Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingstemperatuur

Gestart door Nobele Brouwer, 18-03-2014 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Nobele Brouwer

Hoi!

Sinds dit weekend heb ik mein eigen gistkamer gebouwd met een variant van de STC-1000. Hij werkt goed en de temperatuur schommelt ergens tussen de 20.5 en 22 graden (mede omdat de koelkast zo oud is en niet goed isoleert). Mijn vraag is: voor een goed gistproces, wat is de maximale temperatuurschommeling die je mag toestaan voordat het serieuze impact gaat hebben op de smaak van het bier? Komt het op tienden van graden of is 1 a 1.5 graad schommeling nog acceptabel?

Oscar

Een schommeling van 1,5°C is best acceptabel. Bij grote brouwerijen met CCT's kunnen ze alleen koelen en zijn de schommelingen soms groter. Maar het is natuurlijk wel stoer deze schommeling zo klein mogelijk te houden. Wat dat betreft hebben de "amateurs" het beter onder controle dan de commerciëlen  :)

:)

RobinB

Ik hou meestal 1 grc rond mijn richttemperatuur aan. Dus doel +- 0,5 grc.
Werkt prima totnogtoe, ook mijn koelkast houdt het nog uit.
Die houden niet van teveel aan- en uitschakelen namelijk... ;)

Nobele Brouwer

Ik heb nu echt een belachelijk oude en slecht isolerende koelkast. Maar daardoor heb ik eigenlijk alleen de koelfunctie nu nodig. Het is in mijn huis zo´n 22.5 graad dus hij stijgt vanzelf naar 22 waarna de koelkast hem weer doet afzakken naar 21. Ik ben alleen bang dat als ik ga lageren op 6ish graden de koelkast het wel echt zwaar gaat krijgen..

bierfan

Dan lager je toch niet.

tdp

Had tijdens het testen van mijn gistkast ook vrij grote schommelingen, echter kwam dit volgens mij doordat er niets instond. Schoot zo een graad door na verwarmen of koelen. Nu voor het eerst de kast daadwerkelijk gebruikt: De sensor van de STC-1000 op het vat geplakt met tape die je gebruikt voor het vastplakken van radiatorfolie (van dat 'zilverfolieplakband').

Nu blijft mijn temperatuur mooi strak. Heb een marge ingesteld van 0.3 graden, maar heb nog niet in de gaten gehad dat de temperatuur echt doorschoot!

Nobele Brouwer

Citaat van: bierfan op 19-03-2014  21:55 uDan lager je toch niet.

Maar ik wil wel heel graag ondergistende bieren brouwen, en die zullen toch op dergelijke temperaturen moeten vergisten.

Nobele Brouwer

Citaat van: tdp op 19-03-2014  22:01 uHad tijdens het testen van mijn gistkast ook vrij grote schommelingen, echter kwam dit volgens mij doordat er niets instond. Schoot zo een graad door na verwarmen of koelen. Nu voor het eerst de kast daadwerkelijk gebruikt: De sensor van de STC-1000 op het vat geplakt met tape die je gebruikt voor het vastplakken van radiatorfolie (van dat 'zilverfolieplakband').

Nu blijft mijn temperatuur mooi strak. Heb een marge ingesteld van 0.3 graden, maar heb nog niet in de gaten gehad dat de temperatuur echt doorschoot!

Klopt. Ik heb een ander model echter: de MH1210 N. Deze kan, zo lijkt, geen marges van minder dan een graad aan  :huilen:

tjleet

Citaat van: Nobele Brouwer op 19-03-2014  22:06 uMaar ik wil wel heel graag ondergistende bieren brouwen, en die zullen toch op dergelijke temperaturen moeten vergisten.
Dan brouw je die weer meer naar het natuurlijke seizoen, dus wanneer de temperatuur weer lager is.

Nobele Brouwer

Ik ga het gewoon proberen binnenkort :) Mijn huis is sowieso altijd rond de 22 graden qua temperatuur dus dat zal niet veel uitmaken. Ik heb ontdekt dat de deur een beetje krom staat, dus ik ga de deur proberen af te sluiten met tape om hem beter te isoleren.

Eric v B

Ik had ook een deur die wat krom stond. Deze heb ik VOORZICHTIG in de goede richting gebogen. Deur open, voet tegen de onderkant, bovenkant in de juiste richting duwen. Hij sluit nu weer goed.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.