Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vragen van een aspirant brouwer...

Gestart door Frans Maarkelsbier, 24-01-2014 14:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Frans Maarkelsbier

Als aspirant brouwer zit je natuurlijk met allerlei vragen waarop je aan antwoordt probeert te vinden. Veel lezen en kijken op dit forum heeft mij al aardig op weg geholpen. Nu zit ik nog met een aantal vragen..

1 Ik lees dat beluchten van wort voor de vergisting een positief effect heeft op het uiteindelijke resultaat.
   Mijn vraag is hoelang moet je beluchten... ( evt.met een beluchtingspompje van Brouwmarkt)?

2 Er zijn 2 soorten beluchtingssteentjes keramisch en RVS...
   Wat zijn de voor en nadelen van deze 2 en hoe kun je deze het best ontsmetten?
   Moet de slang van het pompje ook ontsmet worden?

3 Ik heb een STC - 1000 besteld op ebay en ga die gebruiken in mijn koelkast.
   De verwarming wil ik graag doen met een matje van Conrad op aluminium, zoals op dit forum beschreven.
   Een matje van hoeveel  Watt kan ik het beste gebruiken? Ik lees 65 Watt.

4 Voor het koudhoppen moet je daar nog speciale maatregelen nemen zoals het ontsmetten van een hopzakje, i.v.m. infectie?

Ik zit nu het boek Verander water in bier door te spitten... Wat een super boek!

Alvast bedankt voor jullie reactie en het meedelen van jullie ervaring.

ThomasM

1: Gist heeft zuurstof nodig. Meestal werkt het goed als je het bier in het vat laat kletteren en even schudt. Ik belucht mijn zwaardere (>1.080) bieren wel altijd met een pompje waar je het over had.

2: Ik gebruik keramisch omdat het goedkoper is. RVS kan je uitkoken, wat wel fijn is. Ik heb al 1 keramische kapot getrokken toen ik de slang eraf wilde halen en een andere was verstopt op het moment van kopen. Wees dus voorzichtig ermee.

3: Als je 65 Watt leest zal dat wel goed zijn.

4: Ik heb koudhoppen met zowel hop als specerijen gedaan. De specerijen heb ik in kokend water gegooid en de hop in een uitgekookt hopzakje. Er zit al alcohol in het bier, dus als je relatief schoon werkt kan het geen kwaad. Je kan als je bijvoorbeeld eiken blokjes wil gebruiken, wellicht de magnetron of kokend water gebruiken.

Veel succes met je brouwsels! Wat ga je als eerste maken?

Frans Maarkelsbier

Dank je ThomasM voor je reactie,

Ik ben een fan van Sierra Nevada en IPA bier, dus zoiets moet het gaan worden.
Het zal flink experimenteren worden maar dat is juist de gein...

Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan met hulp van dit forum moet het zeker lukken.

Groeten Frans

Herman

Citaat van: Frans Maarkesbier op 24-01-2014  16:25 uIk ben een fan van Sierra Nevada en IPA bier, dus zoiets moet het gaan worden.
Het zal flink experimenteren worden maar dat is juist de gein...
Mooie bieren inderdaad, bij deze een voor jou wellicht interessant linkje: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=2743.0

1. beluchten van wort doe ik al jaren niet meer. De giststarter soms wel.
2. ik deed het vroeger wel met een rvs steentje, even laten uitbruizen na gebruik. Geen nadelen t.o.v. keramiek.
3+4 eens met ThomasM. Ik deed zelf tot voor kort de hop (pellets) gewoon los in het vat, maar sinds ik een rvs rijstbol heb doe ik daar de hop in. Bloemen deed ik wel in een zak.

Roelof

Beluchten doe ik met een schuimspaan, een minuut lang heftig in het gistingsvat roeren.
Dat doe ik 's avonds nog een keer en dan staat er de volgende morgen een flinke laag schuim op.
Deze tip  heb ik van een brouwmeester.
Een beluchtingssteentje geeft erg veel schuim en dan vaak ook erg veel troep :)
Ik maak wel een giststarter, op een magneetroerder, en deze belucht ik wel maar ook weer zonder steentje.

ThomasM

Ik merk dat bij zwaardere bieren beluchten wel echt fijn is. Ik heb ook maar een erlenmeyer van 1 Liter. Alles wat dat beetje gist kan helpen vind ik fijn.

Roelof

Citaat van: ThomasM op 24-01-2014  17:51 uIk merk dat bij zwaardere bieren beluchten wel echt fijn is. Ik heb ook maar een erlenmeyer van 1 Liter. Alles wat dat beetje gist kan helpen vind ik fijn.
1 liter voor een giststarter is inderdaad aan de krappe kant. 

Frans Maarkelsbier

Hoi Herman,

Heb je deze als eens geproefd?

http://lagunitas.com/beers/ipa/#

Deze kwam ik afgelopen september tegen in San Francisco.
Smaakt bijna nog beter dan Sierra Nevada Pale Ale.

Een bezoekje aan de brouwerij in Chico is zeker de moeite waard... vooral bij het Ocktoberfest...
Je heb nog nooit zoiets gezien....iedereen van Duitse afkomst draagt lederhosen en dansen de volgeltjesdans
Gekke lui hoor die Amerikanen...maar bierbrouwen dat kunnen ze

Op mijn reis door Californië kwam ik in een bar Barrelhouse 101 in Ventura die had meer dan 100 soorten op de tap

Dank je voor de link... nu weet ik zeker dat ik niet de enigste ben die Sierra Nevada lekker vindt.
Het eerste wat ik altijd ga doen als ik in Californië ben is een doos Sierra Nevada kopen en dan eens lekker genieten na een vlucht van 11 uur

Ik ben al jaren op zoek naar een vergelijkbaar biertje hier maar heb hem nog steeds niet gevonden.

Sierra Nevada heeft een nieuwe brouwerij gebouwd in North Carolina... als het mee zit gaan ze ook exporteren naar Europa.

Tot dan gaan we het zelf eens proberen.

Herman

Sierra Nevada blijkt overeenkomsten met partijen in diverse landen te hebben afgesloten, waardoor directe import naar Nederland niet mag (hoe verzin je het!).

Wel jammer, jaren geleden kon ik dit spul bij de slijter in Groningen kopen (tot aan de Bigfoot toe, was niet eens buitensporig duur).

De lagunitas heb ik niet geproefd, er staat op het forum ook een recept: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16350.msg230593.html#msg230593

Herman

De discussie over verkrijgbaarheid is verplaatst naar een apart onderwerp en niet naar het praatcafé, omdat de url's interessant zijn voor mensen die bieren willen bestellen vanuit het buitenland.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24894.msg380998.html#msg380998

Vergelijkbare Topics (7)

9339

Reacties: 3
Gelezen: 2758

34302

Reacties: 6
Gelezen: 1686

17609

Gestart door 30cl

Reacties: 13
Gelezen: 5780

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.