Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke korrelgisten gisten het verst door?

Gestart door Timonneke, 01-02-2014 08:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Timonneke

Beste brave brouwbroeders,

Welke korrelgisten staan erom bekend dat ze heel ver doorgisten?
Kunnen jullie mij voorzien van enkele namen?

Henielma

Belle saison. Eind SG onder de 1005.

Jacques

Citaat van: Timonneke op 01-02-2014  08:51 uBeste brave brouwbroeders,

Welke korrelgisten staan erom bekend dat ze heel ver doorgisten?

Waarom wil je dit weten? Heb je een bepaald biertype in gedachte? De keuze van je gist hoort daarop afgestemd te worden.

Naast de Belle Saison is bijvoorbeeld ook bekend dat de Fermentis SafBrew WB-06 ver doorgist (86% volgens Fermentis). Maar dat is een echte weizen gist. De smaakjes die deze gist geeft wil je echt niet in elk bier hebben.

Zie ook deze pagina van de wiki behorende bij dit forum.

Adbrouwt

Citaat van: Timonneke op 01-02-2014  08:51 uWelke korrelgisten staan erom bekend dat ze heel ver doorgisten?
Belle Saison eind SG 1001. Mijn absolute record. Een heerlijk droog bier lekker bij een glaasje water ;)

Adrie

Wat voor type bier wil je maken? De Nottingham gist ver door, maar is behoorlijk clean. Niet geschikt voor bijvoorbeeld Belgische bieren. De Belle Saison spant de kroon, maar dan maak je een saison. Kortom: wat is de achtergrond van jouw vraag?

Timonneke

Ja ik snap het. Ik had eerder een draadje aangemaakt voor een recept quadrupel. Dan krijg ik allemaal tips over vloeibare gisten terwijl ik aangeef dat ik een korrelgist wil gebruiken. Van 1 korrelgist die door iemand werd aanbevolen blijkt dat deze nog maar net op de markt is en ik er weinig ervaringen hier over kan vinden. De ander blijkt niet ver door te gisten. Voorgaande bieren gingen niet onder de 1020. Daarna hele discussie over hydrateren wel of niet. Maar heb voor mij niet helder welke gisten nu ver doorgisten. En omdat ik maandag iets moet bestellen om het optijd te krijgen heb ik heldere concrete namen van korrelgisten nodig :) voor een droge quadrupel

Henielma

Volgens mij heb ik in het andere topic inderdaad ook de Nottingham genoemd als kandidaat voor een Quadrupel.

michielr

Een klassieke quadrupel met een korrelgist die ver door gist is lastig. De T58 en S33 korrel kunnen wel het Belgische gistprofiel geven, maar die gisten weer niet ver door.

Wel kun je wat afwijken van de klassieke bierstijl door een typisch quadrupel recept te vergisten met een niet typiche quadrupel gist zoals de nottingham, belle saison of de WB06. Zo heb ik laatst een donker en zwaar (10%) bier gemaakt met de belle saison wat een heerlijk bier is geworden. Ik kan je zeker aanbevelen om deze gist te gebruiken.

seed7

Citaat van: michielr op 01-02-2014  16:05 uEen klassieke quadrupel met een korrelgist die ver door gist is lastig. De T58 en S33 korrel kunnen wel het Belgische gistprofiel geven, maar die gisten weer niet ver door.

Wellicht wat gewaagd, combineer de T-58 of S-33 met Belle Saison. Een zakje van elk.

Ingo

michielr

Citaat van: seed7 op 01-02-2014  16:37 uWellicht wat gewaagd, combineer de T-58 of S-33 met Belle Saison. Een zakje van elk.

Ingo

Misschien beter om dan te starten met de T-58 of S33, en als die uitgegist is de belle saison toevoegen? Met achterliggende gedacht om zoveel mogelijk van het het gistprofiel van de eerste gist mee te krijgen, en de belle saison de moeilijkere suikers later aan te laten pakken...

Timonneke

Na hoeveel dagen zal ik die gist voor saison er dan in doen?

Ronnie

De  meest cleane korrelgist die diep uitgist is de Danstar BRY-97 heb ik onderwijl al 3 x ondervonden.
Gist echter niet zo diep uit als de Belle saison.
De BRY-97 wordt gebruikt voor "Amerikaanse" IPA's en zou je met de US-05 kunnen vergelijken, maar hij gist duidelijk een streepje dieper uit.

Het voordeel van die gist is dat ie langzaam op gang komt en niet direct omstuimig z'n zin doet als een US-05.
Maar ie blijft rustig verder boeren tot ie alles netjes opgewerkt heeft. Ik zou durven zeggen: zuiver als een lagergist, maar met de voordelen van hoge gisting.

Ik ben er uiterst tevreden over en ga hem nog dikwijls gebruiken, vooral in bieren war ik het accent kan leggen op:

- moutigheid
- hoparoma's en smaken laten uitkomen
- eventuele kruidengiften laten tot hun recht komen

Maar laat je keuze eerder bepalen naar het soort bier dat je beoogt zou ik zeggen.

Citaat van: Timonneke op 01-02-2014  08:51 uBeste brave brouwbroeders...

Heu... zo 'n brave ben ik nu ook niet hoor  ;)

MO

Nottingham is uitstekend geschikt voor een quadrupel. Genoeg fruitig en de mout moet het hem toch doen. Vergistingstemperatuur lekker op laten lopen tot een graad of 24 op de piek.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.