukkie

Ziet er erg mooi uit, maar hoe wordt de boel verwarmd als de ruimte te koud is? Of lees ik het niet goed genoeg?

wilbertd

Citaat van: Jukkie op 28-03-2014  08:29 uZiet er erg mooi uit, maar hoe wordt de boel verwarmd als de ruimte te koud is? Of lees ik het niet goed genoeg?
Tja, je moet er wel warmpjes bijzitten, of ondergisters gebruiken natuurlijk.
Maar dit is toch een mooie professionele setup in het klein.
Fermenteren -> gist aftappen -> lageren/rijpen -> cold-crash en dat alles in deze strakke setup met een handige webinterface en data log.

Jacques

Citaat van: Jukkie op 28-03-2014  08:29 uZiet er erg mooi uit, maar hoe wordt de boel verwarmd als de ruimte te koud is? Of lees ik het niet goed genoeg?

De opzet van dit project is zo te merken afgekeken van de praktijk bij de grote brouwerijen.

Die kennen de mogelijkheid niet van verwarmen alleen van koelen.
Tijdens de vergisting wordt warmte geproduceerd... Zij brouwen in grote hoeveelheden in grote tanks waardoor de omgevingstemperatuur veel minder van invloed als bij ons hobbybrouwers.

FremBrew

Woensdag gewerkt bij een brouwerij hier in de buurt er was een koelwaterklep lek waardoor het koelwater bleef stromen en het vergistingsvat op 6 ºC  stond in plaats van 15 ºC dus toch een probleem als je niet kan verwarmen.

Wel leuk om alles eens te bekijken in de brouwerij.

Jacques

Citaat van: FremBrew op 28-03-2014  20:07 uWoensdag gewerkt bij een brouwerij hier in de buurt er was een koelwaterklep lek waardoor het koelwater bleef stromen en het vergistingsvat op 6 ºC  stond in plaats van 15 ºC dus toch een probleem als je niet kan verwarmen.

Vinden ze niet leuk omdat het dan de vergisting langer duurt. Maar verder hoeft het geen probleem te zijn.

FremBrew

Hallo Jacques

Ze hebben alles overgepompt naar een ander gistvat en er opnieuw gist bijgedaan, ik had geen klep in voorraad dus het vat moest leeg.
Heb natuurlijk alles goed bekeken in deze brouwerij en ideeen opgedaan voor de amateur brouwerij.

Oscar

In professionele brouwerijen kun je een gisttank vrijwel nooit verwarmen. De vergisting zelf produceert warmte, dus er hoeft alleen maar gekoeld te worden... zowel verwarmen als koelen kan vrijwel geen enkele brouwerij. Wat dat betreft hebben wij "amateurs" het net ietsje beter onder controle... :)

Vergelijkbare Topics (7)

44359

Gestart door leo18

Reacties: 14
Gelezen: 1638

33139

Reacties: 8
Gelezen: 2544

1286

Reacties: 4
Gelezen: 10720

40417

Reacties: 1
Gelezen: 1090

30731

Reacties: 10
Gelezen: 3749

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.