Is filteren en spoelen niet eigenlijk het verlengen van je maischschema?

Gestart door wilbertd, 04-02-2014 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

wilbertd

Okay, dan heb ik zo'n mooi maischschema, van 10 minuten op dit en 15 minuten op dat, rustpauzes, stopwatch bij de hand...
En dan ga ik filteren en spoelen wat gerust een half uur duurt, of 45 minuten, of een uur en koelt mijn wort zeker 10 graden af, of 20 graden, of wie weet hoeveel of hoelang.

Nu gebruik ik niet werkelijk heel ingewikkelde maischschema's maar wat ik wat ik me wel afvroeg tijdens het brouwen; ben ik mijn maischschema niet gewoon aan het verlengen tijdens het filteren en spoelen (en op een heel ongecontroleerde manier).

Jukkie

Ja dat heb ik me ook vaak afgevraagd! Wellicht speelt hierin de laatste stap van > 70 graden een rol? Ben erg benieuwd naar de antwoorden!

Niels B.

Als het goed is is het meeste zetmeel reeds omgezet naar suikers.
Met de 78 stap schakel je inderdaad de enzymen uit, waardoor er geen omzetting meer plaats zou moeten vinden.

Zonder uitmaischstap en een niet voltooide maisch-omzetting zou het filtreren inderdaad kunnen leiden tot extra suikers.

Sowieso hoef je niet met een stopwatch precies de halve secondes bij te houden. Een minuutje meer of minder maakt niet al te veel uit.
Tegenwoordig worden er vaker maischschema's van 90 minuten één temperatuur gebruikt. Door betere mout hoeft bijvoorbeeld de eiwitrust niet meer gebruikt te worden etc.

Oscar

Dat ligt eraan, doe je nog aan uitmaischen? Dan is het filteren/spoelen zeker geen verlenging van je maischschema omdat je dan je enzymen versnelt laat de-activeren. en dan ben je gewoon je suikers aan het uitwassen.

Is je laatste stap 75°C en spoel je met heet water (± 90°C) dan kan dit inderdaad een verlenging zijn van die laatste stap want je enzym deactivatie gaat dan een stuk langzamer.

En bij een eenstapsmaisch (indien je bij die temperatuur ook gaat filteren/spoelen) is het inderdaad een verlenging en zou je daarmee inderdaad wat tijdwinst kunnen halen. is nog de vraag welk effect dit heeft op je rendement? Kwestie van doen en meten lijkt mij!  :brouwen:

RobinB

wilbertd

Ik maisch 60 minuten onder de 70 graden (ik mik op 63 graden bovenin de pan van meestal zo'n 30 liter wort) en vervolgens een half uur boven de 70 graden, wederom mik ik op 73 maar dit kan ook iets hoger liggen.
Dit schema is het best haalbare op mijn houtfornuis.
Ik spoel met water van 60/65 graden.

Dit de-activeren van enzymen, hoe gaat dit precies is zijn werk?
En kan het kwaad als ik mijn maischschema verleng?

RobinB

Is je bier lekker?
Zo ja, hoef je misschien niks aan je maischen te veranderen.

Legio's maischen niet uit en ja, dan verleng je het maischproces met het spoelen. Dat geeft in de regel een verder vergistbaar bier.

Niels B.

Citaat van: wilbertd op 04-02-2014  19:17 uIk maisch 60 minuten onder de 70 graden (ik mik op 63 graden bovenin de pan van meestal zo'n 30 liter wort) en vervolgens een half uur boven de 70 graden, wederom mik ik op 73 maar dit kan ook iets hoger liggen.
Dit schema is het best haalbare op mijn houtfornuis.
Ik spoel met water van 60/65 graden.

Dit de-activeren van enzymen, hoe gaat dit precies is zijn werk?
En kan het kwaad als ik mijn maischschema verleng?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Denaturatie_(biochemie)

Jacques zal er ook wel een artikel over hebben geschreven. En even de zoekfunctie eroverheen kom je vast ook wat tegen.

harry

Als je boven an de pagina wiki hobbybrouwen aanklikt krijg je een ander scherm. Daar klik je online cursus hobbybrouwen aan en bij het kopje maischen staat heel erg duidelijk uitgelegd hoe al die temperaturen werken. En ook het gedrag van diverse enzymen zoals alfa en beta amylasen. Ik denk dat daarmee een hele hoop vragen al beantwoord zijn nog voor de vraag in je opkomt.

harry

toon van den broek

Hallo Wilberd,

Ja je hebt gelijk dat als je niet uitmaischt de versuikering doorgaat.
Dat heeft veel voordelen -vind ik- want je krijgt daardoor bier wat meer vergistbare suikers heeft, en droger kan worden.
Wat niet ideaal is is het spoelen met water van 60-65 graden. Door (veel) warmer water te gebruiken voor het spoelen houd je de temperatuur van je filtervat beter op peil en zal het filteren ook sneller gaan omdat je wort dan wat dunner is.
Ik begreep dat tegenwoordig behoorlijk heet gespoeld wordt. Zelf spoel ik graag met water van rond de 90 graden en dat geeft hele hoge rendementen.
Ik zou de stopwatch niet meer gebruiken en relaxed gaan brouwen.
Wat langer maischen kan geen kwaad.
Wel leuk zo brouwen op hout; dat heeft ook wel iets...

Groetjes, Toon.

Fripel

Ik had laatst flinke problemen met filteren waardoor dit vrij lang duurde en het wort behoorlijk afkoelde.
Ik had ook niet uitgemaischt.

Uiteindelijk kreeg ik een veel verder doorgegist en droger dan gepland bier terwijl verder alles keurig volgens schema was verlopen. Ik begreep dit eerst niet maar het zal denk ik inderdaad door het langer versuikeren tijdens de filter-ellende gekomen zijn.

wilbertd

Citaat van: toon van den broek op 04-02-2014  19:58 uIk begreep dat tegenwoordig behoorlijk heet gespoeld wordt. Zelf spoel ik graag met water van rond de 90 graden en dat geeft hele hoge rendementen.
Wel leuk zo brouwen op hout; dat heeft ook wel iets...
Groetjes, Toon.

Bedankt voor de tip, ik zal de volgende keer ook eens echt heet spoelen. Het viel mij al wel op dat het rendement van mijn moutbrouwsel lager is dan mijn moutextract brouwsel, met extract zit ik aan de top van de vergistingsgraad en met mout aan de ondergrens, ruimte voor verbetering dus.

Brouwen op hout is inderdaad heel geinig, en ook goed te doen.
De temperatuur is heel voorspelbaar, ik kan de pan naar een koelere plek schuiven en het wordt behoorlijk snel heet, 25 liter rollend koken is geen probleem.
En de dag van te voren even wat hout hakken heeft wel wat.

wilbertd

Citaat van: toon van den broek op 04-02-2014  19:58 uZelf spoel ik graag met water van rond de 90 graden en dat geeft hele hoge rendementen.
Toon, dit was een goude tip.
Deze:

had ik sinds het moutextract brouwen niet meer gezien.
Het werkt ook heel gemakkelijk; ik giet er gewoon bijna kokend water vanuit de waterkoker op :)

harry

wilbertd

Ja, ik had eigenlijk bij al mijn brouwsels moeite onder de 1020 te komen.
Heter spoelen lijkt het hem te doen.

Maarten

Citaat van: wilbertd op 21-02-2014  17:04 uJa, ik had eigenlijk bij al mijn brouwsels moeite onder de 1020 te komen.

Met hoger rendement bedoelt men meestal: hoeveel suiker haal je uit je mout? Dat heeft met roeren, spoelen, volume verlies onderweg, etc te maken.
Wat jij hier laat zien is eind-SG, waaruit je vergistingsgraad (schijnbaar) kunt berekenen, dat heeft dan weer met het maischschema te maken, en lang filteren zonder uitmaischen bijvoorbeeld. Heter spoelen helpt daarbij alleen als je eerst onder de 60ºC zat in je filterbed, en niet had uitgemaischt. (en dus met heter spoelen verder maischt)

harry

Citaat van: wilbertd op 21-02-2014  17:04 uJa, ik had eigenlijk bij al mijn brouwsels moeite onder de 1020 te komen.

????

Onder de 1020. Als je gewoon puur water neemt zit je op de 1000. Hoef je helemaal niet te maischen.

wilbertd

Citaat van: harry op 21-02-2014  17:26 u????
Onder de 1020.

Als eindresultaat na het vergisten uiteraard.
Voorheen maischde ik niet optimaal en bleef ik met onvergiste suikers zitten, ook haalde ik mijn SG na het maischen niet.
Nu is het SG na het maischen hoger en na het vergisten lager.

Uiteraard heeft heter spoelen direct invloed het op het maisch-rendement maar ik denk ook op de uiteindelijke vergisting, want 1010 als eindresultaat heb ik lang niet gezien (of het moet puur toeval zijn  ???)

wilbertd

Citaat van: Maarten op 21-02-2014  17:25 uHeter spoelen helpt daarbij alleen als je eerst onder de 60ºC zat in je filterbed, en niet had uitgemaischt. (en dus met heter spoelen verder maischt)
Ah, ik reageerde op Harry zonder jouw reactie gezien te hebben.
Ik maisch een uur op 65 en zet hem dan weer op het fornuis en werk binnen een half uur naar de 73 graden toe.

Deze keer deed ik eigenlijk alles hetzelfde behalve dus het heter spoelen, maar het eindresultaat was beter dan voorheen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.