Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Heeel oud recept van "Nieuw Licht" bier

Gestart door Arno, 23-01-2014 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Arno

Ik ben op zoek naar een recept wat vroeger tot 1926 in Wijchen en in Heumen gebrouwen werd.
Dit recept schijnt nog te bestaan volgens een artikel in een krant van 1994.

Het werd gebouwen bij Brouwerij de Pas in Wijchen die tot 1935 geopend was en bij Brouwerij Bergzigt in Heumen tot 1926.

Volgens de legende is dit recept in de vorm van een logboek nog ergens in omloop, ik heb het nog niet kunnen traceren.

Ik zou het graag willen hebben voor een tentoonstelling die gehouden wordt in het kasteel van Wijchen de gaat over Dagelijkse kost vanaf 1900.

En om misschien zelf een keer te maken!

nembrionic

Citaat van: Arno op 23-01-2014  14:54 uIk ben op zoek naar een recept wat vroeger tot 1926 in Wijchen en in Heumen gebrouwen werd.
Dit recept schijnt nog te bestaan volgens een artikel in een krant van 1994.

Het werd gebouwen bij Brouwerij de Pas in Wijchen die tot 1935 geopend was en bij Brouwerij Bergzigt in Heumen tot 1926.

Volgens de legende is dit recept in de vorm van een logboek nog ergens in omloop, ik heb het nog niet kunnen traceren.

Ik zou het graag willen hebben voor een tentoonstelling die gehouden wordt in het kasteel van Wijchen de gaat over Dagelijkse kost vanaf 1900.

En om misschien zelf een keer te maken!

Brouwerij De Hemel in Nijmegen(voorheen ook in Heumen) maakt een bier met de naam Nieuw Ligt (Grand Cru). Wellicht hebben zij er iets over?
Lees ook het onderste stukje van dit artikel: http://www.noviomagus.nl/Blik/03-01/Blik0301.htm

Gerald

Citaat van: nembrionic op 23-01-2014  16:21 uBrouwerij De Hemel in Nijmegen(voorheen ook in Heumen) maakt een bier met de naam Nieuw Ligt (Grand Cru). Wellicht hebben zij er iets over?
Lees ook het onderste stukje van dit artikel: http://www.noviomagus.nl/Blik/03-01/Blik0301.htm

Dat is toch de brouwer van voorheen "de witte raaf"?

Arno

Ik heb al contact gehad met Herm Hegger van de Hemel en met de brouwerij uit Heumen maar die kunnen me beiden niet verder helpen.
Volgens Herm Hegger is een logboek wat hij in bezit had uit die tijd ontvreemd door een medewerker die later overleden is, daarna heeft niemand meer iets van dit logboek gehoord of gezien..
Maar het moet er nog wel zijn... ergens!

RobinB

Heb je enig idee hoe het gesmaakt heeft?
Zo niet, maakt het dan nog wat uit? :weetniet:

Peterrr

Citaat van: RobinB op 24-01-2014  18:03 uHeb je enig idee hoe het gesmaakt heeft?
Zo niet, maakt het dan nog wat uit? :weetniet:

Soms is de speurtocht naar iets nog het leukste... ;)

grt Peterr

Neetje

Citaat van: RobinB op 24-01-2014  18:03 uHeb je enig idee hoe het gesmaakt heeft?

Door het oude recept te brouwen weten we hoe dit bier "mogelijk" gesmaakt heeft.

RobinB

Mogelijk inderdaad, maar je weet niet of je het goed hebt gedaan of dat je iets essentieels vergeten bent. Eigenlijk weet je nog steeds niet hoe het gesmaakt heeft...
Maakt een recept dan uit of kan je met een globale beschrijving ook wel dicht genoeg erbij komen?

Immers, zelfs als je het recept exact weet kan het nog weer niet goed uitpakken. Maar omdat je dat niet weet denk je vervolgens dat dat "het is"...? ??? :weetniet:

Neetje

Citaat van: RobinB op 24-01-2014  19:55 uImmers, zelfs als je het recept exact weet kan het nog weer niet goed uitpakken. Maar omdat je dat niet weet denk je vervolgens dat dat "het is"...? ??? :weetniet:

Daarin heb je wel gelijk. Maar dat geld voor alle smaken van bieren die al tientallen tot honderden jaren geleden zijn gebrouwen.
Zoals Peterrr zegt:

Citaat van: Peterrr op 24-01-2014  18:48 uSoms is de speurtocht naar iets nog het leukste... ;)

RobinB

Ja, de speurtocht is uiteraard het leukste in dezen. :)

nembrionic

Citaat van: Gerald op 23-01-2014  16:24 uDat is toch de brouwer van voorheen "de witte raaf"?

Correct :)

Arno

JA het gaat inderdaad ook een beetje over de speurtocht naar dit recept.. Maar na een paar maanden hiermee bezig geweest te zijn loopt het spoor een beetje dood.

We willen op de tentoonstelling sowieso een recept hebben liggen zodat de mensen een beetje een indruk kunnen krijgen hoe vroeger bier gemaakt werd, kan iemand me daar mee helpen misschien? iets wat oud lijkt? een soort logboek of zo? Volgens Herm Hegger van de Hemel word er vroeger nooit met een recept gebrouwen maar meer uit een logboek van vorige experimenten..

Roelof

Citaat van: Arno op 29-01-2014  15:22 uJA het gaat inderdaad ook een beetje over de speurtocht naar dit recept.. Maar na een paar maanden hiermee bezig geweest te zijn loopt het spoor een beetje dood.

We willen op de tentoonstelling sowieso een recept hebben liggen zodat de mensen een beetje een indruk kunnen krijgen hoe vroeger bier gemaakt werd, kan iemand me daar mee helpen misschien? iets wat oud lijkt? een soort logboek of zo? Volgens Herm Hegger van de Hemel word er vroeger nooit met een recept gebrouwen maar meer uit een logboek van vorige experimenten..
Dit is, vind ik, een leuk filmpje over bier brouwen in de middeleeuwen.
Je kunt contact opnemen met de maker van het filmpje, want hij is ook lid van het forum.

Homme

Leuk dat mijn filmpje hier gepost is :biersmile:
Als je historisch correct wilt zijn ging het in het filmpje niet echt over de middeleeuwen maar meer over de periode erna (rond 1600 tot grofweg 1850).

Dit brengt mij op de vraag van Arno: historisch bier / bier van vroeger. Je vraag gaat over bier van de eerste helft van de 20e eeuw. Misschien zit er nog ergens een eeuwling in een bejaardenhuis met herinneringen aan dit bier uit de jaren 20-30 van de vorige eeuw?
Er zijn op diverse plaatsen lokale historische verenigingen en musea die reminiscentieprojecten organiseren. Hierbij gaan ze soms bij de oudjes lang om herinneringen op te tekenen zodat voerger niet verloren gaat. Voor velen gaat vroeger immers niet verder dan onze grootouders.
Heb je al contact gezocht met een lokale omroep, of gedacht aan een artikel in een lokale krant om mensen op te sporen met meer informatie over het oude Nieuw Licht?

Bier is in die periode al vaak pils oid, maar een recept...

Ik kan wel iets verzinnen maar dan heb ik het over bier uit eerdere periodes. In Groningen sprak ik een onderzoeker naar de brouwerijen aldaar. Ik heb van hem wel een eind negentiende eeuwse cursus bierbrouwen van een vader voor zijn zoon, echter... ik mag dit van de onderzoeker niet publiceren helaas!
Deze vader leerde zijn zoon bierbrouwen, maar geeft ook weer geen excact recept.

Voor mijn eigen publicaties maak ik omrekeningen van oude geschriften (van Lis uit 1745, Buys uit 1795 en archiefvondsten vanaf de middeleeuwen), echter zijn het inderdaad nooit precieze recepten zoals wij die nu gewend zijn.

RobinB

Citaat van: Homme op 29-01-2014  17:26 uIn Groningen sprak ik een onderzoeker naar de brouwerijen aldaar. Ik heb van hem wel een eind negentiende eeuwse cursus bierbrouwen van een vader voor zijn zoon, echter... ik mag dit van de onderzoeker niet publiceren helaas!
Wat voor onderzoeker is dat?
Heb je misschien wel z'n naam?

Kan zijn dat hij al meer gepubliceerd heeft of bovenstaande nog gaat publiceren. Dat zal toch wel het doel zijn tzt?

Arno

Ik heb van hem wel een eind negentiende eeuwse cursus bierbrouwen van een vader voor zijn zoon, echter... ik mag dit van de onderzoeker niet publiceren helaas!

Bedankt voor je tips, ik ga er zeker iets mee doen..

Maar wat betreft die cursus, je mag dit niet publiceren maar zouden we het op een tentoonstelling die gehouden wordt in het Kasteel van Wijchen mogen laten zien? Achter glas natuurlijk?

Homme

Citaat van: Arno op 30-01-2014  15:09 u... je mag dit niet publiceren maar zouden we het op een tentoonstelling die gehouden wordt in het Kasteel van Wijchen mogen laten zien? Achter glas natuurlijk?
Stuur me maar even een pb. Ben even weg en anders vergeet ik het misschien. Moet hem dan daarover benaderen.

Homme

Citaat van: RobinB op 30-01-2014  14:15 uKan zijn dat hij al meer gepubliceerd heeft of bovenstaande nog gaat publiceren. Dat zal toch wel het doel zijn tzt?
Publicatie moet nog volgen. Ik zal er eens naar informeren.

RobinB

Is het een academische onderzoeker?
Indien ja, wat is z'n naam?

McMelloW

Hoi Arno,

Vandaag een nieuwe posting op de site Dossier Hop. Helemaal over Nieuw Licht.
Interessante site met mooie bier artikelen.

Arno

Citaat van: McMelloW op 04-02-2014  13:24 uHoi Arno,

Vandaag een nieuwe posting op de site Dossier Hop. Helemaal over Nieuw Licht.
Interessante site met mooie bier artikelen.

Wat een mooi artikel over dit bier, wie heeft dit geschreven? en waar komt al die informatie vandaan?

McMelloW

Citaat van: Arno op 04-02-2014  16:19 uWat een mooi artikel over dit bier, wie heeft dit geschreven? en waar komt al die informatie vandaan?

Het is blog op www.dossierhop.nl geschreven door Roel Mulder. Zijn site is www.roelmulder.nl

Vergelijkbare Topics (7)

30501

Reacties: 8
Gelezen: 2579

10734

Reacties: 85
Gelezen: 23790

39240

Reacties: 16
Gelezen: 3786

19121

Gestart door Cristijn

Reacties: 24
Gelezen: 11040

44379

Gestart door Abrink88

Reacties: 8
Gelezen: 723

25838

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 2
Gelezen: 1477

11-05-2014 22:40 u
door homoeccentricus

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.