Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel van Brouwland

Gestart door de feyter, 11-03-2014 10:14 u

Vorige topic - Volgende topic

de feyter

Hallo Iedereen,

Ik heb inmiddels dit receptje gebruiken, staat momenteel een 5 tal dagen op flesjes.
De smaak zit redelijk goed wel tamelijk zoet. Wat denken jullie hiervan?

Kan het zijn dat de zoete smaak nog een beetje minder wordt?

Wat denken jullie van het recept ?

de feyter

Tripel 15 Ebc
24 ebu

4 kg pilsmout
600 gram tarwemout
400 gram ambermout
1 kg kandijsuiker
4 g koriander

Hop

30 g Tettnanger bij aanvang
20 g Saaz na 70 min

Totaal 90 min koken

Gist in korrel T 58
-het recept gebruikt Wyeast xl 3522 belgian Ardennes

Neetje

Citaat van: de feyter op 11-03-2014  10:14 uKan het zijn dat de zoete smaak nog een beetje minder wordt?

Zal over enkele weken wel minder zoet zijn, zodra de laatste restsuikers zijn vergist.

Ooievaar

Hoi,

Hergisting duurt meerdere weken. Je proeft nog onvergiste suikers.

Zoek anders eens in de wiki op hergisting of bottelen, of zie deze link http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen#bottelen

zeebrew

Welk maischema heb je gebruikt?

Jacques

Met het recept is niet zo heel veel mis. Kan een aardige tripel geven. Wel zou ik de hoeveelheid suiker wat terugbrengen tot 10 à 15%. Wanneer je veel suiker gebruikt krijg je wat meer esters, die kunnen een zoetige indruk achter laten.

Maar 5 dagen na het bottelen heb je zoals terecht is opgemerkt vaak ook nog een redelijke hoeveelheid bottelsuiker die nog niet vergist is. Even geduld dus en over een dag of 10 opnieuw proeven.

Ook ik ben benieuwd naar het gevolgd maischschema en bij welke temperatuur je vergist hebt.

de feyter

Schema

62 graden.  45min
72 graden.   20 min
78.              5 min

Spoelen tot 24 liter

Was een recept voor 20 ltr bier, heb helaas maar 11 ltr.

Ben begonnen met 21 ltr beslagwater, vervolgens 3 ltr spoelwater toegevoegd. Is dit te weinig?

zeebrew

Meer een taalkundig ding: na het filteren had je zoveel moeten spoelen dat bij het begin van het koken 24 liter in je kookketel zit. De mout absorbeert veel water. Van de 3 liter spoelwater blijft er ook weer wat achter.  Door het koken verdamp je weer water zodat na koken er ongeveer 21 a 22 liter naar je gistvat gaat. Hiervan raak je ook weer wat kwijt bij overhevelen en als gistdepot etc. Netto hou je dan ongeveer 20 liter over.
Software als BrouwHulp kunnen je hierbij helpen dit te calculeren, ook bij bestaande recepten als van een moutpakket.

toon van den broek

Hallo De Feyter,

Inderdaad: als je maar 11 liter hebt is er wel e.e.a. niet goed gegaan. Het bier zal zeker erg zoet zijn en blijven, want heeft ongeveer de dubbele dichtheid dan bedoeld in het recept. Ik ken persoonlijk de T58-gist  niet, maar dit zal waarschijnlijk teveel zijn voor deze gist...
Zo uit het hoofd heb je om ong. 20 liter bier te maken zeker ruim 30 liter water nodig.
Ik begrijp dat je ook geen SG-meting gedaan hebt, want anders was de grote dichtheid van je wort je zeker opgevallen?
Een van de mogelijkheden is om het gebrouwen bier te mengen (in het drinkglas/ als brouwsel)  met een ander bier zodat het wat minder heftig wordt...
En volgende keer beter natuurlijk... succes! Toon.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.