Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Snelheid van het filteren en spoelen

Gestart door ZwartGoud, 05-02-2014 10:55 u

Vorige topic - Volgende topic

orangeloo

Zowel in mijn HERMS als in mijn traditionele opstelling had ik met een Javalfilter een rendement van rond de 70 %
Spoelen doe ik bij beide systemen op dezelfde manier. Op zwaartekracht overhevelen en als de bostel BIJNA droog valt voeg ik een liter of 3-4 water toe van 80  ºC
Nu heb ik onlangs een filterplaat in mijn HERMS gebouwd.
(Hier ben ik nog niet helemaal tevreden over omdat het hevelen op zwaartekracht vroegtijdig stop omdat het filtertje onder de filterplaat verstopt raakt,maar dat is een andere discussie die we hier  kunnen voeren)

Ik heb deze filterplaat ingebouwd naar aanleiding van deze post.
Het grote voordeel is nu wel al dat ik nu al 2 keer een rendement van 80% heb behaald.

Hiermee wil ik aangeven dat niet alleen de snelheid van het spoelen bepalend is voor het rendement. Ook zeker is je installatie een factor.  :brouwen:

Pirremenir

Citaat van: Jacques op 05-02-2014  23:16 uSinds ik een Braumeister heb gaat bij mij het spoelen anders dan in het verleden. Doordat de moutkorf zich boven de vloeistof bevindt kan ik de snelheid niet meer regelen. Het spoelen gaat snel, heel snel. Gaat wel ten koste van het rendement maar dat vind ik als hobbybrouwer niet zo belangrijk. Dat is meer een punt van aandacht als je commercieel bier brouwt.

Heeft dit ook niet te maken met het feit dat je spoelt tegen de originele stroomrichting in?

Immers: een Speidel pompt het water omhoog in de korf en bouwt dan zijn filter op vanaf onder. Maar tijdens het spoelen gooi je water er bovenop, dus vanaf de andere zijde: kan me voorstellen dat het water inderdaad sneller er doorheen stroomt.

Maar maak je dan niet ook het filterend stuk en krijg je meer troebel wort?

Pirremenir

Jacques

Citaat van: Pirremenir op 07-02-2014  12:54 uHeeft dit ook niet te maken met het feit dat je spoelt tegen de originele stroomrichting in?

Immers: een Speidel pompt het water omhoog in de korf en bouwt dan zijn filter op vanaf onder. Maar tijdens het spoelen gooi je water er bovenop, dus vanaf de andere zijde: kan me voorstellen dat het water inderdaad sneller er doorheen stroomt.

Maar maak je dan niet ook het filterend stuk en krijg je meer troebel wort?

Pirremenir

Nee dat is niet de reden. Omdat de korf boven de vloeistof hangt en je de afvoer niet kunt regelen via een kraan heb je geen grip op de snelheid van het filteren.

RobinB

Wat dat gebrek aan regeling weer een beetje compenseert is dat het bostel veel beter uitlekt in mijn Braumeister dan in mijn brouwpan + hevelfilter. Maw, het ketel-/hevelverlies is nagenoeg nihil.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 06-02-2014  23:09 uSnel spoelen betekent minder uitloging van ongewenste stoffen uit kafdeeltjes. Daar staat weer tegenover dat de uitloging weer bevorderd wordt door de hogere temperatuur.

Telkens als ik dit soort dingen lees, denk ik: hoe zit het dan met decoctie-maisch? Daarbij wordt een deel van de maisch toch een tijd gekookt.

Hopbier

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 12-02-2014  09:40 uTelkens als ik dit soort dingen lees, denk ik: hoe zit het dan met decoctie-maisch? Daarbij wordt een deel van de maisch toch een tijd gekookt.

Als je zorgt dat de pH van je spoelwater laag genoeg is (<5,5) dan zal er niet veel uitloging plaats vinden. De pH van je uitloop mag liever niet boven de 6 komen... :)  De naam uitlogen  geeft al aan dat dit in een "basisch" milieu plaatsvindt  :)

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 12-02-2014 &nbsp;11:23 uAls je zorgt dat de pH van je spoelwater laag genoeg is (<5,5) dan zal er niet veel uitloging plaats vinden. De pH van je uitloop mag liever niet boven de 6 komen... :)  De naam uitlogen  geeft al aan dat dit in een "basisch" milieu plaatsvindt  :)

Maar ik denk dat een beetje uitlogen niet erg is, als je dat vergelijkt met decoctie-maisch (toch veel gebruikt door commerciële brouwerijen).

En uitlogen heeft volgens mij niets met pH te maken (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlogen ). Uitlogen van mineralen uit gesteente zal eerder in zuur milieu gebeuren (zure regen).

Hopbier

hansHalberstadt

Met uitlogen wordt hier iets anders verstaan dan wat bij mineralen gebeurt.
Je moet dan begrijpen wat er gebeurt met de kafjes.
HansH   

ZwartGoud

En is de tijd nog een factor mbt uitloging? Of gaat het alleen om de pH en de temperatuur?

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 12-02-2014 &nbsp;11:41 uMaar ik denk dat een beetje uitlogen niet erg is, als je dat vergelijkt met decoctie-maisch (toch veel gebruikt door commerciële brouwerijen).

Een beetje uitloging is ook volgens mij niet erg. Het kan zelfs voor grotere volmondigheid zorgen. Echter als er veel stoffen uit de kafdelen losgemaakt worden tijdens het spoelen kan het bier een kafsmaak krijgen of een sterk samentrekkend mondgevoel geven en dat zijn geen prettige afwijkingen.
Het is zoals met heel veel smaken in bier: heel weinig neem je niet waar, wat meer is aangenaam en te veel is niet prettig. De concentratie is essentieel voor de beleving.

hansHalberstadt

Weet iemand wat dan een hogere pH doet chemisch gezien?
HansH

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-02-2014 &nbsp;21:27 uWeet iemand wat dan een hogere pH doet chemisch gezien?
HansH

Het uitspoelen van stoffen uit de kafdeeltjes is pH-afhankelijk.

EBC

Is dat nu feit of idee?

Ik heb zelf nog nooit enig effect gemerkt van dit alles.

Bieren met kafsmaak worden enkel gebrouwen door absolute beginners is mijn ervaring. Na wat vaker brouwen, zonder aanzuren, gaat het vanzelf over.

Aanzuren van spoelwater? Dat is praktisch, zowel als theoretisch weinig zinnig, zo niet onmogelijk, gezien de zeer beperkte bufferende werking van water. Hoog tijd voor de mythbusters.

Zo nu heb ik het weer eens gezegd. Benieuwd hoeveel stof er weer op dwarrelt  :D

Oscar

Citaat van: EBC op 12-02-2014 &nbsp;23:24 uIk heb zelf nog nooit enig effect gemerkt van dit alles.

Ikzelf ook niet, maar dat kan van je proef vermogen af hebben gehangen toen je nog een beginneling was....

Citaat van: EBC op 12-02-2014 &nbsp;23:24 uBieren met kafsmaak worden enkel gebrouwen door absolute beginners is mijn ervaring. Na wat vaker brouwen, zonder aanzuren, gaat het vanzelf over.

Wat je hier zegt is echt 100% complete onzin! Iets wat plaats vindt om chemisch-biologische redenen gaat niet vanzelf over omdat je ineens ervaring hebt... LARIEKOEK!  ;)

Citaat van: EBC op 12-02-2014 &nbsp;23:24 uAanzuren van spoelwater? Dat is praktisch, zowel als theoretisch weinig zinnig, zo niet onmogelijk,

Kom op Jasper, je weet echt beter dan dat! Voor amateurs is dit zeker wel mogelijk en zeker ook zinnig (afhankelijk van je water). Voor profs is dit zeer installatie afhankelijk of dit mogelijk is...

Citaat van: EBC op 12-02-2014 &nbsp;23:24 ugezien de zeer beperkte bufferende werking van water.

Ha! Water kan nog best wel een flinke bufferende werking hebben! En je maisch ook! (ja ik zuur zowel mijn maisch als mijn spoelwater aan en meet deze ook. Mede als de pH (en brix) van mijn uitloop. :brouwen: ^-^

Citaat van: EBC op 12-02-2014 &nbsp;23:24 uZo nu heb ik het weer eens gezegd. Benieuwd hoeveel stof er weer op dwarrelt  :D

Voldoende, maar deze opmerkingen "sieren" je niet... :) ;) :brouwen:  :proost2:

hansHalberstadt

Een en ander is toch makkelijk uit te proberen.
Maak een biertje van de laatste afloop 1x met  en 1 keer zonder aanzuren?
Kost net zoveel tijd als deze discussie.
HansH

EBC

Citaat van: Oscar op 13-02-2014 &nbsp;00:51 uIkzelf ook niet, maar dat kan van je proef vermogen af hebben gehangen toen je nog een beginneling was....

Wat je hier zegt is echt 100% complete onzin! Iets wat plaats vindt om chemisch-biologische redenen gaat niet vanzelf over omdat je ineens ervaring hebt... LARIEKOEK!  ;)

Kom op Jasper, je weet echt beter dan dat! Voor amateurs is dit zeker wel mogelijk en zeker ook zinnig (afhankelijk van je water). Voor profs is dit zeer installatie afhankelijk of dit mogelijk is...

Ha! Water kan nog best wel een flinke bufferende werking hebben! En je maisch ook! (ja ik zuur zowel mijn maisch als mijn spoelwater aan en meet deze ook. Mede als de pH (en brix) van mijn uitloop. :brouwen: ^-^

Voldoende, maar deze opmerkingen "sieren" je niet... :) ;) :brouwen:  :proost2:

Ik heb toch al heel veel mensen leren brouwen. En dan zie je het gebeuren.
Kijk je scheikundeles nog eens na over de bufferende werking van water. Het geeft een zeer 'labiel' evenwicht. En hoe zinnig het dan is om dat aan te zuren...

Jacques

Citaat van: EBC op 13-02-2014 &nbsp;08:21 uIk heb toch al heel veel mensen leren brouwen. En dan zie je het gebeuren.
Kijk je scheikundeles nog eens na over de bufferende werking van water. Het geeft een zeer 'labiel' evenwicht. En hoe zinnig het dan is om dat aan te zuren...

Het gaat ook niet om het buffer van water maar om het buffer van de maisch die je aan het uitspoelen bent niet te verstoren.

Als een vergelijking gemaakt wordt tussen wel of niet aanzuren van het spoelwater hoort ook gekeken te worden naar de pH van het wort dat opgevangen wordt.

Rickske

Maar de vraag is dus, proef je het verschil? Bij mijn Speidel gebruik ik liever zo weinig mogelijk spoelwater, en ik vraag me af of aanzuren hier uberhaubt zin heeft..

Jacques

Citaat van: Rickske op 14-02-2014 &nbsp;09:12 uMaar de vraag is dus, proef je het verschil? Bij mijn Speidel gebruik ik liever zo weinig mogelijk spoelwater, en ik vraag me af of aanzuren hier uberhaubt zin heeft..

Bij een Speidel gaat het spoelen zo snel dat het uitloogeffect heel klein zal zijn.
Overigens verkopen onze leveranciers tegenwoordig 5.2 pH Stabilizer Five Star. Als je dat gebruikt tijdens het maischen zal het niet zo snel nodig zijn om je spoelwater nog aan te zuren. Door de zouten van het Five Star product zul je een stevige buffer hebben en heeft een hogere pH van het spoelwater weinig invloed.

EBC

Citaat van: Jacques op 13-02-2014 &nbsp;20:20 uHet gaat ook niet om het buffer van water maar om het buffer van de maisch die je aan het uitspoelen bent niet te verstoren.

Als een vergelijking gemaakt wordt tussen wel of niet aanzuren van het spoelwater hoort ook gekeken te worden naar de pH van het wort dat opgevangen wordt.
Juist, de buffer van de maisch. Spoelwater heeft mijns inziens slechts een zeer beperkt effect op de pH

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 14-02-2014 &nbsp;19:14 uJuist, de buffer van de maisch. Spoelwater heeft mijns inziens slechts een zeer beperkt effect op de pH
Ja, maar in de praktijk zul je toch als eerste je spoelwater dan aanzuren lijkt me want van het het beslag heb je al de pH in order gebracht tijdens het maischen als het goed is. De bufferwerking van water mag dan wel klein zijn, maar dat zou omgekeerd ook moeten betekenen dat je pH van het beslag nooit omhoog zal gaan als de pH van je spoelwater lager is dan de pH van je beslag. Als je spoelwater dus de juiste pH heeft zou het goed moeten zijn.
HansH   

Oscar

Citaat van: EBC op 14-02-2014 &nbsp;19:14 uSpoelwater heeft mijns inziens slechts een zeer beperkt effect op de pH

Beperkt... maar zeker wel een effect. E.e.a hangt ook af van hoeveel je uitspoelt. Meet maar eens de pH van je afloop. Bij water met een hoge pH zal je uitloop zonder aanzuren aan het einde boven de 6 zitten (ook weer afhankelijk van het recept). En een juiste pH tijdens het proces verbetert je bier in details. Het zijn dus geen grote verbeteringen. Meer de puntjes op de i :-)

hansHalberstadt

Gisteren een witbier gebrouwen. Na een half uurtje liep het filteren compleet vast. Wat bleek: zodra ik de bovenkant van het filterbed (de bovenste cm of zo) een beetje los schraapte over het hele filteroppervlak met een houten stokje ging het filter weer doorlopen om even later weer te stoppen. Door elke 10 minuten dit te herhalen kon ik toch de normale spoelsnelheid behouden met heldere wort.

Conclusie: het lijkt erop of er eiwitten waren neergeslagen op het oppervlak van het filterbed en de zaak afsloten immers de onderkant van het filterbed, dus ook het hevelfilter merkt niets van dit losschrapen. Heeft iemand dit ook meegemaakt?

HansH     

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-08-2014 &nbsp;16:31 uConclusie: het lijkt erop of er eiwitten waren neergeslagen op het oppervlak van het filterbed en de zaak afsloten immers de onderkant van het filterbed, dus ook het hevelfilter merkt niets van dit losschrapen. Heeft iemand dit ook meegemaakt?

Een verschijnsel heb ik in het grijze verleden ook meegemaakt. Op de bostel lag een laag grijze substantie. Na verwijdering daarvan waren de filterproblemen een stuk minder.
Volgens mij lag het destijds aan de gebruikte mout.

seed7

Citaat van: Jacques op 18-08-2014 &nbsp;22:24 uVolgens mij lag het destijds aan de gebruikte mout.

Maris Otter in combinatie met tarwe en/of rogge bijvoorbeeld kan inderdaad een dikke laag grijzige smurrie op het bostel geven die ik altijd open snijdt om de doorstroom in stand te houden.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.