Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat vragen over vergisting van mijn eerste biertje

Gestart door Marvin, 19-12-2013 09:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Marvin

Hey mensen, ik had een vraagje over mijn biertje. Ik heb dinsdag mijn allereerste bier gebrouwen, een tripel bier van Brewferm. Ik was klaar met brouwen om een uur of 6 's avonds, en de gisting kwam na een aantal uren al op gang.
Woensdag bleef mijn waterslot de hele dag door lekker pruttelen, maar tegen de avond begon het al af te nemen. Nu, donderdag, lijkt de gisting al te zijn gestopt. Is dat fout? Kan er iets fout zijn gegaan of gewoon doorgaan?

Ik moet er wel bij zeggen dat het bier staat te gisten in de woonkamer, dus er is temperatuurfluctuatie. Ik heb al gelezen dat dat niet goed voor gist is, maar kan dat de oorzaak zijn? En wat gebeurd er dan met het gist?

Qua SG ben ik begonnen op ong 1.074. Ik heb het vanmorgen nog eens gemeten en ik zit nu op 1.040.

Elk advies en inzicht is welkom.

[Edit]
Ik heb een half uur geleden het SG gemeten, en heb de gistingsemmer open gehad om een keer voorzichtig door te roeren. Ik heb nog eens gekeken naar mijn waterslot, en ik heb weer activiteit. Erg fijn. ;)
Komt er natuurlijk wel weer een vraag bij, waarom? Waarom is het nu weer op gang gekomen? De emmer is lucht dicht Dus dat kan het niet zijn. Ik las in een andere topic dat het kan zijn dat de gist boven komt te liggen en dat doorroeren kan helpen. Nou ja, idee├źn hierover?

RobinB

Niks doorroeren, gewoon wachten.
Geduld is een schone zaak en maakt goede een brouwer. ;)

Vooral ook nog niet koud(er) zetten oid.

EvdBroek

Je moet niet verwachten dat het vergisten na 1,5 dag al gedaan is, heb vooral geduld. Zoals Robin aangeeft zeker niet gaan roeren, het enige wat je dan aan het doen bent is de kans op een infectie vergroten.
Wacht gewoon een week tot je SG gaat meten

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 20-12-2013  12:36 uJe moet niet verwachten dat het vergisten na 1,5 dag al gedaan is, heb vooral geduld. Zoals Robin aangeeft zeker niet gaan roeren, het enige wat je dan aan het doen bent is de kans op een infectie vergroten.

Laatst werd ik er op gewezen dat er leverancier is die adviseert om te roeren tijdens de vergisting. Voor mij een onbegrijpelijk advies. Niet doen! Gewoon laten staan.

Marvin

Ok, bedankt allen voor reactie.

EvdBroek, even ter verduideliking, ik verwachte juist niet dat het gisten al zou moeten zijn gestopt, vandaar dat ik het vroeg. Als ik het goed heb zou het juist een dag of 7-10 ong moeten duren. Dus ik dacht eerder dat er iets fout was gegaan tijdens het maken.

In ieder geval borrelt het mengsel weer vrolijk verder. Daar ben ik wel blij mee in ieder geval. Hopelijk gaat het allemaal een beetje lukken en heb ik uiteindelijk een drinkbaar mengsel. ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.