Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

CO2 voor vergisting

Gestart door bierhenkie, 03-12-2013 16:53 u

Vorige topic - Volgende topic

bierhenkie

Weer een idee.

Ik ben voornemens high-gravity te gaan brouwen, en na koken de boel aan te lengen met ijskoud gecarboniseerd water.
Het doel is tweeledig:
- Afkoelen van het wort gaat sneller.
- Het vormen van een koolzuurdeken boven het wort ter bescherming.

Vraag:Is dit gedaan en wat waren de ervaringen?

(dat het veelal anders gedaan wordt, jazeker dat is bekend.)

Herman

Niet helemaal, maar ik heb in mijn beginjaren wel eens hete wort met ijs gekoeld. Dit ging mij niet snel genoeg, mijn dompelkoeler was sneller.

Mocht je dit willen doen, dan zou ik wel gekookt water gebruiken om te carboniseren, je wilt niet ook nog es zuurstof na het koken met je hete wort mengen.

Koelwater eerst door ijswater laten lopen is een ander alternatief dat wel vaker wordt gebruikt.

Je kunt natuurlijk eerst je vat vullen met CO2 en dan pas hier wort in hevelen, dat is minstens zo effectief als wat jij voorstelt.

Oscar

Citaat van: bierhenkie op 03-12-2013  16:53 uVraag:Is dit gedaan

Nee  :)

Oscar

Citaat van: bierhenkie op 03-12-2013  16:53 u- Het vormen van een koolzuurdeken boven het wort ter bescherming.

Dat doet de gist zelf wel... bedenk wel dat koolzuur een "afvalproduct" van de gist is, die wil hij in zijn beginfase (lag & log) liever niet in merkbare concentraties tegenkomen. Lijkt mij, logisch nadenkend, geen "best practice".  Ook niet nodig als je gewoon normaal schoon werkt. ;) 

Adrie

En hoe ga je je wort dan beluchten?

bierhenkie

Citaat van: Herman op 03-12-2013  19:35 uNiet helemaal, maar ik heb in mijn beginjaren wel es hete wort met ijs gekoeld. Dit ging mij niet snel genoeg, mijn dompelkoeler was sneller.

Mocht je dit willen doen, dan zou ik wel gekookt water gebruiken om te carboniseren, je wilt niet ook nog eens zuurstof na het koken met je hete wort mengen.

Koelwater eerst door ijswater laten lopen is een ander alternatief dat wel vaker wordt gebruikt.

Je kunt natuurlijk eerst je vat vullen met CO2 en dan pas hier wort in hevelen, dat is minstens zo effectief als wat jij voorstelt.
Citaat van: Adrie op 03-12-2013  20:41 uEn hoe ga je je wort dan beluchten?
Kletteren in het vat
En het heeft zuurstof zat.

Ik zie maar van de actie af. Beste antwoord: Oscar. (And the winner is...)

Herman

Wat heeft Oscar gewonnen?

RobinB

Door het hete wort zal het eventueel opgeloste koolzuur meteen uit oplossing gaan.
Ik schrijf eventueel omdat ik twijfel of en ├╝berhaupt CO2 in oplossing blijft in ijs?
Mijn ervaring met bevroren cola laten ontdooien in een niet afgesloten container is wat dat betreft in ieder geval negatief.

Mocht er wel (veel) CO2 in oplossing blijven dan zou ik het nog niet doen omdat het een (relatieve) remmer van de vergisting is.

nembrionic

Citaat van: Herman op 03-12-2013  19:35 uje wilt niet ook nog es zuurstof na het koken met je hete wort mengen.

Oh, jawel hoor ;)

Adrie

Citaat van: bierhenkie op 03-12-2013  20:51 uKletteren in het vat
En het heeft zuurstof zat.

Niet als je high gravity brouwt. Hoe hoger het SG, hoe minder zuurstof in oplossing kan. Als je het vervolgens mengt met zuurstofloos en CO2 rijk water, waarbij de CO2 ontsnapt en ook wat zuurstof meeneemt. Houd je niet veel zuurstof over. Gecombineerd met de verhoogde CO2 concentratie lijkt mij dit niet de ideale omgeving voor gist om te starten met zijn werk.

bierhenkie

Conclusie: niet doen dus.
Gewoon koelen dus.

Vergelijkbare Topics (7)

406

Reacties: 42
Gelezen: 24767

12614

Reacties: 11
Gelezen: 3915

37708

Reacties: 17
Gelezen: 3015

21719

Reacties: 18
Gelezen: 5111

26810

Reacties: 27
Gelezen: 9226

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.