Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ondergist bij hoge temperatuur

Gestart door William, 11-01-2014 20:09 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Wat zou er gebeuren als je een wort laat vergisten door een ondergist bij een hoge temperatuur, zeg kamertemperatuur?

Normaal gebruik je een ondergist om relatief weinig gistkarakter te krijgen en hiermee het moutkarakter en hopkarakter wat meer naar voren te brengen. Van de California stoombieren wordt gezegd dat ze hierdoor fruitiger worden. Het zou echter ook helemaal de verkeerd kant op kunnen gaan en het bier "ondrinkbaar" maken.

Ik heb nu een Munich Lager slurrie staan waarmee ik een lekkere dubbelbock zou kunnen maken. Ik zou het experiment kunnen aangaan en een deel warm laten vergisten.

Wie heeft hier ervaring mee?

Oscar

Geen ervaring, maar kan natuurlijk prima. Je zult wat meer esters krijgen. Ik zou zeggen doen! En meteen de volledige batch  :brouwen: :biersmile:

seed7

William,

Met de mauribrew heb ik dat gedaan (20°C) en dat werd heel erg zwavelig, ondanks dat die voor hogere temperaturen wordt aanbevolen. Heel erg fruitig werd die niet, wel moutig.

W34/70 op 17°C werd wel fruitig met een heel licht zwaveltje. Het resultaat vond ik interessant en lekker genoeg om het weer op de planning te zetten en dan naar een gebalanceerder resultaat te streven (het zat tussen een ongeinspireerd pils en een halfbakken blond in). Probleem is een beetje dat niemand het doet en je dus per gist ook geen idee kunt opdoen welke kant het op zal gaan,

Ingo

Jacques

Ik heb de Mauribrew Lager ook op een kamertemperatuur vergist. Dat is op termijn heel goed uitgevallen. Duurde wel een tijdje voordat er een mooi bier te voorschijn kwam. Was heel apart om mee te maken.

William

Mmm, dat klinkt in eerste instantie niet verkeerd.

Ik denk dat de Munich lager ook flink wat zwavel zal produceren. Dat deed hij nu ook bij 12°C maar het trok wel snel weg.

Tja, durf ik het aan direct de volledige batch op die manier te vergisten? Eigenlijk zou ik een beetje het karakter van een dubbel / quadrupel willen hebben maar ben bang dat die esters er niet in zullen zitten. Hoewel, de Belgische gisten kunnen ook flink zwavel produceren. Ik denk dat ik 5 liter extra maak om koud te vergisten en de rest gewoon op 20°C laat vergisten.

Adbrouwt

Zelf een half jaartje geleden een stoom bier gemaakt met 100% palemout en Brewferm lager op kamertemperatuur. De smaak was erg scherp en veel snoepjes smaak. Nu een half jaar later vind ik het biertje goed te drinken omdat de scherpe kantjes er af zijn.  :biersmile:

Ik zeg gewoon doen William.  :brouwen:

William

Tot nu toe nog geen anti-geluiden :) .

Een voorzichtig ja!

EvilWoutertje

NEEE! Ben je nou helemaal van de zotte!!  :o
* EvilWoutertje trekt al het haar uit zijn hoofd *

Euhm... Ik bedoel natuurlijk: ik ben benieuwd naar het resultaat! Als het goed bevalt trek je mij misschien ook over de streep om het eens te gaan proberen.

RobinB

Gewoon doen!
Volgens mij maakte Wesley ook met bijna alle ondergisten "stoombieren" en hij was er ook tevreden mee. :)

dennisbier

Nou, mijn Czech pils gist gaat dankzij moeder natuur heel anders worden denk ik.
Een aparte urtyp zal het wel worden. Ik had gerekend op 12-14 graden de komende weken.
Ik ben benieuwd wat deze gist gaat brengen bij 18 -20 graden omgeving en redelijk fluctuerend.
Het ruikt wat zwavelig, wat redelijk normaal is.

Ik zou rekening moeten houden met een langere rijpingstijd om het bier te laten uitbalanceren?

Ik laat het bier meestal 3 weken met hoofdgisting erbij op het vat staan alvorens te bottelen.
Kan dat nu eerder bij een hogere temperatuur ondergister, of moet dat eerder?

William

Citaat van: dennisbier op 02-04-2014  19:36 uNou, mijn Czech pils gist gaat dankzij moeder natuur heel anders worden denk ik.
Een aparte urtyp zal het wel worden. Ik had gerekend op 12-14 graden de komende weken.
Ik ben benieuwd wat deze gist gaat brengen bij 18 -20 graden omgeving en redelijk fluctuerend.
Het ruikt wat zwavelig, wat redelijk normaal is.

Ik zou rekening moeten houden met een langere rijpingstijd om het bier te laten uitbalanceren?

Ik laat het bier meestal 3 weken met hoofdgisting erbij op het vat staan alvorens te bottelen.
Kan dat nu eerder bij een hogere temperatuur ondergister, of moet dat eerder?

Mijn StoomQuadrupel is nu net op druk.

Tijdens de vergisting die extreem heftig was ook veel zwaveldampen uit het gistvat.

Nu na drie weken op de fles is de zwavelsmaak helemaal weg en is het bier erg smaakvol. Het heeft wel wat afwijkende moutigheid dat een beetje aan roggebrood doet denken. Normaal associeer ik dat met oxidatie wat nu nog niet aan de orde kan zijn. Misschien heeft dat wat tijd nodig maar niet voor de zwavel.

dennisbier

Nou, ik ben benieuwd! Alleen heb jij een quadrupel en ik een pils urtyp... :o

dennisbier

SG 1020, smaak fris, licht, nog zwavelig, ruikt aantrekkelijk.
Lijkt mee te vallen dus.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.